Starta först i klassen

Estivuz

Trådstartare
Ska tävla på måndag och startar först i båda klasserna! :crazy:
Har alltid haft turen att starta typ i mitten..
Hur funkar det när man rider först egentligen? Hinner man gå banan ens? Usch, jag brukar inte bli nervös när jag ska tävla, men nu blir jag det! Tänk om jag inte hinner lära mig banan ordentligt!

Känns ju liksom tryggt att iaf se ett ekipage innan.. :cry:

Sv: Starta först i klassen

Men det är ingen fara :) Bara att rida fram ett tag innan och hoppa fram och så, så får någon leda hästen undertiden som du går banan och sen är det bara att hoppa upp och gå in :) Det enda är väl isåfall att man inte kan se nån innan men det brukar gå bra

Startar du först i klassen & du rider häst kan du göra så jag.

Om du rider ponny & du t.ex rider D-ponny kan du gå banan mellan b & c ponny :)

Brukar ju inte vara bangång mellan B och C ponnyerna. Det är ju mellan C och D man brukar lägga en bangång.

Men gör som Mazarinen sa, rid fram först och hoppa fram, sen får du vara snabbt framme o gå banan och sedan får du sitta upp och gå in. Om det är lång bangång så kanske man hinner hoppa ngt språng om man ville eller bara trava och galoppera runt lite. Beror ju vad hur man känner själv.

Det var det när jag var & tävla nu i helgen iallafall. Brukar det alltid vara där jag tävlar. Men om det inte finns, gör som Mazarin sa.

Okej, jag har bara vart med om det enstacka ggr när det varit jättemkt starter, men i vanliga fall har man inte kunnat gå banan då.

Rid fram först och låt ngn hålla hästen medan du går banan :idea:
Försök att gå banan så fort de öppnar banan för bangång, så hinner du sitta upp och ta ngt språng till tex innan du går in.
Det kommer att gå jättebra :bump:

Dessutom brukar det alltid komma lite efteranmälningar så du slipper kanske vara först i alla fall:)

Har inte läst hela tråden. Men ja, det brukar man. Jag brukar däremot ha ridit fram innan det är dags att gå banan - och sen be min medhjälpare att leda hästen under tiden jag promenerar banan. Sen brukar det ju vara en hel drös efteranmälningar - så man blir sällan först ändå.

Rider du D-ponny eller? Då kan du ju antingen gå mellan C och D som några sagt, eller, om det känns mindre stressigt och det inte är så mkt starter. Gå den innan alltihop. Innan ens B börjat. Rider du C är ju det självklart så det antar jag att du inte gör...

Lycka till vart är det du ska tävla?

Om man startar först bland D-ponnyerna så underlättar det ju ganska så mkt om man går den innan kat. B så slipper man rida fram-hoppa av-sitta upp och rida fram lite till;) :p

Jaja, det får väl gå helt enkelt, kan andra lyckas så kan väl jag.
Men det känns som om man har otroligt kort tid på sig att lära sig banan.

Jag rider häst, så jag får gå banan efter d-ponnyerna är klara.

Rider du D-ponny eller? Då kan du ju antingen gå mellan C och D som några sagt, eller, om det känns mindre stressigt och det inte är så mkt starter. Gå den innan alltihop. Innan ens B börjat. Rider du C är ju det självklart så det antar jag att du inte gör...

Lycka till vart är det du ska tävla?

Färingsö ridskola tror jag det heter.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 415
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V