Stärkelse i halm??

M

mimmi79

Hej

Jag går och funderar på om det är så att det kan finnas stärkelse i halm, eftersom det är väldigt mycket av det just i spannmål?? Jag har en häst som har en känslig mage, som inte tål havrehalm så där bra. Hon verkar även nu reagera lite på även vetehalmen.
Hon har allmänt problem med sin mage sedan länge. Jag har haft lite olika kurer genom åren och har även provat med fri tillgång på hö, hösilage eller kombinationen. Även att bytt ut en del av hösilagegivan mot halm. Det kraftfoder som fungerat bäst har varit Dynavena 100.
Just nu har jag ett hösilage som jag tyckte hon verkade bra på, men kvoten låg på 8,8. Men så blev hon dålig i magen, så då bytte jag ut mot lite halm istället. Då blev det bra ett tag, sedan blev hon lös igen. Så då bytte jag till bara hö, bra ett tag sedan dålig. Så efter mycket om och men så är jag nu tillbaka på hösilaget.
Jag är medveten om att man inte skall byta så ofta, men på ngt sätt så måste man ju bryta det om dem är så dåliga?
Vet att det är många som har mitt problem, men jag ber ändå om lite individuella råd?

Sv: Stärkelse i halm??

Jag kan inte svara på alla frågor.
Men jag tror inte att det finns stärkelse i halm. Den energi som finns kommer nog från fibrerna. Spannmål innehåller mkt stärkelse men jag har förstått det som att den finns i sädeskornen och inte i själva halmstrået. Jag har inte ngn erfarenhet av hästar som ej tål halm men det kanske beror på att den inte är tröskad ordentligt så en del korn finns kvar? Bara en gissning.

Nu vet jag inte vad du har för häst. Men om du har ett grovfoder med en så hög kvot är det kanske bättre att skippa kraftfoder och halm och bara ge av grovfodret.
Sedan finns det ex betfor och lusern som är snällt mot hästmagar.Dessutom finns det annat man också kan ge för magen. Jag ger vanlig bakjäst till mina hästar. Den skapar en bra miljö för mikroorganismerna i grovtarmen.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar.
Jag har även alltid haft problem med att hon blir dålig i magen av högt protein. Spelar ingen roll om det är hö eller hösilage. Jag vet att man brukar säga att om det kommer från grovfodret så är det inga problem, men det har varit så uppenbart. Så dessvärre har hon alltid reagerat även på Lusern:cry:
Jag har provat nu med endast hösilage, ca 15-18kg/dag nu i ca 2 veckor och hon har tyvärr bara blivit mkt sämre:(.
Dynavena har hon endast fått ngn näve eller ngt mer vid ridning för att jag ger henne selen och nu B-vitamin vid fällning.

Jag är annars helt inne på din linje. Just nu skall jag prova att blanda lite hö till hösilaget och se om det blir bättre. Det är annars så svårt när man inte riktigt vågar vänta hur länge som helst när det går åt helt fel håll... Bakjäst har jag provat, men just det har faktiskt i hennes fall inte gjort ngn skillnad. Annars hört att det ska vara bra.

Alla tips mottages:)

Funderar oxå på om det kan vara det??? Ngn mer som vet :)

Jag har svårt att tänka mig att det är massa stärkelse i halmen. Man bör ju ex undvika stärkelserikt foder till fånghästar, men rekommenderas att ge halm, iaf i akutskedet

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 936
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 120
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18