Stärka självklänslan hos hunden?

E

Emmy_89

Hej

Jag skriver inte så ofta men tänkte höra med er nu om ni har några råd.

Min hund är väldigt reserverad mot människor. (nya) Jag tog hand om honom ifrån uppfödaren då han var 8 månader cirka, och nu är han 16 månader ungefär. Det har ju blivit mycket mycket bättre. Jag tror att det beror på att han bodde med sina hundkompisar hos uppfödaren för att sedan bli själv, så nu måste ju han ta alla beslut själv. Det har gått bra på alla andra områden men just främmande människor nu.

ex. Vi var på en inoff. utställning och det gick fint tills jag ställde upp honom och domaren kände igenom honom, han hade inte panik men han stod väldigt stilla och man märkte att han tyckte det var jobbigt. Fick som kommentar behöver stärka hundens självförtroende/självkänsla. och sedan en massa andra fina kommentarer såklart. Min uppfödare har ställt honom innan utan problem och kan det då ändå vara så att han bara upplever det annorlunda med mig som säkert är lite nervös osv. (det var första ggn) ( är han rädd på riktigt?)


Sedan tänkte jag bara allmänt fråga om tips, hur gör man om man inte träffar så mkt folk om dagarna, de jag träffar känner han typ.

Vi är på bruksan 2-3ggr i veckan och där försöker vi träna med nya människor.

Nu undrar jag liksom bara, har ni tips eller erfarenheter ifrån en hund som är väldigt väldigt blyg och hur har ni tränat? Alla tips och tankar mottages. Har säkert glömt skriva något nu men struntsamma. Får ta de efterhand, det är ju ganska svårt att beskriva honom på nätet med.
 
Sv: Stärka självklänslan hos hunden?

Min hund är likadan, i början var han rädd för ALLT! Nu är han tre och det är mycket mycket bättre. Jag har försökt ta med honom överallt, och då till ställen där inte människor vill hälsa på honom. Åka buss tex, gå en runda i centrum. Det jobbiga blir oftast när okända människor vill hälsa för att hunden är ju sååå söööööt :cool:

Om människor frågar "Får man klappa hunden?" säger jag alltid nej.

Jag vet inte om det jag gör med min hund är det bästa man kan göra men det har hjälpt just min hund.

Ha med lite korv eller någon köttbulle i fickan för att avleda hunden från det den är rädd för - få den att gå lite fot förbi läskiga saker/människor. Ungefär samma som att man ska ställa en häst IFRÅN det den är rädd för.

Vet inte om din hund är rädd för saker, vilket min är, men när han blir rädd för saker som är fasta föremål som inte rör sig brukar jag sätta honom brevid det han är rädd för och sen får han sitta där tills han slappnar av.

Blev kanske lite rörigt svar, men lycka till med hunden!
Det jag alltid tröstat mig med är att jag hellre har en hund som inte bryr sig om andra människor än en sån hund som måste hälsa på alla alla ALLA människor - det gäller bara att få bort rädslan hunden känner.
 
Sv: Stärka självklänslan hos hunden?

För att få upp självförtroendet på en hund är lekar alltid bra. Tex dragkamps lekar, o låta hunden vinna förstås. Sen lekar med problemlösningar. Lycka till,
 
Sv: Stärka självklänslan hos hunden?

Skulle faktiskt inte rekommendera just drapkampslekar där hunden vinner - för ni verkar ha det likadant som oss = hunden fungerar jättebra i familjen men är rädd för främlingar.

Drapkampslekar kan därför leda till att er hund får för mycket självförtroende inomhus och alltså vill ta över ledarrollen, men blir oförändrad med främlingar!
 
Sv: Stärka självklänslan hos hunden?

Min hund är väldigt reserverad för främmande människor, detta kan i värsta fall yttra sig i utfall om han blir tillräckligt trängd. Det som har hjälpt honom är att ta bort "förväntan" helt. För ett par år sedan förväntade han sig att alla människor som gick mot oss på gatan skulle flyga på oss. Genom att ständigt utsätta honom för det farliga men visa att inget farligt hände så försvann detta. Vi åkte ofta buss, tåg eller gick runt på stan några varv bara för att så ofta som möjligt möta människor utan att något otäckt hände. Vi tränade mycket kontaktövningar, jag kallade alltid in honom och fick honom att gå vid min sida när vi passerade människor.

Parallellt med detta tränade jag (på brukshundsklubben med trygga, hundvana människor) visitering och tandvisning, ofta på bord. Jag byggde hans självförtroende genom att visa honom vad som förväntades av honom.
Med tandvisning började jag med att sätta honom vid sidan och där skulle han sitta när någon kom fram och hälsade på mig i handen. När han kunde det började personen att hälsa på honom också, lite löst och ledigt lyfta lite på läppen och sen ge en godisbit.
Detta fungerade bra på min hund då han kände sig tryggare när han hade en uppgift (sitt eller stå).

Nu är ju din hund kanske mer av det blyga slaget och inte så utåtagerande som min, och jag är ju absolut ingen expert, men jag tror ändå det är viktigt att utsätta hunden regelbundet för det "otäcka". När du är på din hundklubb kan du låta honom gå fram till nya människor, låt folk ge honom en godisbit efter att de tittat på hans tänder eller bara strukit händerna över hans kropp. Gör det till en del av eran vardag och till något positivt.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Stärka självklänslan hos hunden?

Har läst och hört nånstans att balansövningar och tex. agility hjälper till att stärka självkänslan hos hunden.
 
Sv: Stärka självklänslan hos hunden?

Min hund har varit väldigt rädd för främmande människor. Jag tog över honom från uppfödaren när han var 6 månader gammal och rädd för ALLT. Från början kunde vi inte ens möta folk på promenaderna utan att han försökte slita sig lös, ännu värre var det om folket hade hund med sig. Han gjorde volter i kopplet och gjorde allt för att ta sig lös. Nu (8 månader senare) så går han superbra vid möten - både hund- och folkmöten!

Det jag har gjort är att ignorera hans försök till att försöka ta sig därifrån, jag har stannat och frågat om den vi skulle passera kunde stå kvar tills hunden lugnade ner sig, och de flesta stannade - det tog bara några sek innan han var lugn igen. Och sen promenerade vi vidare.

Jag har varit på olika industriområden där det finns saker att klättra på, krypa under och hoppa över osv för att stärka honom. Han har försökt få hjälp av mig att ta sig över hindren - men jag har bestämt satt ner honom på marken igen (han hoppar otroligt mycket när han blir lite osäker, vill bli buren för det blev han hos uppfödaren) och så har han fått lösa problemet själv. Och så har jag varit extreeemt glad och berömt jättemycket med lek (han lekte inte ens när jag fick honom - nu gör han inget annat ;)) och godis när han klarat en grej. Sånna saker han stärkt min hund väldigt mycket - att klara av problem på egen hand.

Och som någon annan skrev, så har inte folk fått hälsa på honom alls! Han var rädd, och då ville jag inte tvinga honom till nått. Sedan kunde jag börja "fösa" fram honom när han började bli mer säker i sig själv, och nu hälsar han snabbt, låter sig bli klappad en snabbis och sen går han iväg och lägger sig/sätter sig vid min sida och väntar på att vi ska gå vidare.

Barn har varit värst för oss. Men med mycket umgänge med barn - utan att de fått hälsa - så går han fram och blir klappad. Nu kan han till och med lägga sig bredvid kidsen och sova medan dom myser med händerna i hans päls. :love:

För mig har det tagit social-och miljöträning i 7 dagar i veckan i 8 månader för att nå dit vi är idag, men det finns fortfarande saker att jobba på och det kämpar vi vidare med.

Mitt största tips är att ta med hunden överallt! Belöna när han gör rätt och ignorera oönskade beteenden. Det har fungerat för mig. Min hund är väldigt blyg fortfarande, men han är inte livrädd för allt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 656
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp