StÄrka Ledarskap I Hage/box?!

W

Witzippa

Kan någon beskriva en effektiv metod för att förstärka sitt ledarskap när hästen i hagen eller boxen surar för att man går in eller borstar/rättar till täcke osv när den äter? Har 2 unghästar som ibland visar tendens till hot utan att göra något och säger jag till med röst och kroppsspråk så som jag brukar få dem att lyssna gör de inte det i denna situation. Jag förstår att de vaktar sin mat och att de tycker att jag stör, men jag vill att de ska tolerera mig bredvid dem i alla situationer!

Jag förstår ju att mitt ledarskap i detta sammanhang på något sätt brister men vet inte varför när allt annat fungerar bra, jag är säker med hantering från marken och de skulle aldrig hota mig om de var uppbundna eller leds men i "fritt" tillstånd är det annorlunda och jag har inte haft detta problem med mina andra hästar så därav min undran och smått förvirrade tankar kring detta.

Vore tacksam för konkreta metoder på hur ni brukar göra!!!:bump:

TACK!

Sv: StÄrka Ledarskap I Hage/box?!

Göra och göra, jag umgås med dom som vilka individer som helst. Märren jag har nu var inte allt för kul när hon kom till mig men när hon märkte att jag inte brydde mig om att "befästa ledarskapet" som det talas så mycket om så började hon se mig som en kompis och bästis. Jag har alltid gjort en massa saker tillsammans med min häst, mockar alltid när hon är med och är hon skitig så ryktar jag eller dammsuger fast hon står och äter. Det är bara en sak som jag får passa mig för och det är när hon fått sin betfor, håller jag mig inte undan så ska hon pussas med hela truten full av betfor. :eek:

När hon fått sitt natthö så brukar jag sticka fram huvudet och fråga om det smakar bra och då ska hon "byta näsa" med mig och stå och gosa en liten stund.

Jag tror att hela hemligheten stavas "social kontakt" istället för "ledarskap". Behandla hästarna som du vill att dom behandlar dig och bli en i gänget istället för ledaren. Så har jag gjort och det har alltid funkat.

Jo, jag håller med att social kontakt ger mycket men jag tycker redan att jag ägnar mig tillräckligt åt det för att denna problemsituation inte skulle uppstå, det är inga lätta hästar, de är tuffa och testar verkligen sina gränser. Det har blivit bättre nu när de är lite äldre ( 3 o 4 år) men dock förekommer det fortfarande som sagt att de inte visar sin respekt i vissa situationer och jag vill ju inte gärna hamna emellan om de skulle vara så att hot går till attack. Att mocka i boxen när hästarna är där är inga problem, det tycker de är trevligt! Står och följer med i allt och är väldigt kärvänliga.

Någon som har mer något råd om just griniga hästar vid fodring inne och ute?
putt putt =)

Hur ser fodringssituationen ut? Står dom tillsammans? Hur får dom maten inne/ute?

Jag har ett tips som brukar fungera för mig (det går säkert att diskutera och tycka olika om, men det har funkat bra på de matvrånga hästar jag hanterat på ridskola. Har gjort det med min egen också, trots att det kanske inte behövdes, men jag tycker att just maten är en viktig markering...) som jag även använt på mina hundar. Det är faktiskt en så enkel grej som att dom fått vänta med att äta tills jag säger "varsågod". Inte speciellt länge, men en kort markering att det är jag som bestämmer när man får äta. Det låter lite banalt och enkelt, men det är en väldigt tydlig signal att det är du som bestämmer, och är trots det är inget som kräver någon större "konfrontation" utan blir mest en liten social träning. Kanske värt ett försök? :)

Kan någon beskriva en effektiv metod för att förstärka sitt ledarskap när hästen i hagen eller boxen surar för att man går in eller borstar/rättar till täcke osv när den äter? Har 2 unghästar som ibland visar tendens till hot utan att göra något och säger jag till med röst och kroppsspråk så som jag brukar få dem att lyssna gör de inte det i denna situation. Jag förstår att de vaktar sin mat och att de tycker att jag stör, men jag vill att de ska tolerera mig bredvid dem i alla situationer!

Jag förstår ju att mitt ledarskap i detta sammanhang på något sätt brister men vet inte varför när allt annat fungerar bra, jag är säker med hantering från marken och de skulle aldrig hota mig om de var uppbundna eller leds men i "fritt" tillstånd är det annorlunda och jag har inte haft detta problem med mina andra hästar så därav min undran och smått förvirrade tankar kring detta.

Vore tacksam för konkreta metoder på hur ni brukar göra!!!:bump:

TACK!

Flytta undan hästarna. Gör det till en vana att regelbundet få dem att gå undan för dig. Vid fodring och annan hantering.

Hur ser fodringssituationen ut? Står dom tillsammans? Hur får dom maten inne/ute?

Jag har ett tips som brukar fungera för mig (det går säkert att diskutera och tycka olika om, men det har funkat bra på de matvrånga hästar jag hanterat på ridskola. Har gjort det med min egen också, trots att det kanske inte behövdes, men jag tycker att just maten är en viktig markering...) som jag även använt på mina hundar. Det är faktiskt en så enkel grej som att dom fått vänta med att äta tills jag säger "varsågod". Inte speciellt länge, men en kort markering att det är jag som bestämmer när man får äta. Det låter lite banalt och enkelt, men det är en väldigt tydlig signal att det är du som bestämmer, och är trots det är inget som kräver någon större "konfrontation" utan blir mest en liten social träning. Kanske värt ett försök? :)

Bra tips! Har inte tänkt på det, ska pröva direkt ikväll :bump:
Tack!

Flytta undan hästarna. Gör det till en vana att regelbundet få dem att gå undan för dig. Vid fodring och annan hantering.

Absolut ska jag tänka mer på detta, man gör ju det ganska ofta men inte kanske alltid när de äter då det är så självklart att de flyttar på sig annars när man hanterar dem, ibland är det just sådana enkla saker som att flytta undan dem som är det bästa :bump:
Tack!

Vi har en häst som hela tiden måste påminnas om att han inte är ledare. Vi gör regelbundet övningar, t ex idag, bara att leda med ett slakt grimskaft och låta hästen följa efter, träna att stanna utan att gå om(mig) innan hästen stannar. Flytta undan sig för tryck. Sen är vi lite petiga med detaljer, inget puffande och buffande kan vi tillåta, då klättrar han uppåt, kunna stå still en liten stund innan vi går. Varje hantering träna någon typ av lydnad. Ja kanske inte när det regnar blåser och maten väntar inne i det varma stallet.I alla fall så har han blivit bättre när vi nu gått in för det här regelbundet och noggrant.

Ja, men det är ju oftast lite lättare (tycker jag) att få ordning på ledarskapet när man leder och hästen är "fast" så att säga, svårare när den är "fri" och kan vara så mycket snabbare i reaktionen än vad man själv är när den vänder rumpan till, håller man i den i kan man ju oftast hindra den från att få sin vilja igenom, Brukar träna lite sådana övningar också till och från hage och det fungerar bra men man måste underhålla det kontinuerligt... =)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 716
Senast: Milosari
·
Träning Jag fick i en annan tråd en massa frågor på det. Och tyckte att svaren passade bättre här. Kräver du samma sak i utbildningen av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 409
Senast: Pettsson
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 434
Senast: Honungsblomma
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama