Start av akvarium, tips!

Fiffi1

Trådstartare
Vi har startat upp ett akvarium. Vad ska man tänka på att göra innan fiskarna inhandlas.
All inredning är klar och många växter finns, ska köpa två till och sätta på andra kortsidan bara. Jag har för mig att vi använde salt när vi hade akvarium för 20 år sedan, men hur mycket till en liter vatten? Ska det vara utan jod?

Det är tänkt att det ska vara lite vanliga fiskar som kardinaltetra, scalarer, någon mal, svädbärare osv.
Vill ha tips på fiskmat, vilken sort är bra. Tänkte sätta i en såndär syresten (luftsten), tips på bra pump. :)

Sv: Start av akvarium, tips!

Salt behövs ej till de fiskar du nämner. Jag skulle inte kombinera kardinaltetra och scalar då scalaren äter upp dom. Pump måste finnas i några dagar innan fiskarna kommer i, då det bildas nyttiga bakterier i filtermattan.

Ok, jag får köpa små scalarer då :)
Nä, men vad tråkigt, vi hade så förut och jag kommer inte ihåg om tetror försvann. Om man har mycket gömställen då? Fast det är ju dumt och köpa och så blir de uppkäkade. Får kika på något annat då. Vill ha både praktbotia och palettciklider men de är ju också lite ettriga. Vet att vi hade palettciklider som fick yngel. Får gå och kika och fråga de i affären vilka fiskar jag kan ha tillsammans. Vill gärna ha en eldstjärt (? ser ut som en svart haj med röd stjärtfena) också men då kanske vi inte kan ha malen.

Filtret har varit igång sedan söndagkväll, några växter på måndagkväll, och fler växter igårkväll. Kommer nog att köpa fiskar på lördag :laugh:

Fast även små scalarer blir stora scalarer :-)

Hur stort är akvariet?

Ok, jag får köpa små scalarer då :)
Nä, men vad tråkigt, vi hade så förut och jag kommer inte ihåg om tetror försvann. Om man har mycket gömställen då? Fast det är ju dumt och köpa och så blir de uppkäkade. Får kika på något annat då. Vill ha både praktbotia och palettciklider men de är ju också lite ettriga. Vet att vi hade palettciklider som fick yngel. Får gå och kika och fråga de i affären vilka fiskar jag kan ha tillsammans. Vill gärna ha en eldstjärt (? ser ut som en svart haj med röd stjärtfena) också men då kanske vi inte kan ha malen.

Filtret har varit igång sedan söndagkväll, några växter på måndagkväll, och fler växter igårkväll. Kommer nog att köpa fiskar på lördag :laugh:

Startade ni upp med aquatan? Och fått med flaska med nitrivec att ha i vid isättning av fisk?
Hur stort är akvariet? Tänk på att scalarer ska vara i grupp.. de är en stimfisk, minst 5 st iallafall. Slug fisk som blir upp till 15 cm på höjden. Inte en fisk att rekomendera om man bara vill ha ett sällskapsakvarium. Inte heller ciklider, även om palettcikliden är av den mindre sorten.
Eldstjärten är en svår fisk, blir drygt 15 cm lång, är aggressiv och väldigt snabb. Ska man ha en eldstjärt bör man ha ett akvarium på iallafall 200 liter och stora fiskar som den inte kan "leka med". Fullvuxna och gamla eldstjärtar kan bli riktigt jäkliga.
Innan du skaffar fiskar, hör efter med affären vilka fiskar som passar ihop, men kolla även upp själv (alla zoobutiker är inte kunniga). Många av de du skriver att du vill ha, kräver olika vamrgrader i vattnet.
Skulle ni vilja skaffa någon slags av algätare, sätt inte ner den som en bland de första, eftersom att akvariumet är för rent.. finns inget för den att äta.
Finns algtabletter, men det är inget jag skulle börja med.

Akvariet är på 250 liter.
Det blir inga scalarer alls om de käkar upp mina små stimmfiskar :)

De två första frågorna förstår jag inte. Har inte haft i några medel.

Vi har haft 250 liters akvarium med palettciklider tillsammans med de övriga och hade även en eldstjärt väldigt länge så därför vill vi har likanande igen. Men jag hör med zooägarna vilka fiskar som passar oss just nu.

Malen ska ha sina algtabletter och gärna en trärot.

KOlla in vilken temp akvariet har, och ta med en lista på vilka fiskar du redan har, planera noga så lyckas man lättare. Växter och ljus är A & O.

Bor du i sthlm så åk till Bromma o kika, sveriges största butik finns där och de är grymt duktiga på sina firrar. De hjälpte oss att komma igång efter vi köpt "fel" fiskar osv på vanlig djuraffär. :)

De två första frågorna förstår jag inte. Har inte haft i några medel.

