Starta eller vänta

cactuspower

Trådstartare
Har ett litet dilemma och undrar vad ni tycker. Min häst jobbar i en ärlig-stadig form där hon jobbar genom hela kroppen i skritt och i trav men i galoppen orkar inte riktigt ännu. Den har dock blivit mycket bättre.

Funderar nu lite, i vårt distrikt är det en kvällstävling i dressyr den 10 juli jag själv känner inte mig riktigt redo ännu men har tänkt att jag ev. kunde få i väg hon som brukar hoppa henne och rida den här dressyren då . Klassen gäller en LC:2 i så fall , tycker ni det är ok att starta fast jag är medveten att hon inte orkar fullt ut att gå i samma form riktigt ännu? Hon har inte till 100% den bärigheten ännu, men det kommer.

Fördelen med den här tävlingen är att det inte är några ekipage som blir bortlottade, står det i proppen och därför tänkte jag att det var ett gyllene tillfälle för hästen att komma ut lite även på dressyrbanan. Inte för att sikta på någon placering, men just för att hästen skulle kunna få lite rutin.

Tycker ni det är ok eller tycker ni att det måste kännas "hundra" innan man tänker på det?

Själv är jag lite av en perfektionist och vill åtminstone att det ska gå RIKTIGT BRA innan jag själv ger mig ut på någon tävling, även om det kanske sedan inte går därefter på tävlingsplatsen så ska det kännas på topp på hemmaplan, vill att Allt ska sitta innan.

Sv: Starta eller vänta

Självklart ska du vara med på det! Jag har tävlat min häst när hon inte gått i stadig form hela tiden i LC klasser så det är inget med det bara att domaren kanske kommer att kommentera det, men det är bara att jobba vidare!

Lycka till!

jag tycker det verkar som ett gyllene tillfälle att åka iväg och få rutin och erfarenhet av tävling:bump:

jag skulle aldrig ge mig ut på en häst som inte fungerar till 110% hemma.

så när allt sitter och formen är stadig då kan nin ge er ut, men jag förstår inte varför man skulle vilja göra det innan.

men smaken är som baken....

Tycker du ska åka! Det är en jättebra erfarenhet och dessa lättare klasser ÄR ju till för de som vill börja tävla eller är orutinerade.

Man MÅSTE inte vara perfektionist och allt MÅSTE inte sitta som berget i en LCklass (eller LB heller för den delen).

Man måste börja nånstans. Ett ypperligt tillfälle att åka säger jag!

jag haller med, du vet att hasten inte haller for plasering, och vem har sakt att du maste krava allt av hasten som behovs for att vinna.

Ak ditt tavla med dig sjalv och ge hasten erfarenheten, den kommer du behova. Rutin ar bra.

Så länge det viktiga för dig är att hästen får en bra erfarenhet och tävlandet är nåt kul ni gör tillsammans spelar det ju ingen roll om formen inte sitter helt. Det är ju inte som att lättC klasser är prestigeklasser ändå :angel: Men jag förstår vad du menar, jag är också perfektionist. Allt handlar ju egentligen om var man lägger ribban. Är målet för dig en lugn vända runt dressyrbanan med en glad och avslappnad häst så kan du fortfarande få till en perfekt runda efter era förutsättningar även om domaren kanske tycker galoppen var bristfällig :)

jag funderar på o dra på tävling med min ena häst.
jag vet inte ens om galoppen sitter.
ena dagen vägrar han galoppera, o nästa dag kan det gå bra.

problemet med denna häst är att han tittar på allt runt omkring o tappar fokus, därför måste han åka ut för att få miljöträning.
jag vill ha den biten avklarad när vi senare ska ut o tävla mera "ordentligt" och bara kan fokusera på ridningen då. Nu vill jag att han ska kunna uppföra sig på nya platser.

själv tycker jag att folk väntar alldeles för länge/är kvar alldeles för länge i LCklasserna. Enligt mig ska hästen inte behöva vara någon stjärna eller gå helt klockrent för att starta en sån klass, utan den ska vara på en lägre nivå.

så jag tycker absolut att ni ska dit!

Och jag håller med majoriteten - åk! Den första säsongen handlar ju till största delen om miljöträning i alla fall. Och i LC-programmen är ju kvaliten skiftande, och ingen höjer åt ögonbrynen åt det.

Jag satt och skrev på en LC och LB klubbdressyr idag, och tyvärr väldigt klent startfält så bara 12 startande. Men poängen låg från 48% upp till 62%. En häst gick väldigt fint i LC:n och kom tvåa, jättefin var den. Startade LB:n med men hamnade betydligt längre ner där, och i domarkommentaren påpekades att hästen behöver mer rutin och styrka i klassen så kommer det bli trevligt. Dvs det var inget tal alls om att 'hör inte hemma här, borde inte starta', utan att hästen saknar rutin och styrka för LB än så länge, men kämpa vidare så kommer det för det är på rätt väg.

Och, om man så har det att fungera till 110% hemma, så tävlingsdebuten kan hamna under 50%gränsen iaf när nerverna börjar spritta, och sålänge man rider för miljöträning ser jag inga som helst problem att debutera fast hästen inte är riktigt klar för att ha något med slutresultatet att göra.

Men jag förstår hur du tänker, jag har varit likadant, vill helst ha perfektion hemma. Samtidigt, genom åren har jag kunnat SLÄPPA på det där. För jag blir ju 'mer besviken' omd et funkar till 100% hemma och så går det tämligen uruselt på tävlingen i början. Bättre då debutera tidigare, mindre krav/förväntningar och ge det ett par tävlingar som miljöträning, och sen när hästen är både miljövan och fungerar 110% så klickar det på tävling. med =)

Jag håller med dej! Jag skulle inte heller åka om inte allt var 110% hemma, (för på tävlingsplatsen kan man räkna med att det då blir i alla fall bara 50 sådär...)

Visst kan det vara bra att vänja vid miljön men i vårt fall tror jag inte det har minsta betydelse, hon är samma typ som min förra som kunde få för sej att se spöken även om han varit ute hundra gånger, det hade inte med vana att göra utan dagshumör.

Men så är jag inte så värst sugen på att tävla för sakens skull utan bara för att i så fall få det jag gör bedömt, emellanåt. Så LC skipppar jag nog, det är mest för träning, ska jag ändå ut så får det bli LB-LA och då måste allt sitta hemma. Det är så jag tänker:o

Senast ändrad av en moderator:

Flashlight - jag kan hålla med ang LB/LA, där skulle jag inte heller starta om inte hästen gick på motsvarande väl godkända procent på tävling. Men just LC ser jag mer som en klass för att skaffa rutin.

Sen, skulle jag ha en väldigt otittig häst skulle jag nog ha högre krav, eller en som var lika tittig varje gång. Men hitills har jag ju samlat på mig de där som behöver ett par ggr att titta på och sen är mycket mer varma i kläderna. (Och så valacken, soma lltid ohc utan undantag - både i hopp och dressyr - behöver en klass att 'titta på' varje tävling, den kan man räkna bort, för han kommer att spöka, men sen är det lugnt. Du kan måla om staketet och byta ut alla hinder mellan klasserna, spelar ingen roll, han har tittat klart och det är lugnt. Men så är han ju inte riktigt som alla andra heller :devil:)

Men de flesta hästar blir ju betydligt coolare och säkrare rent generellt efter några tävlingar när de fått känna av miljön.

Självklart att ni ska åka! :)
I en LC är det inte några högre krav.
Jag vet att jag förmodligen 'aldrig' kommer bli placerad, men jag envisas med att tävla ändå.. :angel:

'Dessutom är det ju mest trav i programmet, och då kan ni ju få bra poäng där, sålänge inte hästen blir spänd.
Att åka och tävla ger bra erfarenhet för både ryttare och häst, även om det går dåligt! :idea:

Men de flesta hästar blir ju betydligt coolare och säkrare rent generellt efter några tävlingar när de fått känna av miljön.

Ja man tycker ju det:cool: Men denna är nog som min valack, cool i sej själv men tittig och det oavsett, han kunde vid över 20 år fortfarande se spöken och farligheter när det passade hans humör:mad: Jag har däremot haft två andra som verkligen varit osäkra i nya sammanhang och då är det en helt annan sak, förstås.
Då är det jättebra att åka ut och visa.

Kanske skulle förtydligat det att det självklart beror på hästen, om den skulle må bra av det, så absolut åka! Jag pratade nog mest om mej med den här hästen :o

Då är det jättebra att åka ut och visa.

Kanske skulle förtydligat det att det självklart beror på hästen, om den skulle må bra av det, så absolut åka! Jag pratade nog mest om mej med den här hästen :o

Då är jag med, tolkade ditt svar mer som generellt.

Och vad säger man, dessa valacker ;P (min höll på att få en hjärtattack över en kullblåst gran bredvid vägen idag, men blinkade inte ens när vi blev omkörda långt över lagstadgad traktorhastighet av en traktor med en vagn full med KOSSOR på..)

Då är jag med, tolkade ditt svar mer som generellt.

Och vad säger man, dessa valacker ;P (min höll på att få en hjärtattack över en kullblåst gran bredvid vägen idag, men blinkade inte ens när vi blev omkörda långt över lagstadgad traktorhastighet av en traktor med en vagn full med KOSSOR på..)

Det var standard på min :D, vit plastpåse i diket:eek:, men trängas med timmerbilar, skördetröskor mm på smala grusvägar, rörde honom inte i ryggen. Han kunde vara lite läskig eftersom hon ansåg bilar som totalt ofarliga kunde han om han var på sitt spökhumör sladda ut med rumpan i vägen om han plötsligt fick syn på en farlig fläck i vägkanten:cool:

Den här däremot har stenkoll på allt som händer och hur vägen ska se ut och om det sker minsta förändring, tex att nån flyttar en vedhög, eller en skylt och lämnar tomt utrymme. :eek::rofl::rofl: Jag brukar sitta och småskratta åt hennes minspel när hon ser nya förändringar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du ska åka :) det är bra att få se världen lite.
Min 03a har fått vara med på en liten programmridning för första gången (fyra åringarnas fälttävlans programm) , visst hade vi lite missar men vi hade väldigt kul och den lilla hästen undrade så varför alla klappade på henne vilket hon var väldigt lycklig över.

På en LC behöver inte allt klaffa till 100%, visst hade vi ngn liten miss men det är ju lite som en träning bara, tänk dig att du har en PRAO lapp på dig inne på banan.

Som vanligt går jag lite mot strömmen :D
Jag skulle nog för hästens skull tränat mer innan jag åker ut....

På tävling tycker jag att hästen skall känna sig väldigt duktig och verkligen klara av vad man begär.

Allt för självförtroendet, utstrålningens skull !!

problemet är ju då att det inte alls alltid blir som man tänkt sig.
hästen känns bra hemma...hästen kan kännas hemsk på tävling.
därav miljöträning. Det är bättre hästen flamsar runt lite om den är orutinerad. Dessto tråkigare om den gör det om den känns kanon på träning. Det betyder att miljöträningen saknas. Vissa hästar kan behöva titta på dressyrstaket ett par ggr,,blomsterarregemang, högtalare, massa folk, hästar etc..sånt som kanske inte finns hemma när man tränar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 639
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 304
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar