Stärkelsefria foder PSSM/EPSM

oki

Trådstartare
Har en travare i tävlingskondition som återkommande får lätta symtom liknande korsförlamning/ty up. Hon går ute dygnet runt och har fri tillgång till bra grovfoder. Äter väldigt bra av höet och får därför bara knappt ett kilo kraftfoder per dygn. Hon är i bra hull och välmusklad. Symtomen uppträder när som helst, oavsett hon körts hårt eller inte, om hon körts ofta eller om hon fått nån extra vilodag. Jag ser inget mönster i det. Symtomen avklingar snabbt, man ser bara en lättare stelhet i bakdelen då hon tar korta steg med bakbenen. Hon äter normalt och kan rulla sig om hon känner för det men man ser ju på henne att något inte står helt rätt till. På nån timme är symtomen borta.
Har nu läst lite om PSSM /EPSM och tänkte att det är kanske något sådant hon har. Där rekommenderar man fettdieten. Skulle kunna prova detta men funderar i första hand på om det finns några foderslag som inte innehåller stärkelse som man kan prova. Jag vet att det finns färdigfoder för sådana här hästar men de måste ju bestå av något... Lucern känns inte som något alternativ för jag har bra hö som hon äter stora mängder av. Betfor innehåller ju socker så det är kanske inte heller rätt? Mer olja än en halv dl per mål går nog inte få i henne.
Hur mycket stärkelse finns det i t ex vetegroddar, vetekli, linfrö? Någon som vet?
Har ni andra tips på vad man kan göra åt såna här problem får ni gärna berätta.

Sv: Stärkelsefria foder PSSM/EPSM

Behöver hon verkligen kraftfoder? Det allra bästa vore ju naturligtvis om hon kunde föda sig på enbart grovfoder. Jag skulle definitivt hellre köra med lusern än ett kraftfoder om hon får i sig det hon ska.

Mja, proteinbehovet är mer än väl täckt av höet. Dock ej energibehovet, spårämnen eller mineraler. Mineralerna äter hon inte utan kraftfoder och olja går inte heller ner utan kraftfoder.
Hon har fri tillgång på höet (hösilage, ganska torrt) och äter runt 16-17 kg per dygn.
Det fattas ca 10MJ för att täcka upp hennes energibehov.
Just nu har hon haft en kortare paus men när hon tävlar äter hon något kilo mindre hösilage (vill inte äta mer) och har ju då även ett något högre energibehov.

puttar...

Finns det verkligen ingen här som vet hur stor stärkelseandel olika fodersorter har?
HAr googlat men det verkar svårt att hitta något.

Jag ger Mitavite cool performer som har lågt gi värde 18% fett och 17,8 mj/kg.
Mycket bra foder på stärkelsekänsliga hästar, man behöver heller inte ge så mycket eftersom det har så högt energiinnehåll.
Superfoder som används av proffsen världen över.:laugh:

JA, foder av riskli har jag funderat på men det går inte att få tag på i mina trakter tyvärr. JAg kan beställa men med frakten hamnar priset på runt 400 kr per säck. Det är i mesta laget.

Kolla med dina lokala foderhandlare vad dom har för fodersorter, Dodsson & ´Horrel har ju också ett foder speciellt för EPSM-hästar.

Det finns en hel del stärkelsfattiga altrnativ. Men om du är ute mestadels efter energi samt nåt bra att blanda mineraler m.m. i så är D&Hs betfor kwickbeet och olja absolut bästa alternativet.

Det finns flertalet melassfria lucernaltrnativ men håller med dig det blir ju mest kaka på kaka.

Kraffts, rehab och +grön har låg stärkelsehalt och kan vara ett alternativ beroende på känsligheten.

Min epsm ponny som var KF kroniker slapp symtomen med kvickbeet, soja och ngr dl bryggerijäst om dagen. Han hade även patella som symtom vilket också försvann på den foderstaten.

Kolla med dina lokala foderhandlare vad dom har för fodersorter, Dodsson & ´Horrel har ju också ett foder speciellt för EPSM-hästar.

D&H finns tyvärr inte här. Det som finns är Krafft, Fibergi, Mustang och Eggersmann. Eggersmann vet jag har ett foder för hästar med dessa problem, ska kolla om det går att få tag i.
Helst fodrar jag dock med "rena" råvaror.

Jag vill helst helt undvika foder som innehåller spannmål om jag måste ta ett färdigfoder. Tänkte att om man helt utesluter stärkelsen ur foderstaten under en period lär man ju märka om hon blir bättre. Men jag vet ju inte om eller hur mycket stärkelse andra foderslag innhåller... Jobbigt det här.
KwikBeet verkade ju vara lämpligt annars. Vet dock inte om jag får tag i det här men ska absolut kolla upp det. Hur blir det med vanlig betfor? Antar att sockret är lika illa som stärkelse för såna här hästar ?
Du skrev att du gav soja till din ponny. Proteintillskott behöver ju inte min egentligen men något måste jag ha att blanda ut oljan med. Vet du om den innehåller stärkelse?
Lusernpellets är ju ett alternativ för att få med olja och mineraler men jag har dålig erfarenhet av det. Mina hästar har i alla tider vägrat äta det.

Linfrökaka, solrosfrön.HH

Linfrökaka, solrosfrön.HH

Läste precis i en gammal tråd där du skrivit att linfrökaka och solrosfrön var bra för KF-hästar. Jag antar att dessa passar bra till min pålle med sina symtom då också?
Linfrökaka o solrosfrön får jag tag på iaf, så vi får nog ta och testa oss fram. Hon behöver ju inte så mycket, bara för att få ner oljan.

Du kan skölja vanlig betfor och ge. En liten del innehåller ju även många färdigfoder för dessa hästar. Solrosfrön finns på GG och linfrökaka kan du hitta hos de som har Hippos sortiment.

Ett tips är att kolla så att de verkligen tål fettet. Min klarade inte olja, linfrö eller solrosfrö, han blev helt fet och äcklig i pälsen och magen brakade när han fick hög fetthalt, han fungerade på så låg fetthalt som möjlig samt ingen melass alls för då brakade hela han. Har haft två såna här ponnysar och de har båda reagerat lite olika med olika symtom och fungerat på olika foder. Så du får testa dig fram lite försiktigt. Soja har låg stärkelsehalt.

Hon har fått alla dessa fodersorter tidigare i mindre mängd som komplement till övrigt foder. Allt beroende på hur höet sett ut. Dock inga stora mängder. Det enda jag sett att hon reagerat negativt på var betfor. Då fick hon ändå bara ett par hekto per dag men blev lös i magen så det sprutade ur henne. Så betforn hoppar vi över. Hon hade däremot inte mer symtom då än när hon inte fått någon betfor.
Olja verkar hon klara bra men har tidigare bara fått max en dl per dag. Nu vänjer jag in olja igen och ökar efterhand.
Tack för tipsen.

Tack för tipset men Kvarnbyfoder har inte heller någon ÅF här vad jag känner till. Hon gillar mat så för denna häst verkar det mesta smakligt, dock har hon visat sig lite kräsen om jag hällt på för mycket olja i maten tidigare.
Jag provar med att blanda ut oljan med linfrö, mineraler och ev solrosfrön samt lite höhack för att dryga ut det. Sista dagarna har hon fått hackat hö och lite soja ihoprört med olja och det har hon peppar peppar ätit upp. Men jag vet inte om jag har nån större lust att klippa hö med sax (!) nån längre period..:rofl:
Lucernhack (Kraffts) skulle ju kunna funka för detta ändamål men där är väl tillsatt melass av vad jag förstått.

Litt ot, men svar til Natasja:
fruktan, betmelasse og stivelse er alle "sukker" i mine øyne. Forskjellen ligger i hvorvidt de kommer inn under gruppene monosakkarider (fruktose m.fl.), disakkarider (betfibermelasse m fl.) og polysakkarider (stivelse fra havre m.fl.). Eneste forkjellen mellom disse karbohydratene er hvordan de spaltes i kroppen, dvs at polysakkarider må spaltes ved hjelp av enzym og derfor fordøyes langsommere i fordøyelsen - mens mono- og disakkarider opptas raskt og gir blodsukkerstigning. Uansett så blir alle typer "sukker" (fruktan, melasse og stivelse) omdannet til glukose i kroppen.

Hva som er best/ verst avhenger jo av hestens evt sykdom og insulinsensitivitet. En må også huske på at fett er hormonproduserende, slik at slanke hester vil kunne tåle blodsukkerstigning bedre enn fete hester. Og for alle gjelder den regel at for mye sukker = fettdannelse.

Beklager mitt morsmål; dessverre har jeg ingen linker å legge ved. Dette er også min forenkelde forståelse av det hele og den er neppe helt ut vitenskapelig korrekt fremlagt - jeg kan ikke kjemi...

Bare morsomt med litt norsk i forumet!

Baremeg har god pejl på hästar som får återkommande Xförlamning pga fel på inlagringen av kolhydrater. Det spelar mindre roll vilket socker man tillför. Det intressanta är att det lagras in för mkt och i vissa fall defekt glykogen i muskelcellerna så att de går sönder. Detta rör de flesta hästar med återkommande anfall. Olika raser har litet olika typer av rubbning.

Vilken variant av inlagringsproblem travarna har är så vitt jag vet inte kartlagt men jag vill minnas det pågår en studie om detta.

När en äldre häst utan tidigare Xförlamningshistoria och utan känd ärftlig belastning får korsförlamning får man utesluta andra orsaker.- selenbrist, ngn förgiftning, njurskada, rubbning i saltbalansen mm mm.
HH

D&H finns tyvärr inte här. Det som finns är Krafft, Fibergi, Mustang och Eggersmann. Eggersmann vet jag har ett foder för hästar med dessa problem, ska kolla om det går att få tag i.
Helst fodrar jag dock med "rena" råvaror.

eggersmann har revital cubes, särskilt framtagit för fång och KF hästar.

puttar upp en gammal tråd******

Oki.. hur har det gått, har du hästen kvar?
Jag tror att jag kan ha en häst med liknande problem, fick tips i min andra tråd om havre/spannmål.

Är detta ngt man kan ta prover på, ngn som vet? :confused:

Man kan göra en muskelbiopsi och man kan även skicka in manprov för att dna testa för pssm1 genen.

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 404
Senast: fijja
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama