Stärka galoppen, bättre balans

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare ellinajjohansson
  • Startdatum Startdatum
E

ellinajjohansson

Vad för någo ska jag göra om jag vill stärka min varmblodskille i galoppen!? :laugh: Han har jätte bra galopp ute men på en gång när man kommer in i ridbanan stuttsar han och vill inte riktigt galoppera, inte så att han springer iväg i travar-trav utan han mera stannar upp så jag antar att han inte har muslker och ballans att jobba riktigt korekt ännu. Jag har haft honom ute på fodder kan man säga under ett år så jag tkr han tappat otroligt mycket muskler och blivit lite smal osv, men har haft honom nu i snart 3 månader och han orkar mycker mera än när han kom. SÅ gott folk några tips på hur jag kan stärka honom? håller redan på med massa massa galoppfattningar både ute och inne. dom har han inget problem med.:) han är så duktig så så snälla kom med tips! ett är bättre än inget dela med dig snälla!

Sv: Stärka galoppen, bättre balans

Klättra i backar med hästen är skitbra träning. Gör det några gånger i veckan med hästen.

Sedan när du rider hästen i ridbanan rid mycket på volter så hästen inte tar "stöd" av väggen.
Hästen måste nu på volt arbeta mer. Men kom ihåg ha ett bra tempo när du rider i volten och inte för snabbt. Rid på volten i alla gångarter, gör avsaktningar och så. Variera mycket. När du väl kör i galopp sen på volten och hästen börjar bli lite "kantig, stuttsig" så försök typ driv och få en "rund" galopp utan att det går snabbare. Kom ihåg att byta varv och variera ridningen, en mångsidig ridning är det bästa för hästen. Kör dressyr några gånger i veckan ,hoppa, rid ut.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 763
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama