Start/målgång Göingeritten

Cleese

Trådstartare
Någon som ridit Göingeritten - hur är start- och målgångssträckan? Red Simlångsritten förra året och var då förvånad över att starten gick på en brant såphal gräsbevuxen nerförssluttning. Skaderisken var större än vanligt vid just en start. I år ska vi bla rida Göingeritten och funderar nu på hur det ser ut där. Någon som vet?

Haj!

Man rider fram på en stor grusplan (ishallen i Glimåkra). Starten går sedan från grusplanen över asfalt genom ett villakvarter.
Jag har startat några gånger och upplever att ryttare/hästar tar det lite lugnare i och med att det inte är öppna fält direkt.
Man kommer ganska snabbt upp på en banvall och där brukar takten öka.
Målgång går man först genom en skog. Kommer sedan ut mot ishallen på gräs där man ska över ett litet dike. Sen är det en lång upploppssträcka på grus.
Göingeritten är en UNDERBAR tävling så tveka inte på att anmäla dig.
// Linda

Det låter ju lovande! Förhoppningsvis inte så halsbrytande som Simlång då... Ser verkligen fram emot säsongen!

Jag säger som de andra - rid göinge! En underbar bana som bjuder på olika miljöer och blir aldrig tråkig för vare sig häst elle ryttare :)

*min favoritbana efter hoburgen* :bump:

Sv: Start/målgång Göingeritten

Hej. Göingeritten kommer att ha ny plats för start o mål i år. Den kommer att vara på gamla banvallen då vi inte kommer att ha tillgång till fotbollsplanen. Där är plant och fint så vi hoppas att där blir lika bra som på vår gamla plats. Ska ha det lite som en test
till stora Göingeritten som går i höst. Ni är välkomna hit och vi önskar er en fin tävling. Mvh. Berit Stigsson Glimma RF

Sv: Start/målgång Göingeritten

Jag har mailat på de adresser som finns i proppen, men får inget svar.

Det är oklart var man ska lasta ur hästen, vid ridhuset eller tävlingsplatsen? Om man ska lasta ur vid ridhuset (där släpen ska parkeras) ska man leda hästen till tävlingsplatsen då? Hur långt är det?

Sv: Re: Start/målgång Göingeritten

Det låter ju lovande! Förhoppningsvis inte så halsbrytande som Simlång då... Ser verkligen fram emot säsongen!

Nu får jag nog lägga mig i lite...starten på Simlångsritten går inte i nedförsbacke längre då området är flyttat sen flera år! Jag red där själv förra året och märkte ingen nedförsbacke vid starten och ut på alla slingor...Jag red även tidigare då det var start i nedförsbacke på gräs men det är väl upp till ryttaren att avgöra vilken gångart som passar bäst...det är väl lite av andemeningen med distansritt- att avgöra vad som passar bäst för hästen!
Och jag kan ju förstå er skåningar- ni har ju inte så mycket backar....fniss! :p

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 729
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025