Stärka höger bak!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boomerang
  • Startdatum Startdatum
B

Boomerang

Jag ridtränar en tävlande travhäst sen ca ett år tillbaka. Han har blivit mycke bättre på senaste månaderna :) och går nu riktigt fint och avslappnat. Nu till funderingen: I lopp så springer han och "drar" höger bak efter sej, speciellt när han blir trött, då blir hela aktionen rent ut sagt hemskt :crazy: efter en del galoppträning så har det blivit bättre. men det jag undrar över är vilken galopp som stärker höger bak mer?? var helt övertygad att jag skulle rida lite mer höger galopp eftersom han då måste sätta in höger bak under sig lite mer. Och även för att han själv valde vänster och jag inte gav tydliga hjälper...men nu börjar jag fundera.... :confused:.....är det verkligen rätt?? han har blivit ruggigt mycke bättre på å galoppera överlag men vad är rätt?? självklart rider jag ungefär lika mycke i båda galopperna men vilken tränar höger bak? ...i vänster galopp tycker jag att han liksom låter höger bak "släpa efter". han behöver ju inte sätta det lika långt under sig då...

förvirrat inlägg, men jag är verkligen förvirrad nu :confused: :confused:!!

vill gärna ha tips på fler övningar för att stärka/muskla så han kan få en bättre aktion (har ingen tillgång till ridbana/ridhus)

Jag rider inte själv i galopp, utan i skritt, eftersom jag tycker att galoppen sliter mer än det stärker. Att få hästen stark men samtidigt oren i aktionen verkar för mig nyttolöst när den ska springa på travet...
Akademisk ridning är ett tidskrävande men ack så bra sätt att skola och träna sig häst stark och smidig.
För att bygga styrka så skrittar jag i skogen/klättrar.
Det viktigaste tycker jag är att ta reda på varför hästen drar benet?
Var sitter svagheten/skadan/smärtan?
Hästen har svaret. Sedan är det lätt att träna utifrån det.

Du rider allså AR med din häst? Hur fungerar det, det lilla jag vet om den ridkonsten är att man eftersträvar bärighet?
Hur fungerar det i samband med travet där man inte vill ha bärkraft utan skjutkraft.

Alla hästar som rids måste anväda sig av en viss bärkraft för att inte ryggen ska ta för mycket skada? <-antar jag, eftersom dom har en människa på ryggen...

Att gymnasitsera hästen och göra den fysiskt och mentalt smidig är aldrig fel, att bära ryttaren i en sund form istället för att slita ont, oavsett om det är bärkraften som skolas. AR är en typ av träning som inte sliter utan stärker.
Jag jobbar mest från marken med tygel och bett eller kapson för att få hästen jämn i kroppen och medveten, stark och smidig med sina bakben. Kontrollerade övningar, öppna och sluta vävs in under promenader och gör att hästen tränar både kroppen och knoppen.
Övningarna fyller flera funktioner, ett sätt att kunna se var svagheterna sitter, ta hänsyn till blockeringar och försiktigt i samarbete med hästen rehabilitera -något som är omöjligt ifall man rider i trav eller galopp, enligt mig.

Det finns i dag ett flertal hästar som skolats och samtidigt tävlar på travet.
Jag undrar om Joggman är den mest framgångsrika?
Han har ju även egen hemsida där Pia berättar hur hon tränar.

Jo, jag generaliserade lite, orkade inte fundera på någon bättre formulering just då, men jag fick ju svar på det jag undrade över.
Själv så rider jag mina hästar mycket och är väldigt intresserad av AR men jag har inte vågat mig på att kombinera det eftersom jag "hakat upp mig" på just detta att man tränar så mycket med samling och bärighet. Själv så gör jag precis som du, tränar dressyren i skritt men använder mig av den(formen) när jag rider annat arbete oxå, förutom monte'n då.... Formen hos mina hästar kan jag väl mest beskriva som "lång och låg" eller unghästsform, eftersträvar en avslappnad häst med bakbensaktivitet och det får jag med den formen. Givetvis kan jag samla upp dem men då får jag ju lägga om träningen om jag skulle rida tränigen i den formen och då skulle hästarna sätta muskler som jag anser är onödiga då den inte har användning för dem i loppen.(se Cilvas tråd) Har du bilder på när du arbetar din häst akademiskt, skulle gärna vilja se det isf.

Adressen till Joggmans sida, har du den?

Joggman

Att samla en häst är väl inget man gör i en hast?
Träningen tar många år, om jag förstått detta riktigt, och att respektera hästen bör väl då innebära att man rider i en lägre form och anpassar ridningen till hästens förmåga?
Det är ju trots allt stor skillnad på en skolad och en oskolad häst.
Jag har inga bilder. Det är svårt att fota samtidigt som man tränar... ;)
Tränar för tillfället ingen från marken. Håller istället på med Yoga för hästarna.

Jag skulle gå på Rikkans linje med skritt.

Har själv precis börjat trava lite (en långsida på ridbanan i varje varv ungeför) efter att bara ha skrittat sedan i somras. I skritt hinner man med att korrigera och allt går lugnare även för hästen. Och så känner den ingen press om att springa fort.

Öppna kanske skulle kunna vara något att träna på?

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar i början på ditt inlägg...trötter. Jag har ridit mina hästar i flera år och de har kommit en bra bit i sin utbildning så jag kan samla upp dem för en kortare stund, och gör även så på dressyrpassen. Men om jag skulle vilja arbeta dem i dem formen hela tiden så skulle jag ju få träna dem mera så för att de skall orka bära sig så under en längre tid. Skulle jag välja att göra så skulle de sätta mer muskler anpassat för just det arbetet och dem har de ju ingen större nytta av i ett löp.

Kollade Joggmans sida, tycker det varkar vara "vanlig" dressyr hon ägnar sig åt?

Yoga för hästar, vad är det för något då? :confused:

Nu kanske jag lägger mig i, men rider du dina hästar bara i form en kort stund per pass? Har du haft problem med skador pga det?

Själv vill jag att mina hästar ska gå i en bra form hela ridpasset för att rida så skonsamt som möjligt.

Är inte all dressyr vanlig så länge den inte är ovanlig
-och då kan man undra ifall den är nedbrytande istället för stärkande, uppbyggande?
Hon kallar inte sin dressyr för något, men ifall du läser vilka övningar hon utför med sin häst så är efter samma principer som många andra dressyr- och klassiska dressyr ryttare håller på med.

Det finns även en travtränare som heter Kia Romlin som tränar dressyr med sina hästar. Hon verkar inte heller se det som en nakdel att hästen tränar och stärker dom muskler som dom är födda med, för att klara att vara stark och vid god hälsa i många tävlingssässonger.
Det handlar troligen mer om att finna en sund eftergift och avslappning i kombination till samligen än att bara samla och samla och göra hästen trött, tror jag. :)

Nytta och nytta? Tror du inte att en "lagom" tränad häst med balans i muskler har en bättre chans att bibehålla sin fysiuska och mentala hälsa än en häst som enbart går för vagn ?
Det tar lång tid för en häst att skolas i dressyr. Det tar vanligtvis också lång tid för en häst att orka bära sig i galopp, vilket många innom travet ännu inte förstått, verkar det som... :confused:

"Det tar lång tid för en häst att skolas i dressyr. Det tar vanligtvis också lång tid för en häst att orka bära sig i galopp, vilket många innom travet ännu inte förstått, verkar det som." Så sant, så sant.

Jag rider alltid mina hästar i form, hurdan formen är varierar dock. Läser du andra inlägg av mig här så kan du läsa dig till hur jag rider dem.
Mina hästar har inte en enda "sjukdag" i min ägo som varit tränings/tävlingsrelaterade.

Ja, den "ovanliga" dressyren som inte är uppbyggande sysslas det ju med på många håll, så inte ens den är särskilt ovanlig tyvärr... :mad:

De övningar hon beskriver använder jag mig till viss del av, men det är inget jag kallar AR, det är för mig klassisk dressyr. AR för mig är tex. Hugin i levad och arbetar man mot det målet så inbillar jag mig att det krävs enormt mycket mer fokusering på just samlingen och där bärkraften. Även om jag kan tycka att det verkar lockande att ha en kuse som man kan göra diverse "exotiska" övningar med så är det inget jag strävar efter, det skulle ta för mycket tid och kraft från det huvudsakliga målet jag har med mina travare.

Jag tror att denna disskution endast lever vidare för att vi ser lite olika på AR, för det du skriver om Kia och den allsidiga träningen är ungefär det samma som jag nyss skrivit i en annan tråd, vi har nog i grunden ganska lika åsikter.

Jag skulle åka till en BRA kiropraktor med hästen....
Hur är den i longeringen? För när hästen har problem och börjar släpa med ena bakbenet brukar den inte heller kunna sätta benen under sig i samma varv på volt.
Kan tyda på snedhet i ryggraden. . . .
Jag har en som gjorde likadant, i lopp, ridning mm....men det visade sig att han var sne i ryggraden, så vi rättade till honom, och efter det blev han en helt annan häst!
:bump:
Kolla alltid upp hästen innan du "åtgärdar" den! :)

Testa rida kavaleti med hästen, eller rinda på skogstigar för det förbättrar både rygg och benen på dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 021
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 474
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama