Stärka galoppen

G

Gauti

Har en liten fråga...Min häst brytet av rätt fort när man galopperar och vill liksom inte fortsätta. Spelar ingen roll hur mycket man än driver han bryter av i alla fall. Han orkar inte på nå vis. Endast då jag rider ut med nån, då galopperar han för fulla muggar :) Spelar ingen roll om jag galopperar uppför eller på raka sträckor, det är samma sak ändå.
Hur får man dom att stärka galoppen? Vill att han ska kunna hålla galoppen längre än vad han gör nu. Har det med muskler / kondis att göra? Så att han inte orkar...Har ni några tips? Han var bättre förut på detta, men har tränat mycket tölt & trav den senaste tiden.

/Emma

Sv: Stärka galoppen

När min häst bryter av saktar jag bara av och gör en ny fattning. Jag gör ingen stor affär av det, för då blir han bara negativ till att jobba i galoppen. Det är själva fattningarna som är muskelbyggande så att göra många sådana är bara bra.

Är det när du tränar galoppen i paddock?

När jag tränade upp Yrpas galopp så galopperade jag enbart i skogen i början.

Det var varierat med korta och långa sträckor, hon fick själv välja vilket tempo galoppen skulle gå i.. Inga krav på form eller något annat. När galoppen satt ute och hon kunde ta både höger och vänster så började jag träna galoppen i paddock istället, jag tog bara så hon galopperade en långsida i varje varv till en början och sen gick vi över till traven.

När hon hade galopperat ett helt varv i båda varven så började jag träna för att hitta en form i galoppen, detta gjorde jag då ute, hon själv fick fortfarande bestämma tempot i galoppen och arbeta därefter. Huvudsaken var att hon fortsatte galoppera, saktade hon av och gick in i trav så saktade jag av helt och gjorde en ny fattning.

Just nu jobbar vi på att få upp tempot i tölten, och då är det mycket fräsgalopp ute då jag släpper allt och låter henne dundra på som hon själv vill.. Kan inte säga att jag märkt någon skillnad i tölten förutom att hon inte är framtung i den längre utan jobbar med bra aktion, vilket också resulterar i att hon inte orkar så mycket.

Jag har inte stressat i någon träning alls med Yrpa utan allt har vi tagit så som det känns bäst. Sakta men säkert tar vi oss våra mål.

En galoppbild från i vintras, det är ungefär då vi börjat träna galoppen.
alb2.15.jpg

En galoppbild från i sommras.
galoppyrapstuds1.JPG

När min häst bryter av saktar jag bara av och gör en ny fattning. Jag gör ingen stor affär av det, för då blir han bara negativ till att jobba i galoppen. Det är själva fattningarna som är muskelbyggande så att göra många sådana är bara bra.

Tack för rådet :) ska försöka att inte göra någon stor sak utav det utan bara fatta om galoppen :d
Visste inte att det var själva fattningen som var muskelbyggande faktiskt, men tur man får veta sådant på detta forum :) Tack!

Galopp tränas genom fattningar! mååånga fattningar blir det ;)

/Malin

Tack för det! Visste faktiskt inte det. Du kanske har något tips på hur man ska träna höger galopp? Han vägrar ta höger galopp och väljer alltid vänster :devil:

Är det när du tränar galoppen i paddock?

Tack för svar!
Det är inte bara i paddock, utan ute också. Visst det går självklart sämre i den lilla paddocken...Bara långsidorna går bra, men kortsidorna går det inte alls.. :(
Höger galopp går aldrig :( endast nån gång i paddocken jag lyckats med det då jag fattat den genom ett hörn med långa tyglar och han har fått välja själv.
Skulle vilja kunna hålla galoppen så länge jag vill det och inte bara några meter. När jag fick han för två år sedan eller något sånt, lite mer kanske :) så galopperade han inte alls. Men som jag läste av de andra svaren är det galoppfattningarna man ska träna, vilket jag inte själv visste :) Så nu idag blir det träning med sådant :banana:

Kan du få häste att fatta höger galopp i paddock? I tömkörning/longering?
Funkar det med en skarp högersväng ute?
Det är vänster bakben som fattar höger galoppen så det är det benet du vill stärka. Om du på en ridbana kan få till fattningar i höger galopp (även om det är bara en långsida eller på volt) så är det bra!
Och så fattningar, fattningar, fattningar!
Funkar galopp-trav-galopp? Skritt galopp-skritt?
Galopp ur tölt är generellt inte att rekommendera, men kan funka för aqtt få hästen att fatta "den svåra galoppen".