Vi har haft 250 liters akvarium med palettciklider tillsammans med de övriga och hade även en eldstjärt väldigt länge så därför vill vi har likanande igen. Men jag hör med zooägarna vilka fiskar som passar oss just nu.

Aquatan ska man ha i när man startar upp akvariumet fram tills man har i fisken. Den eliminerar klor och binder tungmetaller, "bereder" kranvattnet så det blir lämpligt akvarievatten.
Används sedan vid vattenbyte.
Innan man släpper ner fisken, och sen 10 dagar efter, nitrivec, som oskadliggör nitrit och amoniak.

Inte en fisk att rekomendera om man bara vill ha ett sällskapsakvarium. Inte heller ciklider, även om palettcikliden är av den mindre sorten.
.

Jag tycker absolut hon kan titta på ciklider. Det finns så många olika med olika beteenden. Nästan alla dvärgciklider passar (Pelvicachromis, Apistogramma, Nannacara, Laetacara osv), och även scalarer, bara hon hoppar över de minsta tetrorna.

*kl*
Tack o tack för alla tips :D
Tyvärr bor jag 20 mil från Stockholm :( Blir lite långt att åka för lite fiskar :)
Men jag vet ett ställe som heter Brynäs Zoo som har flyttat till Valbo som är ganska kännt när det gäller akvariefiskar. Har varit dit någon gång med bara kikat på hundsaker men jag har för mig att jag såg saltvatteakvarium till och med.

Jag har inte haft i Aqautan, när jag frågade en zooägare så pratade den om att förmodligen så hade klor mm försvunnit genom att jag hade startat det förra helgen. Har skrivit upp det på en lapp att ta med till djuraffären.

Trärötter har jag några stycken och så frågar jag om algtabletter om jag köper mal nu.
Tror att termometerna står på ca 26-27 grader och jag har inga fiskar ännu men vi har planerat att köpa i morgon :bump:

Spännande.

Startade ni upp med aquatan? Och fått med flaska med nitrivec att ha i vid isättning av fisk?
Hur stort är akvariet? Tänk på att scalarer ska vara i grupp.. de är en stimfisk, minst 5 st iallafall. Slug fisk som blir upp till 15 cm på höjden. Inte en fisk att rekomendera om man bara vill ha ett sällskapsakvarium. Inte heller ciklider, även om palettcikliden är av den mindre sorten.
Eldstjärten är en svår fisk, blir drygt 15 cm lång, är aggressiv och väldigt snabb. Ska man ha en eldstjärt bör man ha ett akvarium på iallafall 200 liter och stora fiskar som den inte kan "leka med". Fullvuxna och gamla eldstjärtar kan bli riktigt jäkliga.
Innan du skaffar fiskar, hör efter med affären vilka fiskar som passar ihop, men kolla även upp själv (alla zoobutiker är inte kunniga). Många av de du skriver att du vill ha, kräver olika vamrgrader i vattnet.
Skulle ni vilja skaffa någon slags av algätare, sätt inte ner den som en bland de första, eftersom att akvariumet är för rent.. finns inget för den att äta.
Finns algtabletter, men det är inget jag skulle börja med.

Vad är det för problem med algtabletter? Det är ju bara att lägga i, inga problem alls. När vi startade upp vart akvarium började vi med algätare och pansarmalar, och det funkade utmärkt.

Sen haller jag inte med om att det inte skulle ga att ha ciklider i ett sällskapsakvarium. Vi har ett par fjärilsciklider i vart knappa 100-liters, och det fungerar utmärkt. De är snälla och fredliga, och gör ingen fluga förnär.

*kl*
Tack o tack för alla tips :D
Tyvärr bor jag 20 mil från Stockholm :( Blir lite långt att åka för lite fiskar :)
Men jag vet ett ställe som heter Brynäs Zoo som har flyttat till Valbo som är ganska kännt när det gäller akvariefiskar. Har varit dit någon gång med bara kikat på hundsaker men jag har för mig att jag såg saltvatteakvarium till och med.

Jag har inte haft i Aqautan, när jag frågade en zooägare så pratade den om att förmodligen så hade klor mm försvunnit genom att jag hade startat det förra helgen. Har skrivit upp det på en lapp att ta med till djuraffären.

Trärötter har jag några stycken och så frågar jag om algtabletter om jag köper mal nu.
Tror att termometerna står på ca 26-27 grader och jag har inga fiskar ännu men vi har planerat att köpa i morgon :bump:

Spännande.

Tar man bara en sak i taget sa gar det bra utan att hälla medel i vattnet ocksa. Har ni haft i bottengödning? Det är annars en bra idé. Tänk ockssa pa att inte sätta i en massa fiskar pa en gang, utan öka antalet fiskar sakta. Börja med den taligaste sorten, som star ut med om vattenvärdena varierar lite sahär i början innan akvariet blivit stabilt.

Min erfarenhet, har visserligen bara ett akvarium, men ända, är att det kluriga är att fa växterna att trivas. Om växterna växer och mar bra, da mar fiskarna ocksa bra. Och växterna trivs när de far ljus och näring. Ljus kan man nästan inte ha för mycket av, det finns en massa vackra växter man bara kan ha om man har mycket ljus i akvariet.

Som "städpatrull" rekommenderar jag pansarmalar, siamesiska algätare och malar, de städar pa lite olika sätt, men tillsammans haller de snyggt. Beror pa lite vad ni har för botten saklart, har ni grovt grus sa ska ni kanske inte ha pansarmalar. De är annars nagra av mina favoritfiskar: roliga, snälla och nyttiga.

Aquatan ska man ha i när man startar upp akvariumet fram tills man har i fisken. Den eliminerar klor och binder tungmetaller, "bereder" kranvattnet så det blir lämpligt akvarievatten.
Används sedan vid vattenbyte.
Innan man släpper ner fisken, och sen 10 dagar efter, nitrivec, som oskadliggör nitrit och amoniak.

Nitrivec behöver man väl bara ha om man har nitritproblem? Och det ska man väl förhoppningsvis inte ha i ett nytt akvarium med mycket växter och fa fiskar. Det vanliga är väl snarare att man drabbas av näringsbrist och far brunalger - inte kul.

Nitrivecet kan användas förebyggande. Det är tyvärr vanligt att många missförstår hur lite "lite" fisk verkligen är, och hur mycket "mycket" växter är.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 denna var en av favvona, behöver ha sitt träd o sen algpiller. Kallade våran för Slemmet, men ack så rolig att kika på o sen städade den. Kan man ha ensammen..

annan favvo var http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=354
dessa ska man ha par av, o de stinger som ett bi, bra försvarsystem mao. Inte nog med det, morra kan de oxo, vilket man blir varse om när man ska städa/ändra. :D

just, ja..här en sida om det mesta. http://www.akvarielagret.se/

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker absolut hon kan titta på ciklider. Det finns så många olika med olika beteenden. Nästan alla dvärgciklider passar (Pelvicachromis, Apistogramma, Nannacara, Laetacara osv), och även scalarer, bara hon hoppar över de minsta tetrorna.

Ja det var ju det jag menade. Vill man ha lite mindre fiskar så borde man inte rekomendera ciklider.. även om kanske dvärgciklider funkar bra. Men många har fått problem med tanke på att de kan vara rätt... "stora i munnen" :D om man kan förklara det på det sättet.

Vad är det för problem med algtabletter? Det är ju bara att lägga i, inga problem alls. När vi startade upp vart akvarium började vi med algätare och pansarmalar, och det funkade utmärkt.

Sen haller jag inte med om att det inte skulle ga att ha ciklider i ett sällskapsakvarium. Vi har ett par fjärilsciklider i vart knappa 100-liters, och det fungerar utmärkt. De är snälla och fredliga, och gör ingen fluga förnär.

Det är verkligen inget problem med algtabletter, men många kunder kom till mitt förra jobb pga deras algätare magrat av och dött. Och det är OFTAST lättare att vänta med att ha i dem, pga att det FINNS en risk att fiskarna även hinner före på algtabletten. Speciellt beroende på hur många fiskar man vill börja med.. många börjar ju med många även fast det inte är att rekomendera.

Ja... grejen var den att hon hade skrivt om palettciklider, och de kan bli rätt aggressiva om de får yngel och vaktar dem.
Fjärilsciklider, ja, de är söta och trevliga och hellre att fundera på isf.

Ja det var ju det jag menade. Vill man ha lite mindre fiskar så borde man inte rekomendera ciklider.. även om kanske dvärgciklider funkar bra. Men många har fått problem med tanke på att de kan vara rätt... "stora i munnen" :D om man kan förklara det på det sättet.

Fjärilsciklider är inte sa stora i munnen. Vi har dem tillsammans med grön neontetra (som är väldigt sma) och amanoräkor, och det gar bra.

Men det är klart, hade vi yngel skulle de säkert ga at, de har ju större munnar än tetrorna t ex.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 437
Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 979
Senast: cute_beast
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·
B
Övr. Djur Jag tänker köpa ett mindre akvarium att smycka vardagsrummet med nästa månad :) Dock är jag helt ny på akvarium-området och kan absolut...
Svar
4
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka