oki
Trådstartare
Har en travare i tävlingskondition som återkommande får lätta symtom liknande korsförlamning/ty up. Hon går ute dygnet runt och har fri tillgång till bra grovfoder. Äter väldigt bra av höet och får därför bara knappt ett kilo kraftfoder per dygn. Hon är i bra hull och välmusklad. Symtomen uppträder när som helst, oavsett hon körts hårt eller inte, om hon körts ofta eller om hon fått nån extra vilodag. Jag ser inget mönster i det. Symtomen avklingar snabbt, man ser bara en lättare stelhet i bakdelen då hon tar korta steg med bakbenen. Hon äter normalt och kan rulla sig om hon känner för det men man ser ju på henne att något inte står helt rätt till. På nån timme är symtomen borta.
Har nu läst lite om PSSM /EPSM och tänkte att det är kanske något sådant hon har. Där rekommenderar man fettdieten. Skulle kunna prova detta men funderar i första hand på om det finns några foderslag som inte innehåller stärkelse som man kan prova. Jag vet att det finns färdigfoder för sådana här hästar men de måste ju bestå av något... Lucern känns inte som något alternativ för jag har bra hö som hon äter stora mängder av. Betfor innehåller ju socker så det är kanske inte heller rätt? Mer olja än en halv dl per mål går nog inte få i henne.
Hur mycket stärkelse finns det i t ex vetegroddar, vetekli, linfrö? Någon som vet?
Har ni andra tips på vad man kan göra åt såna här problem får ni gärna berätta.
Har nu läst lite om PSSM /EPSM och tänkte att det är kanske något sådant hon har. Där rekommenderar man fettdieten. Skulle kunna prova detta men funderar i första hand på om det finns några foderslag som inte innehåller stärkelse som man kan prova. Jag vet att det finns färdigfoder för sådana här hästar men de måste ju bestå av något... Lucern känns inte som något alternativ för jag har bra hö som hon äter stora mängder av. Betfor innehåller ju socker så det är kanske inte heller rätt? Mer olja än en halv dl per mål går nog inte få i henne.
Hur mycket stärkelse finns det i t ex vetegroddar, vetekli, linfrö? Någon som vet?
Har ni andra tips på vad man kan göra åt såna här problem får ni gärna berätta.