Stärka svag galopp!

Piek

Trådstartare
Jag har ett fullblod som jag håller på att utbildar. Har nu hållt på i ca ett halv år och det går såå bra just nu :love: Hon har hittat formen i både skritten och traven och jobbar på så fruktansvärt bra så jag blir så stolt över henne!

Jag har inte jobbat speciellt mycket med galoppen på bana ännu p.g.a att jag vill att hon ska bära sig rätt och bra i skritten och traven innan jag sätter mer krav på henne. Nu är jag som sagt så pass nöjd med skritten och traven och ska börja med galoppen! :laugh:

Men hon ORKAR inte fatta galopp när hon arbetar i form! Inget konstigt med det egentligen hon har ju som sagt inte arbetat i någon galopp. Ute i skogen galopperar hon gärna men där arbetar jag henne inte på samma sätt.

Det hon gör när hon inte vill fatta är att hon grymtar lite, drar ihop sig, gör ett litet bocksprång och sen antingen fattar galopp eller så stannar hon.

Så till frågan då. HUR ska jag göra för att göra fattningarna mindre jobbiga för henne till en början?

Och sen även Hur bygger man på bästa sätt upp galoppen

Hästen är kollad och har inte ont någonstans.

Tacksam för svar :)

Sv: Stärka svag galopp!

Jag vill också veta. Min häst har stått till och från hela sommaren och hösten av olika anledningar, går fortfarande bra i trav skritt och trav men har tappat galoppen helt och har aldrig haft bra galopp. Blir ofta fel takt.

Rider du rätt? För mkt tygel eller för mkt sits kan störa känsligare hästar, och det låter ju som att din häst blir störd på något sätt.

Vad händer om du "bara" fattar galopp, dvs utan att ställa krav på formen?
Om hästen gör bättre fattningar då så är det ju bättre att börja där för att sen kräva mer form när hästens fattningar är korrekta och hästen orkar bära sig när den är I galoppen.

Ett tips är att stärka hästens galopp från marken på töm/lina med en lätt inspänning. Där kan den få styrka och finna sin balans utan ryttare och även lära sig ett röstkommando för fattningen. Detta är sen super att nyttja tillsammans med vanlig galoppfattning när det är dags att göra det från ryggen.

Att klättra ska vara bra för både rygg och stärker gallopen, iaf vad min gamla tränare sa till mig, och min häst hade mycket lättare för gallopen. Sen kan du jobba mycket från marken. Men låt henne klättra i alla gångarter i en bra backe inte för brant bara. Du kan oxå ha snodd på henne när du rider ut och gallopera då hon vänjer sig med att ha huvudet nere i gallop.

Övergångar-övergångar-övergångar.

Jag tycker 6 månader låter som en lång tid, men vet ju inget om hästen, vad den gjort tidigare eller hur du jobbar.
Det enda jag kan jämföra med är den 1 års hingst jag red in i vintras. Och från lösdrift till att jag kunde rida honom i en låg framåtbjudande form med för åldern balanserade övergångar och galoppfattningar tog det 3 månader.

När kollades hästen? En häst som slår på pannit eller skickar i luften måste det vara något som utlöser när hästen ska göra fattningen. Ger sadeln tillräckligt med utrymme?

Har ett fbl själv så jag vet hur otroligt fort de bygger muskler. Jag har fått stoppa om min sadel med 2 mån intervaller när hon biffa till sig!

Du kanske ska försöka sätta lite krav i naturen och börja med mer "ordenligare" fattningar där? Så kanske det rullar på lite mer naturligt. Men jag tycker inte du ska haka upp dig på formen i början utan vara nöjd sålänge det blir galopp och sedan öka kraven.

Sedan stärker det alltid att vara ute och bara rulla på i galopp, mycket tempoväxlingar. Även övergångar som någon sa! Försök att få hästen att "sätta" sig mer bak genom öppna och sluta i skritt och trav för att stärka.

Oj jag hade totalt glömt bort den här tråden!

Har blodisen gått på banan tidigare?

Hon är tränad för det, startad fyra gånger ca.

Jag tycker 6 månader låter som en lång tid

Hästen har varit skadad under väldigt lång tid så har därför tagit det vääldigt lugnt och försiktigt så att hon ska hinna bygga upp sig och inte riva upp skadan :)

Tack alla för era tips! :)

ett fullblod är ju byggd för att löpa fort. är den tränad för löp har man ytterligare tränat upp de långa bakbenen, som i höga farter är till för att "skotta" hästen framåt så fort det bara går. med andra ord är hästen tränad och van vid att springa för att komma fort framåt, inget annat, och sånt tar tid att bygga om på ett fullblod som nu skall vara ridhäst.

man vill ju att en ridhäst i galopp kommer upp i sprången och blir rund och mjuk, snarare än skottar sig framåt.

om hästen varit skadad länge skulle jag inte galoppera så mycket innan den är hundra stärkt och balanserad för sin nya uppgift i de andra två gångarterna. sen kan man börja lite successivt med galopp fattningar och övergångar. tömkörning är också mycket bra för att stärka galoppen, förutsatt att du är van att dressyrarbeta hästen på töm.

Mackan har rätt i allt men jag kan kanske lägga till att om den har gått löp så går den inte i den takt eller har den korrekta fotflyttningen som man vill ha av en ridhäst.Därav en självklar svaghet, din häst har löpt i fyrstegsgalopp precis som FT-hästarna gör i terrängen, och ska nu lära bära sig i tretakt.

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar