Stärka svaga sidan?

finapina

Trådstartare
Jag rider en häst. Hennes bättre varv är höger. Hon känns sämre i vänster, t.ex svårare att ställa, oftare fel galopp osv. Hur hjälper man hästen bäst?Jag har hela tiden tänkt att när jag rider övningar på banan ska göra samma saker i resp varv för att hästen på ngt vis ska arbeta "jämnt". Men är det fel, borde man eg rida lite mer o träna den sämre sidan genom att rida mer i vänster varv???Några bra övningar?Glad för tips o tankar.
 
Sv: Stärka svaga sidan?

Såsom du beskriver din häst så verkar hennes starka sida vara i vänster. Ofta upplevs hästen vara mjukare i sin svaga sida och hård och stel i sin starka. De vill inte ställa och böja sig åt starka sidans håll utan de vill gärna gå med starka sidans bakben lite mer inunder sig - alltså vill de helst vara lite böja i högersidan om deras vänstra bakben är lite starkare. I Starka sidans varv så tenderar de dessutom att falla lite inåt med bogen - det känns som att de välter inåt når man går på volt och istället för att de ställer sig i nacken så får man kämpa med att hålla dem på spåret. Passar det in på din häst?

Dels är det bra att göra samma saker i båda varven - för att de ska bli liksidiga. Men för att de ska jobba liknande i båda varven måste man rida olika eftersom man hamnar i olika lägen i de olika varven. För att en övning ska fungera måste man dessutom hålla koll på hästens bakben så att de spårar och få den att slappna av så att den inte rör sig med spänningar.

En övning som jag gillar för att få koll på att hästen spårar är att börja i starka sidans varv på volt i skritt. (i ditt fall tror jag att det är vänster) Gå på en liten (10 m) volt och kontrollera att hästen formar sig runt vänster skänkel och ger efter för vänster tygel. Ytterhjälperna ska bara finnas på plats ifall de behövs. Om hästen välter inåt och inte accepterar vänsterskänkel så får man inte korrigera med yttertygeln utan det är skänkeln den måste lyssna på. När man har hästen formad till vänster så byter man om volt men bibehåller vänster ställning och böjning. Här kommer hästen att vilja skjuta in rumpan och eller försöka flyta ut med vänsterbogen. - är det väldigt svårt för hästen så kan man hålla den rak i kroppen men vänsterställd i nacken. - rumpan får inte gå på ett mindre spår. När hästen väl accepterar vänstersidans hjälper i höger varv så rakställer man - håller hela tiden koll på att den spårar och att den inte flyter ut med vänster bog. Försiktigt kan man sen be den ställa till höger men det får aldrig ske på bekostnad av att man tappar vänsterbogen eller att hästen spänner till. Gör den det så ställer man vänster igen. Kanske inte riktigt är en "övning" men jag tycker att det är ett bra sätt att få hästen att spåra och få ordning på att den jobbar rätt med sina bakben. Det gäller att man jobbar korta pass - om det inte lyckas på en gång så får man byta varv tillbaka till vänster ibland och eller ge hästen en paus på lång tygel. När man kommer åt den så att den måste använda sitt svaga bakben så blir det väldigt jobbigt för den.
 
Sv: Stärka svaga sidan?

Min pålla hade samma problem.
Efter ett slagsmål i hagen där hon även gick omkull blev hon värre.
Tog ut massör och hela högersidan var låst, även nacke men mest länden på höger sida.
Visst att en häst ofta har ett bra respektive dåligt varv, men blir det ofta fel galopp, eventuellt att de bryter av, eller att de byter galopp bak kan innebära spänningar. Som min massör sa:" när du ber henne att ställa sig åt vänster, är lika jobbigt som att vrida huvudet om du har nackspärr".
Har du haft ute massör?
 
Sv: Stärka svaga sidan?

Nej, ngn massör har inte tittat på hästen. Den är inte min...Intressant Ottilia, jag som alltid trott att den mer "lättridna" sidan är den starkar o "bättre". Ska prova din övning.Tack!
 
Sv: Stärka svaga sidan?

Den där övningen ska jag göra på min femåring. Hon är mycket mer lättriden i höger varv, i vänster vill hon gärna ramla inåt. Dessutom har hon svårt att "länga ut" högersidan. Vänsterställd i höger varv ska testas.
 
Sv: Stärka svaga sidan?

Halvt KL
En ponny jag rider är exakt likadan. Han ramlar ut med höger bak och vänster bog, och släpper högertygeln.På honom gäller det att absolut inte fastna i vänstertygeln i höger varv, eftersom han då bara blir hängande i den. I stället måste man leda in framdelen med höger tygel och använda högerskänkeln mycket för att dels få honom att böja sig på riktigt och dels komma åt höger bak. Naturligtvis kan man behöva fånga upp vänsterbogen med en snabb kramning, men man får som sagt aldrig låta honom hänga i den tygeln.

En annan häst jag rider har också samma snedhet. Det är inte alltid det räcker med dn snabb kram på vänstertygeln för att fånga upp hans vänsterbog, så honom ställer jag ibland utåt i höger varv några gånger för att han ska acceptera att hålla bogarna på plats. Liten reflektion bara, alla hästar är olika och det kan vara bra att rida för en bra tränare för att hitta vad som passar just din.

På båda hästarna gäller framför allt volter åt båda håll, tempoväxlingar, övergångar, skänkelvikningar och liknande för att få hästen att ta i med båda bakbenen.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 736
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp