Stärka hovkvalitén..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 763
S

smultronfot

Vad kan jag ge min häst för att stärka hov kvalitén?
Jag var inne på Hoof aid Dagligt fodertillskott, speciellt framtaget för att förbättra hovtillväxt och hornkvalitet hos hästar med problemhovar.

Just hovtillväxten vad menas med det? Att hovarna växer fortare då? :o
Min valack på 5 år hovar växer redan väldigt fort enligt mig, och han får sprickor i hoven särskilt där sömmarna sitter och det leder till att hovbitar faller loss från hovväggen och han får tappskor titt som tätt.
Det händer även om hovarna inte har blviit så långa, efter ca 3-4 veckor börjar nya sprickor komma.

Har ni några tips på vad jag annars kan göra eller ge för tillskott.

Sv: Stärka hovkvalitén..

Enda jag har testat som verkligen gett resultat är ett örtpreparat, Seaweed & Rosehip. Hornet växer fortare, och hornkvaliten förbättras. 'Tillväxtsprutten' syns tämligen omgående, däremot tar det ju månader innan man ser skillnad i hornkvalitet, och ännu längre tid innan det växt ner.

Enda jag har testat som verkligen gett resultat är ett örtpreparat, Seaweed & Rosehip. Hornet växer fortare, och hornkvaliten förbättras. 'Tillväxtsprutten' syns tämligen omgående, däremot tar det ju månader innan man ser skillnad i hornkvalitet, och ännu längre tid innan det växt ner.

Vars kan man fåtag på Seaweed & Rosehip? :angel:

Enzion innehåller ingenting som hästen med råge får i sig i en välkomponerad foderstat..

Jag har provat både det, och även biotin, utan resultat. Fast inte så förvånande då det bara är brist på de ingående ingredienserna som de tillskotten kan fixa. Finns där ingen brist är det verklingslöst.

Däremot har ju många haft bra effekter av t ex enzion, så prova är alltid bra, men ser man inget resultat finns ingen anledning att fortsätta ge, då var det inte där felet var.

Enzion eller Steel Joint förbättrar kvalitén synbart på 3-4 v.

Smörj oxå fossingarna några ggr i veckan- i synnerhet nu under höst/ vinter= inga spruckna hovar på sommaren.

Enda jag har testat som verkligen gett resultat är ett örtpreparat, Seaweed & Rosehip. Hornet växer fortare, och hornkvaliten förbättras. 'Tillväxts prutten' syns tämligen omgående, däremot tar det ju månader innan man ser skillnad i hornkvalitet, och ännu längre tid innan det växt ner.

Vad är "Tillväxts prutten" för ngt??? Är det nån som vet o kan svara på det???. Alexandra är förtfarande sur på mig och har mig på sin ignore lista så henne kan jag inte fråga.

Enzion eller Steel Joint funkar i 8 fall av 10.

Ha dock i tanken att dålig hovkvalite och dålig tillväxt oftast har ett samband med dålig närmiljö och inte minst obalans i tarmfloran.

Vad är "Tillväxts prutten" för ngt??? Är det nån som vet o kan svara på det???. Alexandra är förtfarande sur på mig och har mig på sin ignore lista så henne kan jag inte fråga.

Enzion eller Steel Joint funkar i 8 fall av 10.

Ha dock i tanken att dålig hovkvalite och dålig tillväxt oftast har ett samband med dålig närmiljö och inte minst obalans i tarmfloran.

Jag är ganska säker på att coari har mig på ignoringslistan för ngt jag skrev för länge sedan för han svarar aldrig på mina inlägg. Men till er andra : så tror jag också på det sista han skriver här. Eftersom det finns massor av kosttillskott som ska göra hovarna bättre så är kanske det allra bästa ett riktigt bra foder. Det är inte alltid så lätt det vet jag. Jag har själv haft en häst som hade mkt problem med sina hovar.

Oj förlåt coari, jag trodde du kunde känna igen ett felplacerat mellanslag när du såg det, och tänka bort det.

'Tillväxtsprutten' ska det givetvis stå. Och är du för gammal för att begripa innebörden så menar jag givetvis den ökade tillväxttakt som hornet får.

I övrigt är jag helt med dig ang foderstat, enzion och biotin innehåller som jag skrev ingenting som en välkomponerad foderstat inte innehåller. (SteelJoint är kalkbaserat och framtaget vid kalkbrist i grovfodret/låga kalkhalter i grovfodret, något som vissa delar av landet har problem med, medan andra delar, här t ex, oftast dras med det rent motsatta problemet).

Och foderstat och dess komponenter spelar stor roll, men sen finns det de där som genom genetisk disposition behöver hjälp på vägen, och/eller de som tidigare utsatts för saker som påverkat hovkvaliten och där man vill ha snabbare effekt.

I de tre fall jag haft hästar som behövt hjälp på traven med tillväxt och/eller kvalitet har jag i samtliga tre fall när jag hittat något som fungerat (i två fall örtjoxet, det tredje är för tidigt att säga något om) och gett det ett tag och fått bättra hornkvalitet och den växt ut/ner, kunnat sluta, utan att problemen återkommit.

Första stoet var nog det mest slående exempel. otroligt dålig kvalitet och långsam tillväxt. Ägaren innan hade provat det mesta, jag provade det mesta, flera hovslagare provade det mesta/hade olika tips. Utan resultat. Hade noll 'tro' när jag provade örtjoxet, men det fungerade. Hon fick det totalt ett år, sen levde hon utan resten av livet (flera år), med bibehållen god kvalitet.

Fodret är alltid förstklassigt här, och numera är foderstaterna välkomponerade, dock så första stoet hade det lite si och så med komponeringen ett antal år, pga mattes okunskap. När det rättades till gav dock på de närmsta två åren ingen skillnad tyvärr. Men bristerna som fanns innan hjälpte ju säkerligen inte upp.

Smultronfot - maila dem och fråga då? Jag handlar inte av dem längre så det kanske utgått, de hade det förra året dock. Camix får man maila så har de.

Ihop med linfröolja! Fungerat superbra på mina två med superdåliga hovar!!:bump:
Den ena hade mer eller mindre en klöv på ena framhoven och den andra supersprickor och Enzion ihop med linfröolja gav ett enastående resultat.
Hade innan det kört rent biotin på dem bägge i över 1½ år utan resultat..

Jag har ju gett det i 5 år, men har nu gett Dr. Shaettes Ursonne.

Har ej märkt ngn försämring, men detär INTE populärt att äta.
Ska gå tillbaka till S J o Chevinal igen.

hejsan! har preciss som du en 5-åring med dåliga fötter. jag fick tipps från min hovslagare att pennsla hovarna med kallpressad rapsolja 3-4 gånger i veckan. hovkvaliten i sej blir inte bättre men hornet blir hårdare och kan förebygga sprickor. om du vill förebygga tappskor så kan du ha boots på hästen. har börjat med det å det e lite bättre.har även testat nya skor Event som e fasade så att hästen inte kommer åt å trampa av sig skon på samma sätt.
Hoppas att nåt tips kan vara till hjälp
/Lina_kj

Tack för tipsen :) Jag har boots på han nu men om hoven är dålig och sömmarna inte sitter så hårt eftersom hovis inte har så mycket att spika i så lyckas han trampa av sig dom ändå.

KL

Jag tänker prova Seaweed & Rosehips på min gamla nordis med kassa hovar. Hoppas verkligen att det fungerar, hade vart kanon! Har tyvärr fortfarande inte fått någon respons där jag beställde den 10 december, så jag tänker köpa annastans ifrån.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Hästvård Jag har nu försökt läsa på massor om hovtillväxt men har lite funderingar. Finns det något sätt man kan kolla vad hästen eventuellt...
Svar
9
· Visningar
3 002
Senast: BRAGO
·
Hästvård Förlåt, vet att barfota är diskuterat aldelles för många ggr redan... Men nu sitter jag och funderar på vad/hur jag ska göra med min...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 928
Senast: axel
·
N
Hästvård Tips på bra hovsalva som "motverkar" sprickor? Har inga större problem men ser att det börjar bli några sprickor vid sömmarna nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Tiboo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka