Sv: Stärka svaga sidan?
Halvt KL
En ponny jag rider är exakt likadan. Han ramlar ut med höger bak och vänster bog, och släpper högertygeln.På honom gäller det att absolut inte fastna i vänstertygeln i höger varv, eftersom han då bara blir hängande i den. I stället måste man leda in framdelen med höger tygel och använda högerskänkeln mycket för att dels få honom att böja sig på riktigt och dels komma åt höger bak. Naturligtvis kan man behöva fånga upp vänsterbogen med en snabb kramning, men man får som sagt aldrig låta honom hänga i den tygeln.
En annan häst jag rider har också samma snedhet. Det är inte alltid det räcker med dn snabb kram på vänstertygeln för att fånga upp hans vänsterbog, så honom ställer jag ibland utåt i höger varv några gånger för att han ska acceptera att hålla bogarna på plats. Liten reflektion bara, alla hästar är olika och det kan vara bra att rida för en bra tränare för att hitta vad som passar just din.
På båda hästarna gäller framför allt volter åt båda håll, tempoväxlingar, övergångar, skänkelvikningar och liknande för att få hästen att ta i med båda bakbenen.