Starkhet hos häst när man hoppar!!!!!

S

snus

Hej Alla
JAg har en häst som kan tendera att bli stark när man hoppar honom. Både innan och efter hinder. Han går emot handen Vill inte riktigt lyssna på mig.
Så till min fråga då :)
Jag rider idag med ett 3 delat bett ( sprenger ) Han går kanon på det i dressyr och förövrigt, men just i hoppningen kan han bli lite stark.
Finns det något bra bett som man kan pröva, dock ej Pessoa eller gagg. Red han på pessoastång och det gick bra men svängradien blir ju inte riktigt bra.
Jag vill ha mina hästar så simpelt bettslade som möjligt.
Tacksam för tips , råd ..... :bow:

Jag tror inte att du behöver betsla upp din häst. Jag vet att detta kanske låter tjatigt men försök få honom ännu lydigare på marken innan du hoppar.
Rid massor med övergångar och träna på att göra halt/fatta galopp/göra halt osv utan att han blir "stark".

Sedan kan du lägga ut massor med bommar och bygga upp lite småhinder på ca 50 cm.
Sedan lägger du helt enkelt bara in dem i ditt markarbete. Så att du tex rider på en volt eller en "åtta" över ett litet hinder eller bara sitter och galopperar över bommar.

Så fort du känner att du tappar kontakten med honom lite så gör halt och börja om.
Lycka till.

Hej!

Jag har samma problem som du. Min häst är stark när jag hoppar, dock ej under markarbete utan bommar. Funkar jättebra att som någon sa: Galopp, halt, galopp. Han är jättefin då. Men så fort man rider mot hinder tar han bettet och blir stark. Jag hoppar honom på en rak pelhamstång, han är fortfarande grymt stark men inte alls samma som om jag hopppar på ett tredelat som är hans "vardagsbett". En sak som jag har märkt är att om man hoppar på ett lite skarpare bett om har en stark häst, sitter man inte och tjuvhåller lika mycket som man annars gärna gör på ett lite snällare bett. På ett skarpare bett vågar man (i alla fall jag) släppa efter mer och då blir hästen tryggare i hoppningen.

Angående Pessoa och svängbarhet. Har ni testat att sätta en rem (tex den lilla remmen som eg. ska sitta längst ner på nosgrimman) mellan de små ringarna som man fäster nackstycket i? Man ska ha den lika sänd som en kindkedja ungefär. Det blir mycket bättre... (Dock ej helt ok på min häst som funkar bättre på pelham)

Med vänliga hälsningar

Tolvis :bump:

detta är nackdelen med att vara hoppryttare, det är ett dj..a släpande på bommar och stöd jämt och ständigt!
Rider man dessutom ensam får man hoppa upp och ner från kusen som en jojo för att höja eller rätta till hindren.
/P

Tjena!

Instämmer i vad DFZ sa angående ridningen på marken men vill även nämna ryttarens inverkan som orsak till rusande hästar. Enligt min erfarenhet som tränare och ryttare så är det ofta som orsakerna till att hästarna drar mot och efter hinder finns i ryttarens felaktiga inverkan. En ryttare som dunsar ned i sadeln efter hindret ger omedvetet signal till hästen om att öka hastigheten = drar efter hindret. En ryttare som är osäker i sin taxering mot hindret ger ofta oklara hjäper vilket leder till en osäker häst som antingen stannar eller rusar mot hindret. Sätter man dessutom på ett skarpare bett så ökar endast stressmomentet för hästen vilket kan leda till mer problem. Självklart finns det hästar som av naturen är heta men även dessa mår bra av en väl balanserad sits. :) Mitt råd är således att förutom att fortsätta trimma på markarbetet även fokusera på din inverkan när du hoppar så att din sits på bästa sätt hjälper hästen till en mer harmonisk hoppning.

kör hårt! :bump:

Tell me about it...så har jag det varje dag.
Men det är ju kul annars hade man ju inte fortsatt. :)

Tack för dina råd Daniel och alla andra givetvis...
Jag förstår vad du menar. Men han sticker inte eller rusar han är ju lydig så men ibland kan han bli stark och inte lyssna på mina förhållningar ( halvhalter )
Som min tränare säger han blir lite tyken och då lyssnar han inte riktigt. Det tar 3 galoppsteg istället för 2.
Jag är lite av en perfektionist jag blir aldrig riktigt nöjd.Då är jag det mot mig själv inte hästen, dom blir ju vad vi rider dom till..

Min häst är också sådan, flera ryttare än jag (vuxna, erkänt duktiga som tävlat upp till GP i hoppning) får inte honom att vara lugn i hoppning. Rider honom på ett rakt gummiåpelham. Fungerar kanon. Han känns mycket tryggare när jag vågar släppa lite mer och inte tjuivhåller en massa.

jag är en feg hoppryttare med en häst som blir alldeles för stark. i vanliga fall tävlar jag dressyr :-)
jag brukar igentligen rida bettlöst (sidepull) eller vanligt tränsbett, men i hoppningen har jag rakt gummiklätt pelham. har tom vågat mig på och tävla några hoppningar i höst, mkt pga att jag känner kontroll.
och han funkar jättebra på det, men min medryttare som hoppar för tränare rider på tränsbett. Jag ska väl gå över till det oxå (har iof hoppat med det ibland) eller sidepull, men tills jag fått upp mitt självförtroende nöjer jag mig med pelhammet.

*vill rida för dig!* Var bor du ;)

Ang ditt inlägg. En i klubben har en mkt stark häst, han gick på pelham då, men han är oxå väldigt glad så de flesta tror det är därför han drar så mkt (spec i terrängen...). Janne Jönsson hoppade upp, galopperade ngra varv och bad att få ett annat bett, ett tjock tredelat (mitt ;) ) fick han in. Red ngra varv till o hoppade därefter utan problem massa hinder. Här var det nog inte mkt bettbytet som gjorde det utan man såg Jannes enorma förmåga som ryttare, han satt fullständigt i balans hela tiden och inverkade korrekt. Genom att han satt i balans kom hästen i balans och allt blev sååå harmoniskt *imponerad*

Det gör så himla mkt om ryttaren sitter i balans mao..

Jag har samma problem som du har. Min häst blir väldigt stark. Jag har, på inrådan från min hopptränare, hoppat på pelham. Känns bättre att rida på ett skarpare bett och inte behöva slita och dra. Provar dock lite då och då att hoppa på tredelat men hon är fortfarande för stark.

Ja, jag vill bara inte ha för skarpt bett hästarna skall ju våga ta bettet. Så mer markarbete får det bli och tur är väl det,att det är idag hahahaha :D

Bor uppe i Karlstad så det blir en bit att åka :D men jag har ridit mycket för Lasse Parmler och Lennart Lindelöw vilka bägge lägger stor vikt vid ryttarens påverkan, kanske kan du rida för någon av dem?

Träna lydnad genom att hoppa mkt på böjt spår. Ställ upp två mindre hinder på en stor volt med tre galoppsprång emellan. Eller varför inte hoppa på en åtta, ställ hindret i mitten av åttan så att du hoppar rakt på hindret och efter rider varannan gång högervarv och varannan vänstervarv! :)

käneer helt igen mig i ditt inlägg... min häst är likadan och nu har jag byt till pelham. Funkar superbra.

känner även igen det där med att man inte sitter och håller heller... Förut tjuvhöll jag gärna, men med pelhamet blev det mkt bättre.

Självklart funkar det inte för alla, men kan vara värt ett försök.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: mily
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30