Starka hästar

B

blubfishes

Hej. jag har en shettis som har blivit väldigt stark nu på sistonde, kan inte rida han själv eftersom jag är förstor på han, och vet inte vad jag ska göra för har små ungar som rider på han, men han sticker bara i väg hela tiden med de för han har blivit så stark i munnen, men vet inte vad jag ska göra åt saken? , har funderat på att byta bett men till vilket bett i så fall?
(har ett vanligt tränsbett nu )

Grannarna har även med samma problem med sin b-ponny,
har en 8-åring som rider sin ponny, det är inga problem med att ride elr ngt sånt, men hon är lite för stark, så när Molli(ryttaren) rider henne och vill stanna henne så klarar hon inte av det om någon annan häst hinner före eller ligger väldigt nära, för hon är så himla stark. (använder smalt tränsbett)
Men vad ska man göra åt saken?. Snälla alla som har något förslag svara här!.
behöver så många tips som möjligt. Gärna om ni vet ngt bra bett man kan använda ?

Sv: Starka hästar

Kan vara bättre att uppfostra ponnysarna .
Du vill väl inte stoppa ett skarpt bett i händerna på barn som kan skada ponnysarna i munnen ?
Mina barn har ridit stora och heta ardenner hästar o inte har dom fått ha skarpa bett .

Der här kan nog funka :)

fs_416888462_93265_1255529764.jpg

Rid med så enkla medel som möjligt! Skarpa bett löser inte situationen.
Tömkör och dressyrrid hästarna. Ta hjälp av tränare som kan se vad som passar er och era hästar bäst.

LLaika: det där var nog bland det värsta jag sett..

M-oaa

nej jag vill inte att yngre ska använda starkare bett, för vet hur det kan bli.
Men jag kan ju inte själv sätta mig på hästarna och rida till de, tyvär.
det har ju mycket att göra med att hästarna blir starkare desto hårdare hand ryttaren har, men hur lär man en liten unge att inte vara så stark i handen ?
finns det inget hjälpmedel man kan ha så att det blir lättare för de ?.

Jobbat och ridit mycket på travare i full kondis. De är också starka och vill inte alltid stanna. Nu vet jag att det såklart blir skillnader dels i träning och dels att det är små barn det handlar om men jag brukar ha lite grundregler för att inte behöva dra i munnarna i onödan. Kanske kan du ta lite hjälp, om inte exakt, så idémässigt?

Rutiner är jätteviktigt. Om jag är ute och rider så ser jag till att hästarna alltid får stanna och ta det lugnt vissa sträckor = skritt. Då vet de att oavsett vilken "fart" vi har innan så innebär ett ptrro alltid skritt där. Samma kanske kan tillämpas inom ett område. Kanske att man lägger upp det som att pålle får springa på lite mer en viss tid, bort med överskott och busbehov, men alltid på samma sätt. Vill pålle mer en viss dag kanske man gör det fortare, vill pålle mindre så långsammare, men aldrig ändra grundrutinen... Har nästan aldrig ens behövt ta i mina "heta" travare i deras ridning utan nästan uteslutande använt mig av rösten. Beröm beröm.

Jag kom på en sak till. När jag praktiserade i ett islandhäststall så fick vi alltid ha med något gott till hästarna när vi red för så fort vi sa ptroo så skulle de stanna helt. När de stannade fick de en godis. Lovar att de stannade på kommando! Jag provade detta sen efter eget huvud på en het fd nordsvensk travare. Du fick knappt stopp på henne med tyglarna i början men sa du ptroo så var det ögonblickligt stopp. Använde andra kommandon för avsaktande mellan gångarterna så det gick att hålla skillnad. Det var jätteeffektivt! Men man får aldrig luras med hästen för då blir det fel. Rutiner rutiner rutiner...

Kanske skulle jag longera lite (löslongera) och befästa lite innan med morötter att man ska stanna på ptroo. Lättare att vara konsekvent som vuxen... Få upp intresset lite hos buspålle... kul att stanna?! Aha! :)

Lägger till att jag inte tror det är fel för någon häst att få springa av sig en eller ett par dagar i veckan. Kanske känns lite läskigt när det är ens barn förstås... men det kanske går att ordna på ett fint sätt? (I värsta fall löslongera i stor hage?). Får hästar springa av sig det värsta buset och överskottet regelbundet tycker de att det är jättekul att göra annat utan att busa andra dagar. Det viktigaste är hur som helst att man alltid har rutiner. Bara så hästarna vet att nu är det lugnt som gäller och nu får jag ta i lite. Även att nu ska jag fokusera och nu får jag koppla av. Varva detta.

Har märkt att hästar som velat "sticka" med mig kommit av sig om jag i början av t.ex. en galopp låtsats att jag inte märkt att de försöker ta kommandot. Jag har istället låtsats att det är jag som bett om farten. När vi kommer dit det alltid brukar bli stopp (skritt) räcker det att använda rösten iaf. Rutiner rutiner rutiner... (Men, visst, ibland kanske jag har hållit tummar och tår för att det gått VÄLDIGT fort, travare har ju både fart och kondition i stora mängder. Särskilt nya nippriga hästar kan man känna sig lite hej och hå på i början liksom de som reagerar med att bli rädda för allt bara för att de har överskottsenergi (värma upp länge behövs då för ens egen hälsas skull). Det finns mycket roligt i vår herres hage...). Ni känner ju ert lilla troll iaf...

Det var minsann ett RIKTIGT bett det ;)

Ha ha ha ha... :D

Hej. jag har en shettis som har blivit väldigt stark nu på sistonde, kan inte rida han själv eftersom jag är förstor på han, och vet inte vad jag ska göra för har små ungar som rider på han, men han sticker bara i väg hela tiden med de för han har blivit så stark i munnen, men vet inte vad jag ska göra åt saken? , har funderat på att byta bett men till vilket bett i så fall?
(har ett vanligt tränsbett nu )

Grannarna har även med samma problem med sin b-ponny,
har en 8-åring som rider sin ponny, det är inga problem med att ride elr ngt sånt, men hon är lite för stark, så när Molli(ryttaren) rider henne och vill stanna henne så klarar hon inte av det om någon annan häst hinner före eller ligger väldigt nära, för hon är så himla stark. (använder smalt tränsbett)
Men vad ska man göra åt saken?. Snälla alla som har något förslag svara här!.
behöver så många tips som möjligt. Gärna om ni vet ngt bra bett man kan använda ?
Du kan prova ett tunnare pessoa bett , här kan du antingen fästa en delta rem i ringarna o sen fästa tygeln i den om du ionte vill ha för mkt hävstångeffekt. Eller sätt tygeln i någon av bettringarna , testa vilken av dem. Pessoa är ett ganska milt bett men har ändå lite hävstångseffekt, bra på starka busponnisar:D
Du kanske ska böra köra din ponny nu när du är för stor, så hardu ändå användning av honom själv o kan motionera honom.

Tömkör. Tömkör först utan unge, och var mycket konsekvent. Sedan kan du tömköra med barnet på ryggen, då vet inte ponnyn riktigt varifrån instruktionerna kommer, vilket är bra.

Börja alltid ridpasset med att dränera hästen på eventuell överskottsenergi, det är onödigt att sätta upp barn på stallmodiga hästar, även om de är små.

Du kan prova ett tunnare pessoa bett , här kan du antingen fästa en delta rem i ringarna o sen fästa tygeln i den om du ionte vill ha för mkt hävstångeffekt. Eller sätt tygeln i någon av bettringarna , testa vilken av dem. Pessoa är ett ganska milt bett men har ändå lite hävstångseffekt, bra på starka busponnisar:D
Du kanske ska böra köra din ponny nu när du är för stor, så hardu ändå användning av honom själv o kan motionera honom.

Du MÅSTE väl vara ironisk?
Endast en mkt okunnig rekommenderar pessoa till BARN som inte vet hur det ska hanteras. :mad::mad:

TS: Ta hjälp av en tränare. Jag skulle kräkas om jag såg barn slita i munnen på stackars ponnyer, och ge en salig utskällning! Det är bättre om barnen får lära sig rida ordentligt från början.
Tömkör ponnyerna mycket, få dem att lyssna på dig.
Går det inte att hitta en väldigt liten vuxen/tonåring som är duktig som kan sätta sig lite på ponnyn och träna då och då?

Bra idé!!! Tömköra med barn på ryggen!! :)

Också att få bort överskottet!

Tömkör. Tömkör först utan unge, och var mycket konsekvent. Sedan kan du tömköra med barnet på ryggen, då vet inte ponnyn riktigt varifrån instruktionerna kommer, vilket är bra.

Börja alltid ridpasset med att dränera hästen på eventuell överskottsenergi, det är onödigt att sätta upp barn på stallmodiga hästar, även om de är små.

Min shettis är inkörd, och brukar köra han när jag hinner.
Men har inte haft så mycket tid nu.
Din idé med att tömköra med unge på ryggen låter väldigt intressant,
Men vad är det som är bra med det ?
utveckla dig gärna lite mer om det om du kan =)

Lägger till att jag inte tror det är fel för någon häst att få springa av sig en eller ett par dagar i veckan. Kanske känns lite läskigt när det är ens barn förstås... men det kanske går att ordna på ett fint sätt? (I värsta fall löslongera i stor hage?). Får hästar springa av sig det värsta buset och överskottet regelbundet tycker de att det är jättekul att göra annat utan att busa andra dagar. Det viktigaste är hur som helst att man alltid har rutiner. Bara så hästarna vet att nu är det lugnt som gäller och nu får jag ta i lite. Även att nu ska jag fokusera och nu får jag koppla av. Varva detta.

Har märkt att hästar som velat "sticka" med mig kommit av sig om jag i början av t.ex. en galopp låtsats att jag inte märkt att de försöker ta kommandot. Jag har istället låtsats att det är jag som bett om farten. När vi kommer dit det alltid brukar bli stopp (skritt) räcker det att använda rösten iaf. Rutiner rutiner rutiner... (Men, visst, ibland kanske jag har hållit tummar och tår för att det gått VÄLDIGT fort, travare har ju både fart och kondition i stora mängder. Särskilt nya nippriga hästar kan man känna sig lite hej och hå på i början liksom de som reagerar med att bli rädda för allt bara för att de har överskottsenergi (värma upp länge behövs då för ens egen hälsas skull). Det finns mycket roligt i vår herres hage...). Ni känner ju ert lilla troll iaf...

Vi har faktiskt riktigt tuffa små ungar som rider hästarna.
och de springer hjärnet av sig väldigt mycket, men överenergin försvinner inte för det.
Det lät som en riktigt bra idé med att ge godis till hästen varje gång den ska stanna, men samtidigt blir det väll tillslut att så fort man säger till hästen så tvärstannar den i stället, när man igentligen bara vill sakta in den liten ?
eller har jag fel tanke?

Ingen vettig människa rekommenderar pessoabett till någon - någonsin! :crazy: Dessa bett hör hemma på soptippen! De ska inte vara i närheten av hästens mun!

Meningen är givetvis att någon annan än barnet ger hästen instruktioner, men hästen vet inte 100 % varifrån de kommer.

BARA godis på ETT ENDA UTVALT kommando -Stopp, halt, ptroo eller annat. Detta kommando är BARA när hästen ska stanna och få godis. INGET godis annars. Nödbroms alltså. Även om man inte ska dra i nödbromsen jämt så kan man ju använda den -stoppa- och sen fortsätta övningarna i övrigt med lite lägre utgångstempo.. Gäller att göra tydlig skillnad för pålle (kommer säkert prova att få godis vid fel tillfälle men allt måste ju stötas och blötas vid inlärning...)
Hoppas det blir bra :)

Lär hästarna One Rein Stop, så har de en nödbroms sen.

Och håller med, tömkör mkt så hästarna blir lydigare och således mjukare i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 056
Senast: dukie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar