Starta eget bidrag?

Jennifher

Trådstartare
Hej!
Undrar om någon här vet ifall man kan söka starta eget bidrag om man skulle vilja bli amatörtränare fast ha det som ett eget företag? Eller gills det inte då det inte är en "riktig" affärsverksamhet då man endast jobbar för sig själv?

Mvh
Jennifer

Sv: Starta eget bidrag?

Hej!
Undrar om någon här vet ifall man kan söka starta eget bidrag om man skulle vilja bli amatörtränare fast ha det som ett eget företag? Eller gills det inte då det inte är en "riktig" affärsverksamhet då man endast jobbar för sig själv?

Mvh
Jennifer
För att få starta eget bidrag eller "Bidrag för start av näringsverksamhet" som jag tror det heter på blanketterna. (Det är ersättning motsvarande A-kassa i sex månader.)

Det är lite olika i olika kommuner/län. Hörde senast om att det var förtur för de som varit arbetssökande i minst ett år.

Ett krav för att man ska få detta är att man får sin affärsidé och budget godkänd. För att man ska få registrera ett hästföretag, så måste man också uppfylla skatteverkets krav på vinstsyfte. Skatteverket har blivit väldigt hårda på detta och det är inte helt lätt att få ett hästföretag godkänt som näringsverksamhet.

Jag vet inte i vilket läge du är, rent hästmässigt. Jag vill inte vara negativ heller, utan jag uppmuntrar gärna de som vill satsa att göra det. Däremot är det inte fel att kritiskt granska sin verksamhet på förhand. Det kan bli riktigt tråkigt i framtiden annars.

Om du enbart ska träna dina egna hästar på amatörbasis som affärsidé, så måste du vara GRYMT duktig och inte ha speciellt mycket otur.

Har du räknat på hur mycket du måste köra in med dina hästar varje år för att få det att gå runt?

Om du tänker ta ut lön motsvarande A-kassa, ca 9.000 kr nettolön. Då måste du ha ett överskott på hästarna på ca 22.000 kr i månaden. Alltså hästarnas månadskostnad, utrustning och övrigt material + 22.000 kr.

Hästarna måste alltså plussa minst 264.000 kr/år för att du ska få en lön motsvarande A-kassersättningen. Känns det rimligt, så ska du definitivt försöka starta upp en näringsverksamhet.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 180
Senast: gammalek
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: Tilly_85
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 563
Senast: Amha
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 834
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar