Starkast bett ?

Z

Zannaah

Jag kollade efter bett i någon tidning. Så stod det på islandsbettet att det krävde rutinerad ryttare. Men när jag kollade på kandarbetten, stigbetten och övriga starka bett så stod det inget speciellt. Är verkligen islandsbettet mer avancerat än kandar och andra starka bett :crazy: ? .. Om jag var tvungen hade jag ju hellre valt islandsbett på min häst än kandar.

Sv: Starkast bett ?

Islandsbettet?

Om du menar Islandsstången så hade jag inte valt det framför ett kandar. Ett kandar kan du hålla i bara bridongtygeln och låta stångtygeln hänga, och dessutom är det kortare skänklar än på islandsstången.
Inverkan på betten är väldigt olika. Inga nybörjarbett, något av dem, men personligen väljer jag helst kandaret.
Får jag välja så rider jag dock heller på blank kandarstång, ett rakt pelham eller ett jaktkandar. Om man nu måste ha något skarpare.

...och för mig är det tvärtom. Jag trivs bättre med islandsstången än kandar/pelham (även om jag rider med båda varianterna, beroende på vad jag skall göra). Dock vill jag (på både islandsstång och pelham) ha oledad mundel, gärna med mjukt rundad tungfrihet. Inga ledade bett med kedja, tack....

Beträffande kandar, så tycker jag det blir väl mycket "skrot" i munnen på hästen, svårt att få plats med allt på ett för hästen bekvämt sätt. Föredrar i det fallet pelham med dubbla tyglar (alltså inget delta).

...och ett svar till TS också! Vilket bett som är skarpast är svårt att svara på, då de funkar på olika sätt. Men Muninn har ju en poäng i att med kandar kan man välja att bara ta eller ta mest i stångtygeln, medan man med islandsstången inte har det valet. Där kan man dock i viss mån reglera skärpan med hur hårt man sätter kedjan. Innan man tagit så mycket i tygeln att kedjan börjar verka, är islandsstångens inverkan på hästen relativt lik tränsbettets.

Vilket man föredrar är väl en smaksak. Kandaret eller pelham med dubbla tyglar har kanske en något mer "precis" verkan (fler rörliga delar på islandsstången), men jag gillar känslan av att kunna rida med lite lösare tygel och lättare hand som jag tycker jag kan på islandsstången men inte kandar/pelham. Dock var det lite svårare, tycker jag, att lära sig rida på islandsstången.

islandsstången* :angel: .. Men okej, blev bara väldigt förvirrad när jag läste att de var en "varning" på island men inte på kandar. Inget jag ska oroa mig för precis, då jag rider på vanligt tredelat :)

Tack så mycket för svaren!

Lite ot

Men jag hade tänkt köpa ett pelhambett i överaskning till min medryttarhäst, men är osäker på storlek. Minsta är 11,5, blir det förstort?
Hon har ganska stort huvud och har full i grimmor.

islandsstången* :angel: .. Men okej, blev bara väldigt förvirrad när jag läste att de var en "varning" på island men inte på kandar. Inget jag ska oroa mig för precis, då jag rider på vanligt tredelat :)

Tack så mycket för svaren!

Jag kan tänka mig att det stod en varning eftersom namnet "islandsstång" kan lura oerfarna att tro att det är det man "ska" ha när man rider islandshäst.

Kandar etc är mer välkända och kanske inte behöver varning av den orsaken.

Jo, där har du nog en poäng..

Så har jag en dum fråga till: Varför är de just islandshästar som ha detta bettet? Stärker det gångarterna, eller får hästen att blir mer viktbärande till tölten? Och vad hände om man anväder det på en "vanlig" häst :p?

Varför just islandshästar har det är väl för att det är framtaget på Island, för ganska länge sedan, och har sedan dess utvecklats mer och mer och "hängt kvar". Island har ju tidigare varit väldigt isolerat från omvärlden, så de har lite av en egen hästhållning, egen utrustning osv.
Gamla isländska sadlar är ju också helt annorlunda än gamla dressyrsadlar, t.ex.
Inte konstigare egentligen än att de spanska betten ser annorlunda ut än de som vi kalalr "vanliga" bett! :idea:

Jag red på islandsstång på min ponny nån gång, för skojs skull. Kände ingen skillnad där jämfört med när jag red Múninn på stången- båda blev ganska långa och styva och gick mycket emot bettet. Men så är jag ju inget fan av stången heller :angel:

Har man en häst som är lätt i handen och mjuk och smidig så är säkert stången käck att rida på, om man inte sitter med konstant stöd i munnen utan hästen får bära sig själv och man bara tar små snabba tag ibland när det behövs. Därför tycker jag att stången funkar bättre i tölten än andra gångarter, men det är väl en smaksak, och träningssak.

Har man en häst som är lätt i handen och mjuk och smidig så är säkert stången käck att rida på, om man inte sitter med konstant stöd i munnen utan hästen får bära sig själv och man bara tar små snabba tag ibland när det behövs. Därför tycker jag att stången funkar bättre i tölten än andra gångarter, men det är väl en smaksak, och träningssak.

Precis det jag menar! Min häst, som ffa tävlas i T2, bär sig faktiskt något BÄTTRE med stången än med andra bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 475
Senast: Emma-pemma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka