Stärka hästens självförtroende

S

Sandran

Finns det några bra övningar (hopp) som kan ge hästen ökat självfötroende att komma rätt in på hindrena??
5 ½ är bra. men även markbom kanske (i galopp) innan hindret..
Avstånd? ganska storgalloperad häst, 163 hög.
Skulle bli tacksam för svar :)

Sv: Stärka hästens självförtroende

Först och främst handlar avståndet mycket om en bra galopp, utifrån vilken hästen kan korta och länga sig med fortsatt bärighet. Den tar lång tid att bygga upp. Visa hästar behöver dock mycket stöd i början för att själva börja förhålla sig till hindret. Serier och distanser kan vara bra hjälpmedel. Om du villl lägga en galoppbom innan hindret, dra ut den ca 2,8-3m, hellre lite kort än långt så att hästen utnyttjar sin förmåga att flytta över vikten mer på bakbenen och hoppa igenom språnget än om han får gå lång in till hindret. Bommen kan gärna även vara lite upphöjd. Att träna dagligen på upphöjda galoppbommar på backen lär oxå hästen att förhålla sig till bommarna/hindret.

Funderade på vad du menar med självförtroende att komma in "rätt" till hindret? Blir den osäker kan det ofta bero på att den inte får utrymme att själv stämma av distansen då ryttaren är där och "plockar" med händerna. (Väldigt vanligt problem hos många ryttare). I så fall, hitta en lung rytm i galoppen, rid på små hinder, RYTTAREN: "is i magen", sitt still, stilla låg hand och vänta ut hindret, HÄSTEN: låt han agera själv. Då ges hästen utrymme att själv lära sig av sina misstag och inte ryttarens.
Hur som helst....Vet inte om jag tokade problemet rätt men...

har inte läst fg. svar men min tränare har alltid övningar med bom- 2,8 m - bom - 2,8 m - bom - lågt hinder. Det är en väldigt bra övning.
Blir det för svårt kan man ha en 5m bom innan hindret för då gör det inget om man kommer kaos in, då har man ett steg på sig att styra upp.

Löshoppning är ett bra sätt att stärka hästens självförtroende.

*kl*

Rent generellt kan man säga att hästen får bättre självförtroende av att lyckas. Var noga med att inte göra för svåra övningar och sluta i tid. Hoppar hästen bra på en övning så rid den bara ett fåtal gånger. Det gör att den får en positiv upplevelse och det nöts inte och man riskerar inte att den gör fel för att den blivit trött.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 724
Senast: agnes27
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat