Starta eget

moli

Trådstartare
Svårt att veta preleminär omsättning. MÅSTE man fylla i det, kan man chansa hej vilt och sedan ändra i deklarationen?

Mitt företag skall ha två olika inriktningar, undrar om det går. Jag blir GAAAALEN på skatteverket, jag kommer inte fram. Jag bara kopplas runt hela tiden, hoppar från att vara nr1 i kön till nr24.. *Suck*

Cirka 25% skall vara frilansfoto/ journalistik/ Layout. Dvs Media.
Resten kommer åtminstone till en början att bestå av att jag jobbar extra "på ackord" på en hästgård där jag främst kommer att träna hästar men även göra lite andra sysslor som leda en och annan långtur, men lönen kommer i klumpsummor månadsvis, och inte per jobb som ex. vis per tur jag ridit eller per inriden häst.

Kan man göra så? Det är bra för mitt företag att få in pengar, och som jag förstår det kan jag då använda intjänad moms till att kvitta mot moms jag betalar på varor jag köper.

Jag borde kunna få F-A skatt även om jag inte just nu har någon annan anställning än eget jobb jag skaffar i firman (som jag håller på att starta, och redan har ett flertal grejer på gång med) För att kunna ta något annat jobb om det skiter sig och jag inte går runt.
Men det tror jag att jag gör.

Sv: Starta eget

Risken finns att din hästverksamhet vid närmare granskning ses som en anställning då det vanligtvis krävs flera arbetsgivare för att det ska räknas som ett uppdragsavtal, dvs. ditt företag gör en uppgift åt ett annat företag. Andra kriterier för att det är anställning är att personen inte kan sätta någon annan att göra jobbet och att pengar betalas tidsperiod och inte för projekt.

Jag har faktiskt väldigt svårt att se att jobbet på hästgården skulle ses som något annat än en anställning. Du drabbas dock inte av det utan det gör hästföretaget.

Vad som gäller angående den preliminära omsättningen så vet jag inte vad som gäller, dock ligger det ju i ordet preliminär att den kan ändras så det borde inte vara några problem att ändra den i deklarationen.

Risken finns att din hästverksamhet vid närmare granskning ses som en anställning då det vanligtvis krävs flera arbetsgivare för att det ska räknas som ett uppdragsavtal, dvs. ditt företag gör en uppgift åt ett annat företag. Andra kriterier för att det är anställning är att personen inte kan sätta någon annan att göra jobbet och att pengar betalas tidsperiod och inte för projekt.

Jag har faktiskt väldigt svårt att se att jobbet på hästgården skulle ses som något annat än en anställning. Du drabbas dock inte av det utan det gör hästföretaget.

Hm, det låter ju inte bra. Vi har diskuterat det en del, och (vi= jag och ägaren av hästföretaget) bestämde att jag skulle kolla upp det iallafall. Annars blir min firma en mycket liten frilans firma (inom media, det är där jag nu har ett par jobb på gång). Vilket visserligen var grundtanken.

Skulle det fungera om pengarna betalades per inriden häst och per tur? Eller kräver det att jag tar emot träningshästar från annat håll också? Så att jag inte bara utför tjänster åt ett och samma företag?

Bra att någon har koll! Det skall inte bli något strul och fiffel. :smirk:

Skatteverket kommer med största sannolikhet inte kolla upp det här, men om de gör det kommer din hästverksamhet att ses som anställning. Det är i det stora hela positivt för dig då företaget får mycket svårare att "bli av" med dig.

Jag har precis avslutat en högskolekurs i Arbetsrätt. Där tog de bl.a upp anställning vs uppdragstagare. En U skall ha flera uppdragsgivare, om inte samtidigt så efter varandra. Det skall vara en bestämd ersättning för projektet tex:20000 för att måla huset under 2 veckor. Dessutom kan U gå när projektet är klart medan A kan sättas på andra uppgifter. En U kan sätta vem som helst som klarar jobbet i sitt ställe medans en A är personligt arbetsskyldig, tex. kan C inte måla huset själv kan han sätta T i sitt ställe bara kontraktet blir uppfyllt.

I ditt fall så skulle jag tro att du måste ta träningshästar, turer eller liknande även från andra håll för att det ska räknas som egen företagare. Då även ta betalt per häst och tur, tex timpeng eller en fast summa för varje tur och timpeng eller månadskostnad/häst för träningen.

Så länge som du bara jobbar åt ett företag och får månadsersättning så är du enligt lagen en anställd och skall ha de rättigheter som följer därmed.

Hejsan, ser att ni har startat en tråd om att regga företag.. Så bra för att jag har en fråga som jag har tänkt på: Jag har reggad firma i Norge och tänker nu registrera firman i Sverige också - Men vem ska jag kontakta för att kunna registrera min firma, fylla ut papper, få mera info? web adress? Tackpå förhand. /Natali :bow:

Ah, ok tack för hjälpen. Har redan pratat lite med en som jobbar där, men fick ett visst intryck av att jag ska kontakta några andra istället.. Men jag ska ta mig en kopp kaffe nu och surfa igenom deras sida ordentligt. Då hittar jag säkert info om hur jag ska gå till väga.

moli skrev:
Svårt att veta preleminär omsättning. MÅSTE man fylla i det, kan man chansa hej vilt och sedan ändra i deklarationen?
.....
Kan man göra så?

Gör en realistisk beräkning på din tänkta omsättning. Den har egentligen inte med deklarationen att göra.

Om du fakturerar med jämna mellanrum när du gör ett arbete till gården är det helt ok. Kan sedan SKK påvisa att du inte gör något jobb till någon annan och att det är regelbundet så kan det bli problem. Men det ska mycket till.

Vi har gjort liknande i många år(fast inte inom häst). Inga problem.

Om du fakturerar med jämna mellanrum när du gör ett arbete till gården är det helt ok. Kan sedan SKK påvisa att du inte gör något jobb till någon annan och att det är regelbundet så kan det bli problem. Men det ska mycket till.

Är du säker på det?

Det LÅTER ju riktigt. Sedan KAN det ju faktiskt bli så att man inte hittar så många olika kunder och att en och samma har så väldigt mycket jobb.. :angel: att man inte behöver fler kunder just för tillfället.

Måste kolla det på fler håll innan jag bestämmer mig.

Det absolut största problemet just nu är tyvärr vad firman skall heta. Allt jag kommit på har redan varit taget. Skitsvårt!

Var lite försiktig med preliminär omsättning. Överskatta den inte allt för mycket bara... Det kommer nämligen skatteinbetalningskort baserat på din preliminära omsättning med en gång och om du inte har fått in så mycket pengar kan det vara tufft att börja betala in skatt.

Om omsättningen beräknas understiga 30.000 kr/år blir det förmodligen klassat som hobbyverksamhet och du får då ingen momsreg/f-skatt.

Det kommer (nästan) garanterat att bli mer än så. Jag har redan nu ett antal (foto/ Layout) jobb påbörjade som tillsammans kommer att ge minst 15-20.000kr (inkl moms), plus diverse förfrågningar på ytterligare några fotojobb som borde ge minst 3000tot. Vilket iallafall ger mig cirka hälften "spikat". Övertygad om att jag kan få omsättningen att överstiga 30000.-/ startåret. Man måste iallafall vara optimistisk.

Detta alltså bara inom foto/layout biten. Jag kommer även att försöka sälja några reportage som jag spånar på. Har kontakter på bl.a Ridsport som hjälper mig om jag har något jag vill få publicerat där.

bettysmatte skrev:
Var lite försiktig med preliminär omsättning. Överskatta den inte allt för mycket bara... Det kommer nämligen skatteinbetalningskort baserat på din preliminära omsättning med en gång och om du inte har fått in så mycket pengar kan det vara tufft att börja betala in skatt.

Ja, det är ju inte så kul, men den smällen får jag ta. Om jag betalar in för mycket i skatt så får jag väl tillbaka det så småningom, och om jag betalar för lite så får jag betala in det senare antar jag.

Kom också ihåg att den siffra du sätter in kommer skatteverket räkna skatten på.
Dessutom bör du då tänka över hur ofta du vill betala skatt, tar du varje mån så kommer du få börja betala skatt redan första månaden även om du inte fått in några pengar.

Hade jag varit dig så hade jag kollat med skatteverket om de har några informationskvällar för nyföretagare. Jag var på en sådan i tisdags och fick endel nyttig information faktiskt.

Cecely skrev:
Kom också ihåg att den siffra du sätter in kommer skatteverket räkna skatten på.
Dessutom bör du då tänka över hur ofta du vill betala skatt, tar du varje mån så kommer du få börja betala skatt redan första månaden även om du inte fått in några pengar.

Hade jag varit dig så hade jag kollat med skatteverket om de har några informationskvällar för nyföretagare. Jag var på en sådan i tisdags och fick endel nyttig information faktiskt.

Har för mig att om omsättningen överstigen 200,000 kr/ år skall man skatta varje månad. Men det kommer inte min att göra, åtminstone inte första året tror jag.

Mina föräldrar har en bekant som är revisor (eller vad det nu är han är. ;) ) som jag skall ringa och prata med i e.m. För att kolla upp dessa frågor.

Nyföretagarträffar låter bra, det skall jag spana efter.

Tycker det låter som en utmärkt idé att prata med en revisor, borde kunna ge svar på iaf de flesta av dina funderingar.

Jag tror du får välja själv hur ofta du vill betala skatt faktiskt...

moli skrev:
Ja, det är ju inte så kul, men den smällen får jag ta. Om jag betalar in för mycket i skatt så får jag väl tillbaka det så småningom, och om jag betalar för lite så får jag betala in det senare antar jag.

Visst fungerar det så. Det är bara inte så kul när man redan lever "på marginalerna" att behöva hosta upp mer pengar innan man ens tjänat en krona, och kanske inte kommer att göra. Vem vet?? Vi uppskattade vår omsättning till endast 20000 kr/år och nu får jag betala in skatt med nästan 600 kr/månad. Jag vet inte om vi kommer att tjäna något alls på länge. Det går trögt också för jag jobbar heltid och försöker få igång något på min fritid.

Men varför blir det per månad? Valde du det själv, eller blir det så om ens verksamhet räknas som Hobby? Viket jag inte tror att min kommer att göra. Har ännu mer jobb nu som staplas på hög! Känns jättekul!! Folk ringer och vill att jag skall fota åt dem utan att jag annonserat alls! :bump:

Vet ej varför det blir per månad. Kan inte komma ihåg att jag valde det själv och verksamheten räknas inte som hobbyverksamhet. Vi har F-skattebevis och momsregistrering för företaget.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Har googlat runt lite men hoppades att någon som kan detta kunde ge lite mera exakta svar, någon som kanske gjort det själv...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: EmblaAsk
·
Lantbruksdjur Hoppas att tråden ligger rätt.. Nu har det ploppat upp en massa funderingar i skallen, vet inte ens om det är vettigt eller om det...
Svar
6
· Visningar
2 949
Senast: Dorro
·
Hästmänniskan Måste skriva av mej lite å göra en tankeställare. Min dröm är att jobba eget inom häst, men förut visste ja inte riktigt vad. Men nu...
2
Svar
32
· Visningar
3 581
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix