Fru_Tuvstarr

Trådstartare
Efter strömavbrottet i Spanien kom jag att tänka på att man kanske skulle skaffa Starlink eftersom det går via satellit och är inte lika känsligt för elavbrott. Har man bara en powerbank laddad så klarar man sig ett tag med laddning därifrån.

Är det någon som använder Starlink? Hur tycker ni att det fungerar?

Efter strömavbrottet i Spanien kom jag att tänka på att man kanske skulle skaffa Starlink eftersom det går via satellit och är inte lika känsligt för elavbrott. Har man bara en powerbank laddad så klarar man sig ett tag med laddning därifrån.

Jag vägrar stötta något som har med Elon Musk att göra så skulle aldrig.

Vi har en i stugan eftersom vi har obefintlig täckning där och ingen möjlighet till fiber. Fungerar väldigt bra, även om vi inte testat det så väldigt hårt ännu.

Jag hade dock hellre haft något annat, för jag vill inte stödja Musk. Men just nu är det enda alternativet vi har att tillgå.

Hur långvarigt var strömavbrottet i Spanien
Mindre än ett dygn väl?
Jag känner att jag klarar mindre än ett dygn utan problem
Det mest bekymmersamma är sen kyl och frys inte internet
Jo det gör nog de flesta. Men strömavbrott kan pågå rätt mycket längre än så. Det är ett sätt att vara förberedd om det händer.

Följer en del digitala nomader på SoMe och vad jag förstått så fungerar Starlink väldigt bra och är i många fall det enda som fungerar för att de ska kunna arbeta på distans. Vi tittade på det inför flytten men det visade sig sedan att mobilnätet fungerade tillräckligt bra så det blev aldrig aktuellt.

Det finns andra leverantörer av nät så det är ingen katastrof.
Gör det verkligen det? Alltså jag är inte teknikansvarig i vårt hushåll. Men jag trodde nog Starlink var ett slutet system där hårdvara och tjänst bara fungerar tillsammans.

Ett annat alternativ kan ju vara Viasat som erbjuder motsvarande tjänst.

Elavbrottet slog även ut satellitkommunikation.

Inte helt säker på att jag förstått sambanden rätt här, men jag uppfattar det som att det är servrarna (upphandlade från en spansk leverantör) som länkar mellan satellit och fiber/mark-internet som påverkades? Men kanske starlink e.dyl. går genom en massa fler olika punkter än Grönlands telekomservice och därmed tål delvis utslagning på någon plats?
https://www.straitstimes.com/world/...lite-services-restored-after-spanish-blackout

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 390
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 516
Senast: Rosett
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således... 2
Svar
20
· Visningar
889
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka