starta 1,35

token

Trådstartare
Tänkte höra lite åsikter. Min man har en häst som jag tävlar nu efter att den varit utlånad o det inte riktigt funkade. Han kom hem för 1 månad sen.

Har startat 1,40 med ett par pet där. Hästen har jättekapacitet och är hur schysst som helst på hinder, inte feg o kan hoppa av precis hur stort som helst. Grejen är att han är lite stirrig på vattenmattor o sånt + på saker runtomkring.

Nu startade jag honom i Karlstad 19-21 sept. 1,10 nolla i grunden och glömde ett hinder i omhoppn, red runt o kom på sen vilket det var o fick tot 4 fel där för volten :( 1,20 var vi dubbelnolla o där placering. Sen var vi till Fagersta där han hoppade felfritt grunden i 1,15 sen glömde jag banan i omhoppningen. ( IGEN)

Nu i helgen var vi till Falun där vi var dubbelnolla i 1,10, i 1,20 nolla i grunden o rev sista hindret i omhoppningen ( Mitt fel, hjärnsläpp )

Nu är vi ju kvalade till 1,30 !! Hästen känns kanonfin på hinder förutom att han stirrar en del då....Höjderna känns väldigt enkla för honom, nog jag som är lite rädd för dom stora oxrarna men det blir bättre o bättre för varje gång nu.

Den 26 okt är det tävlingar i Falun igen o då är det 1,15 + 1,20 då det ej finns 1,30 där. Sen är det Örebro efter det och då finns det 1,10, 1,25 + 1,35. Vill starta 2 klasser och funderade på 1,25 + 1,35. 1,10 känns lite lågt faktiskt nu o den klassen var lokal så det känns så där....ska man törs starta så högt redan??? Eller ska jag åka nån annanstans o ta 1,20 + 1,30??? Då snackar vi typ 20 mil längre /enkel o då blir det vetlanda eller kungsbacka i stället...

Ni som rider på den nivån nu, VAD är det ni tycker är svårare med 1,30 mot 1,20??? och 1,35 kan väl inte heller vara sååå stor skillnad mot 1,30 eller????

Hästen har plac 1,35 UTE med dubbelnolla i år.

Jag har planerat rida 1,40 innan utomhus säsongen börjar i vår -09. Sen har jag förhoppningar om att kunna rida 1,50 sommar/höst

Så vad tycker ni?? ska jag skippa örebro o ta nåt annat???

Sv: starta 1,35

Spontant känner jag att om du tycker att oxrarna i 120 känns lite stora så ska du nog avvakta med att rida en 135. Om jag var du skulle jag rida 110 och 125. Det spelar inte så stor roll att hästen har gått 140 (med ett par nedslag?) och 135 med placering, för som jag förstod det så var det inte du som red? Isf är gamla resultat ganska ointressanta.

Jag tycker att en 135 känns mer som en 140 än som en 130. Visst skiljer det bara fem cm åt båda hållen, men ju högre det blir desto svårar blir framförallt banorna. Det ställer högre krav på ridningen, att hinna bli klar i tid. Om din häst dessutom är stirrig antar jag att det är ännu viktigare? Sen tycker jag att hindrena känns 5-10 cm högre inomhus än utomhus, just för att hindrena kommer mycket snabbare inomhus. Det gäller verkligen att vara snabb som ryttare.

Som jag ser det finns det ingen anledning till att stressa, och om din häst nu är lite stirrig så kanske det är bättre att ge den många lätta rundor och framförallt rutin nu i början. Att rida 150 är tillräckligt svårt ändå, och att göra det på en stirrig häst skulle jag säga är väldigt svårt.

Spontant känner jag att om du tycker att oxrarna i 120 känns lite stora så ska du nog avvakta med att rida en 135. Om jag var du skulle jag rida 110 och 125. Det spelar inte så stor roll att hästen har gått 140 (med ett par nedslag?) och 135 med placering, för som jag förstod det så var det inte du som red? Isf är gamla resultat ganska ointressanta.

Jag tycker att en 135 känns mer som en 140 än som en 130. Visst skiljer det bara fem cm åt båda hållen, men ju högre det blir desto svårar blir framförallt banorna. Det ställer högre krav på ridningen, att hinna bli klar i tid. Om din häst dessutom är stirrig antar jag att det är ännu viktigare? Sen tycker jag att hindrena känns 5-10 cm högre inomhus än utomhus, just för att hindrena kommer mycket snabbare inomhus. Det gäller verkligen att vara snabb som ryttare.

Som jag ser det finns det ingen anledning till att stressa, och om din häst nu är lite stirrig så kanske det är bättre att ge den många lätta rundor och framförallt rutin nu i början. Att rida 150 är tillräckligt svårt ändå, och att göra det på en stirrig häst skulle jag säga är väldigt svårt.

du har nog alldeles rätt. bättre o ta 1,10 + 1,25 i örebro då....o ta 1,35 när vi ridit ett par 1,30. och nej, det är inte jag som ridit 1,40 på hästen. Den har varit utlånad o starade 1,40 för en o en halv månad sen med henne. meningen var att hon skulle haft hästen o ridit upp den i 1,50 men min man var inte nöjd med ridningen o resultaten. Sen när min gamla tränare sa att med henne kommer det inte bli nån värstinghäst. Då bestämde vi att han får komma hem. Min man som tycker att jag borde klara rida 1,35 men jag är lite tveksam.... Men jag gör nog så att det blir 1,10 + 1,25 i örebro och sen debuterar 1,30 i Hamre, där har jag en bekant med som hjälper mig. Hon är själv tränare o har startat både SM o NM med bra resultat..Kan ju vara tryggt att ha hjälp.

Bara för att man är kvalad behöver inte betyda att man måste tävla på den höjden... Har du inte än debuterat 1.30, så bör du inte ens fundera på att starta 1.35. Det är stor skillnad på 1.20 o 1.30, och det låter inte som du ens är säker i 1.20.

Även om det inte skiljer mer än 10-15 cm, så är det en stor skillnad i praktiken när man faktiskt ska rida banorna som inte bara är större både i bredd o höjd, men också mycket mer tekniska.

Tycker överlag det har blivit lite av ett hysteri, att har man kvalad till nått så ska man rida det. Hur många är det inte som rider ponny sm "bara för att dom har lyckats kvala"? Hur många av dom som startar har faktiskt nått där att göra? Bara en liten fundering....

Yikes :o att starta 1.35 efter 2st 1.20 tycker jag är på tok för tidigt, även om hästen gått det innan!
Det krävs mycket mer för att rida 1.35 än 1.20, inte bara att det är högre utan också banan, antal galoppsprång, svängar, ja allt ska stämma. Krävs mycket mer ridning helt enkelt.

Tycker du ska skaffa dig mer rutin i 1.20 först, innan du tänker på att starta 130 och högre :) bara för att man är kvalad behöver man inte starta det direkt.

Yikes :o att starta 1.35 efter 2st 1.20 tycker jag är på tok för tidigt, även om hästen gått det innan!
Det krävs mycket mer för att rida 1.35 än 1.20, inte bara att det är högre utan också banan, antal galoppsprång, svängar, ja allt ska stämma. Krävs mycket mer ridning helt enkelt.

Tycker du ska skaffa dig mer rutin i 1.20 först, innan du tänker på att starta 130 och högre :) bara för att man är kvalad behöver man inte starta det direkt.

Jag kommer starta 1,15 + 1,20 i Falun 26/10, sen är det 1,25 i örebro helgen efter. Jag skippar tanken på 1,35 den helgen....men när tävlingarna i Hamre är 14-16 Nov, då blir det 2 st 1,30 starter + naturligtvis start i 1,20 som "förklass". det är stort ridhus där och känns bra att starta 1,30 där.
När det gäller att det är mer tekniskt så är det verkligen det minsta problemet känns det som. Vi ska starta 1,40 innan utomhus säsongen o då känns det bra att kunna rida massor av 1,30 innan. Att jag funderade på 1,35 var pga att det inte fanns några 1,30 först i Hamre....Men jag avvaktar ändå !!

Tack Sofie för ett bra svar, det avgjorde saken för mig !

Vänta, är mitt råd. Tycker själv som andra skrivit innan att 135 känns mer som 140 i strl ordning och framför allt i svårighetsgrad. Ofta svårare banor och linjer, avstånd än i 130 klasser!

Så jag skulle iaf avvakta och kanske rida 120-130 regionalt och istället träna lite mer på lite större hinder för att få in en bra känsla, innan ni ger er ut i de klasserna:)

Lycka till!

-kl

Ursäkta, liiite OT, men är det bara jag som har hört att man inte behöver kvala på stor häst?
Nu låter jag nog extremt okunnig, men har bara tävlat ponny och ska börja tävla min nya storhäst till våren... :o
(Ska kolla TR nu på en gång för säkerhets skull)

Kollade i TR nu och man måste ju kvala...
Undra varför tjejen i stallet sa det till mig?
Hon som tävlar stor häst själv..

Det är nytt för i år att man måste kvala till 1,30. Förut gällde det bara juniorer men nu gäller det alla.

Liknande trådar

Fälttävlan Nu känner jag att det är dags att lämna 90-klassen o ta steget upp till 100. Har ni några tips på banor inom 20 mil från Örebro som...
Svar
4
· Visningar
3 065
Senast: Minnie
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 799
Senast: Görel
·
Hoppning Mitt mål är att rida 1,20 i år, till våren. Det känns ganska bra, jag har en häst som är schysst och hoppar det mesta. Debuterade 1,10...
2
Svar
23
· Visningar
2 276
Senast: Långnos
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 804
Senast: emlem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar