start med/utan skor??

ducell

Trådstartare
nu har det dykt upp en fråga ..hovis har nyss vart här o skott min blivande 4 åring och han trodde inte att hon vart skodd bak innan, iaf inte många gånger??
jag har haft henne ca 1månad o nu behövde hon skos bak, och jag vet att hon är startad 2 gånger, och då undrar jag?
hur är det MÅSTE dom vara skodda runtom för att få starta eller får man "välja" att ha skor eller barfota??
har aldrig funderat på detta förut, trots att jag vart på löp och även ridit ett *ardennerhingst* löp (och vann dessutom :angel: ) kan tillägga att han va skodd runt om ....:angel:

Sv: start med/utan skor??

Dom behöver väl inte vara skodd? inte i kval iallfall..men dom får jo Mycket mindre fäste utan!

Jag vet att vi haft starthäst utan bakskor.. Det handlar väl om hur bra hovar hästen har. Det är ganska vanligt att man kvalar hästen utan bakskor men till första/andra start sätter på skor.
Har du tänkt att starta hästen utan skor eller?

jag har inte tänkt att starta henne nu...undrade dock rent generellt om det stog i TR eller något om skor och start?? då tex maratonhästar(körhästar) har "lag" (enligt TR) på att dom måste vara skodda runtom för att få tävla(gäller även dressyren) annars så e det ganska självklart med skor och ev brodd i terrängen då det kan vara väldigt halt vid vatten hinder o dyligt.
men har ingen koll på galoppen vad det finns för "lagar" om skor??

Det finns inget som hindrar att man startar en häst barfota inom galoppen, bara man talar om det innan start (för spelarnas skull). Detsamma gäller om man väljer att starta med järnskor istället för aluminiumskor.

På många håll i europa är det däremot förbjudet att tävla med skor som har utstickande grepp, tror det är så på gräsbanor här i sverige också.

I England springer några hästar utan skor - kändast är Saucy Knight som med skor aldrig hade varit före nån annan häst i löp och utan skor vunnit flera ggr! - på träningscentrat försöker man hålla hästarna utan skor, man har woodchip banor, vattenfyllda horse walkers, naturligtvis måste hovarna tåla det, och med träning och rätt verkning kan nog ganska många hästar klara sig utan skor

Så här ser skor med utstickande tågrepp ut (extremfall).
qrtrhrse.gif

tack såå mycket för alla svar då vet jag att det är valfritt :confused: om skoning på tävling, så antagligen har hon kanske aldrig haft skor på bak, men hon va ganska :angel:snäll att sko då det var första gången.

Jag kan med största säkerhet garantera att din häst har haft skor runt om när den har startat i sverige. Det kan hända att någon tränare har kvalat barfota bak men jag känner inte till någon i moderntid som har startat barfota! På gräset kan det bli halt utan skor (vi använder outer-rim skor med grepp runt hela skon). Broddar har jag på vinterna för att klara isfläckarna i träning. Själv brukar jag ha mina barfota bak när de vilar man de flesta behöver skor när det är dags att gå fort.

vill bara påminna om att Japan hos Bruno Nilsson startade barfota och vann!!!
Visst går det att tävla barfota, beroende på hästens hovkvalite´!!

Det händer att hästar startar utan skor, även om de är ovanligt. I vårt stall hade vi en som startade utan skor tex. Det handlar om hur hästen belastar hovarna och benen när den cantrar.
Vi har även väldigt många som tränar utan skor, de flesta utan skor bak men även hästar som går barfota runt om.

Visst går det att tävla barfota, beroende på hästens hovkvalite´!!

Ja knappast på gräs i alla fall.

Sen är inte fullblodshovar de minst känsliga, precis så det låter lite konstigt, undrar lite om det är snålhet:o

Visst kan många gå barfota i hagen tex, vid vila, eller fölston, men de flesta går inte att jobba barfota utan att de blir ömfotade pga platta tunna sulor som är överrepresenterade inom rasen.:cool: Eller är det araber som tävlas barfota:confused:

joo jag tror ju oxå att hon haft skor men belv ju osäker nu??
konstigt att ni inte har några regler i Tr beroende på underlag/bana/årstid med tanke på säkerheten ?? finns ju i dom flesta grenars Tr.

vill bara påminna om att Japan hos Bruno Nilsson startade barfota och vann!!!

Där ser man! Alltid lär man sig något nytt! :angel:

Själv har jag, under de 40+ år jag hållit på, aldrig varit med om att starta en häst barfota, faktiskt inte ens kvala. Däremot har jag varit med om att bebisarna går barfota bak innan man börjar träna dom lite mer på riktigt. I Frankrike gick dom med trekvartsskor bak under första vintern.

Araber har i allmänhet ganska bra fötter, och många tränas barfota.
Jag känner dock inte till ngn som tävlats barfota.
Dock vet jag en del som gått lopp med "lätta" järnskor.

Detta anges vad jag vet bara "muntligt" av speakern. Har aldrig sett det angivet i program vad jag minns Konstigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 390
Senast: kryddan
·
Hästvård Ja jag har ett litet dilemma jag har tänkt att starta min 4-åring i dressyrkvalet och vill självklart ha fram så mkt gång som det går...
Svar
15
· Visningar
1 533
Senast: Jempa
·
Hästvård Min hovslagare tror jag är galen, förut hade jag en häst som jag var tvungen att ta bort 1 december -08, ett litet sto...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 302
Senast: Jaxonmaxon
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 603
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Textilåtervinning