/Malin

Kan du få häste att fatta höger galopp i paddock? I tömkörning/longering?
Funkar det med en skarp högersväng ute?
Det är vänster bakben som fattar höger galoppen så det är det benet du vill stärka. Om du på en ridbana kan få till fattningar i höger galopp (även om det är bara en långsida eller på volt) så är det bra!
Och så fattningar, fattningar, fattningar!
Funkar galopp-trav-galopp? Skritt galopp-skritt?
Galopp ur tölt är generellt inte att rekommendera, men kan funka för aqtt få hästen att fatta "den svåra galoppen".

/Malin

Nja... I paddocken går det ibland, om man låter han gå på långa tyglar och fatta i hörnet, då väljer han höger galopp själv ibland om man går i höger varv.
Galopp-trav-galopp funkar väl inte direkt...Utan det är mera att han passar efter galoppen och ibland före. Brukar faktiskt fatta ifrån tölt, varför är inte det att rekomendera?
Galopp-skritt-galopp är inget jag har tränat så mycket på. han är inte så pigg, så svårt att få han att galoppera ifrån skritt då antar jag.
Longering brukar funka rätt OK om han galopperar på en volt. Tömkörning är ingenting jag har provat med honom, då jag inte riktigt vet hur sådant funkar osv.
Nåt tips på hur man kan stärka vänster bakben då? Vill inte att han ska muskla sig ojämt, därför vill jag att även höger galopp ska fungera :smirk:

Först och främst rekommenderar jag öppnor och slutor. I ditt fall ska du träna mest vänsteröppnor och högerslutor, om det är vänster bak du vill stärka. Men du får såklar inte glömma att göra det åt båda hållen. Och sen naturligtvis detta evigande galoppfattande, det stärker och gör väldigt mkt för galoppen, men då måste man få till fattningen bra först, och då tycker jag att öppnor och slutor är en bra förberedelse. Tänkt även på att hästen ska lugna ner sig mellan fattningarna och inte bara slängtrava in i galoppen utan se till att hästen verkligen fattar galopp.

Sen tycker jag inte alls att du behöver hålla dig från att fatta från tölt, det har hjälpt min häst väldigt mycket i galoppen då han verkligen sätter under sig och galoppen blir mer rund när han fattar från tölten. Dock är det väldigt jobbigt så man ska inte nöta för mycket på det och sen kan det naturligtvis påverka tölten negativt om hästen får för sig att den ska fatta galopp ur tölt hela tiden, så man får känna efter själv där hur mycket man vågar träna det. Kanske att man bara tränar det på en viss plats så hästen kopplar samman tölt-galopp med det, men då gäller det att man är konsekvent.

Senast ändrad:

Tack för svar! Öppnor och slutor är jättebra ja, tränas för fullt just nu på ridplan, då min häst inte är jätte duktig på dressyr :)

Fast det är väl med stärkande för hela kroppen än stärkande för just galoppen?

Fast det är väl med stärkande för hela kroppen än stärkande för just galoppen?

Ja, det är stärkande för hela kroppen, det får dom att jobba med baken och bli mjuka osv. Jag undrade hur man kan stärka vänster bakben, var nog det hon svarade på. :)

Det där med att fattningar skulle stärka galoppen låter ju ganska vettigt, har provat det på min pålle och det ger nog sakta men säkert resultat.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 861
Senast: agnes27
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 929
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka