stärka hundens självförtroende?

A

akktern

finns det några bra tips på hur man kan göra det om man har en osäker hund, så att han kan bli tryggare så att säga... speciellt med andra hundar, så att han kan vara lugn vid hundmöten på promenad och så. (hunden är 11 månader)
 
Sv: stärka hundens självförtroende?

Är han rädd eller aggresiv???

Man bör ju försöka neglisera problemet och bara gå förbi...

Jag har ju en schäferblandning som av olika orsaker har blivit "aggressiv" på andra hundar...MEN om jag har honom lös går det bra, har jag honom i koppel och har löst koppel går det bra och om jag pratar med honom om att inte bry sig...

Tar jag tag i honom då blir han "galen" och gör utfall o skäller som en idiot, men har jag gått 1 meter förbi hunden kan jag släppa honom och han bryr sig inte alls om hunden.....utan fortsätter bara framåt.

Min har blivit anfallen vid tre olika tillfällen av andra hundar och det verkar som att nu,era anfaller han hellre först. Han hade aldrig problem med sånt här innan, men ger jag honom bara valmöjligheten att komma undan hunden så bryr han sig inte.
 
Sv: stärka hundens självförtroende?

han är rädd. han är inte det minsta aggressiv utan en riktig fegis, problemet är ju att det är svårt att bara strunta i honom när han lever rövare i kopplet, han blir ju så stark. det kan gå bra om den andra hunden e upptagen av att nosa så han känner att den inte bryr sig om honom.
funderar på att testa en sån nosgrimma eller så kanske, så kanske han blir lättare att hålla om han drar iväg?
Det är ju så dumt för han skrämmer ju slag på allt och alla så som han håller på, förutom de som e hundvana och kan läsa honom, det är nog många som tror att han e aggressiv bara för att han låter mycket och hoppar och har sig, men han är som ett lamm när han väl kommer fram till en hund.
Herregud vad det är svårt med en hund som e rädd för allt! Jag har aldrig varit med om det förut så det är ett helt nytt problem för mig. han har varit väldigt rädd för människor förut men det har blivit mkt bättre nu iallafall, han är fortfarande väldigt försiktig men inte alls lika rädd , bra att nått går frammåt :)
 
Sv: stärka hundens självförtroende?

Jag hjälpte en kvinna med en boxer för inte så länge sedan och hon hade samma problem. Rädd hund som gjorde utfall och det hade han hållit på med i några år.

För hans del hjälpte tre saker: attitydförändring hos ägaren, avledning och en brytare.

Ägaren fick strikta instruktioner att inte spänna sig eller dra in hunden i kopplet vid möten. Allt negativt tänkande skulle vändas till positivt och istället för att tänka "oj, oj, hur ska det här gå, nej jag vill inte" gällde " det här fixar vi, nu gör vi så här och så här och oj vad bra att det kom en hund så vi får öva". Det var attitydförändringen och det var nog den som gjorde mest nytta.

Avledningen bestod av köttbullar. Vid möte beordrades hunden sitt och satt han duktigt med fokus på matte fick han köttbullar. Det matades rätt friskt, men syftet med det hela var att både matte och den mötande hunden skulle upplevas som något positivt. Okänd hund skulle betyda god köttbulle. Själva proceduren med sitt övades innan vi gick vidare till själva mötena och det ingick lite mer detaljer.

Brytaren var vatten. Om ett utfall ändå kom fick hunden vatten över huvudet. Dette skedde precis när hunden var på väg att låsa sig och direkt efter erbjöds köttbulle hos kul matte istället. Det skulle alltså vara obehagligt att gorma på okänd hund, men samtidigt erbjudas ett trevligt alternativ. Vi utgick också alltid från att köttbullen skulle vara nog och vatten var sista vapnet så att säga.

Nu har jag släppt ekipaget och senast jag pratade med ägaren gick det bara framåt.

Det räcker nämligen sällan med att korrigera bort utfallen om det är rädsla bakom. En viss korrigering blandra jag dock in för utåtriktad aggressivitet vill jag inte veta av oavsett om den beror på rädsla eller ej. Det är för farligt för att låta hunden hållas, men ska rädslan bort vill det till att man gör mötet till något trevligt också.

Det krävs lite finlir och trixande för att få till en rädd hund, spciellt om den är rädd för det mesta, så det jag skulle rekommendera dig är att du tar hjälp av en bra tränare.
 
Sv: stärka hundens självförtroende?

tack så jättemkt för bra tips! :bow:
hehe har du tid att hjälpa oss? :angel: eller vet du nån bra i karlstadtrakten? jag kan åka en bit också. vi är ju på brukshundklubben en del o har gått kurs å så, men nästa kurs blir väl till våren är det planerat, eftersom han är så rörig just nu.
idag har jag lyckats få honom att sitta tyst när det gick förbi en huund,men nästa vi mötte skällde på honom och då blev det fel.
ååh jag vill verkligen att han ska bli bra! hade ju sånna planer på att tävla med honom o så... vill ju köra både lydnad, agility och spår med honom i framtiden.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
932
Senast: Migo
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp