Stärka ena bak?

Sorbe

Trådstartare
Rider en häst med märkbart mycket starkare vänster bakben.
Det har konstaterats av kiropraktor att hästen har vänster bak som balansben då han alltid kastar sig (när han blir rädd och liknande) åt vänster, alltså har all balans på just vänster bakben.

Det märks också mycket i ridningen.
Höger varv går bra i alla gångarter, traven vet jag inte riktigt då det går att ställa och böja som med en 'normal' häst trots att han har balansen på höger bak på t.ex. volter, eller tänker jag fel?
Vänster varv går inte alls. Galoppen är förståeligt med höger bak, men är han så stark/stel i vänstersidan pga det vänstra bakbenet?

Förra året var han hos en tränare som fick longera hästen utan att veta hans fel och märkte också att han faller inåt i ena varvet och stödjer upp bättre i andra.

Han är kollad och är svagare i höger bak, hur stärka det eller liknande?
 
Sv: Stärka ena bak?

Jag antar att han är svagare i det bakbenet i bärande fas och inte i påskjutande?
Isf är öppna och sluta bra. Då kan man ju välja vilket bakben man vill belasta mest. I sluta är det ytter bak som belastas och i öppna tvärtom, iom att det bakbenet ska träda in till tyngdpunkten under hästen.

Viktigast är väl att hästen kommer ner och igenom i formen och börjar belasta båda bak jämt. Kolla så att han är helt på linjen och inte skjuter ut några kroppsdelar. Det känns hyfsat troligt att han vill skjuta ut bogen i ena varvet och då kan de ramla in.
Skänkelvikning kan vara bra för att lära sig fånga in alla kroppsdelar och hålla hästen rak.

Lycka till!:)
 
Sv: Stärka ena bak?

Skulle du kunna beskriva lite mer om hur det ser ut nar hasten ror sig, hur han kanns i tyglarna da du rider, om han flyttar over dig pa en sida, om han har svarare att flytta sidvarts at ena hallet och sa vidare. Det ar valdigt luddigt nar man pratar om stark och svag, eftersom det (som tuaphua namde) ar starkare i vissa faser.

Jag haller med tuaphua att det ar troligt att han skjuter ut en bog. Men jag vet ocksa dar att manniskor benamner det olika. Sa det ar lattare att fa en bild ju mer du beskriver hur det kanns i ridningen.

Om du tittar pa hasten bakifran, hur ser han ut att satta ner bakhovarna? Satter han ner dem lika i marken eller vill han flytta ut (eller in) den ena? Satter han ner bada hovarna rakt i marken utan att "vrida till"?

Hur ser det ut fran sidan? Bojer han bada bakknan lika mycket eller ar det ena rakare (oftast lattast att se i skritt-haltovergangar).

Jag haller med tuaphua att skolorna ar till stor hjalp vid rakriktning. Oppnan ar bra att borja med da det ar latt att det blir fel i slutan innan hasten ar nagorlunda rakriktad och losgjord. Och som tuaphua sa, du kan kontrollera bakbenen med oppnan, sa beroende pa snedheten hos hasten sa valjer du att arbeta med hoger eller vansteroppna for att fa hasten att satta ner bada bak lika. I oppna ar det som sagt vanster bak som belastas mer, samtidigt hjalper oppnan till att satta ner ytter bak ordentligt i marken (om hasten tex gor ett vridmoment med hoven i nedsattningen). Sa aven dar beror det lite pa hur man benamner det tror jag...:)

Och precis som tuaphua sa, det forsta steget till rakriktning och losgjordhet ar att fa hasten att (sjalvmant) sanka sig och stracka ut ryggen (jag tror att det var det du menade i alla fall, tuaphua:D), det ar endast darifran man kan komma till rakrikting och losgjordhet.
 
Sv: Stärka ena bak?

När jag tänker på det är skjuter han ut mycket vänsterbog och breddar höger bak.

Du får väl komma ut och kolla. ;)
 
Sv: Stärka ena bak?

Skulle du kunna beskriva lite mer om hur det ser ut nar hasten ror sig, hur han kanns i tyglarna da du rider, om han flyttar over dig pa en sida, om han har svarare att flytta sidvarts at ena hallet och sa vidare. Det ar valdigt luddigt nar man pratar om stark och svag, eftersom det (som tuaphua namde) ar starkare i vissa faser.
Han rör sig ganska obehindrat eller vad man ska säga, det syns självklart inte på rakt spår utan på böjt spår. Han är ganska rak i sig, men det är när man kommer till ställande och böjande det tar stopp.

Om du tittar pa hasten bakifran, hur ser han ut att satta ner bakhovarna? Satter han ner dem lika i marken eller vill han flytta ut (eller in) den ena? Satter han ner bada hovarna rakt i marken utan att "vrida till"?
Han breddar höger bak, de sätts ner rakt och likadant båda bak.

Hur ser det ut fran sidan? Bojer han bada bakknan lika mycket eller ar det ena rakare (oftast lattast att se i skritt-haltovergangar).
Han har ett stort övertramp vilket gör att han breddar höger bak, klarar vänster lite bättre då jag tror att han böjer sig lite så vänster kommer i mitten eller vad man ska säga, dock inget jag tänkt på utan bara sett att han spårar med vänster men breddar med höger.
Han har tränats mycket på bommar för att bli kvickare i bakbenen och lyfta dem mer då han slarvar lite med det och går och knackar i fram om han blir låg i form.

Och precis som tuaphua sa, det forsta steget till rakriktning och losgjordhet ar att fa hasten att (sjalvmant) sanka sig och stracka ut ryggen (jag tror att det var det du menade i alla fall, tuaphua:D), det ar endast darifran man kan komma till rakrikting och losgjordhet.
Får tvinga ut Tuaphua så hon får kolla hur det ser ut. ;)
 
Sv: Stärka ena bak?

Fast om han är starkare i vänster och ska kasta sig, så borde ha vända sig åt höger för att sparka ifrån med sin starkare vänster. En parantes bara.

Jag skulle fokusera mig på den svagare höger och faktist rida i det varv där han känns lättare, för att få honom att ta i mer med höger.

Sidförande, öka minska volt, skänkelvikningar. Övergångar, typ 7000stycken eller nåt.
 
Sv: Stärka ena bak?

Fast om han är starkare i vänster och ska kasta sig, så borde ha vända sig åt höger för att sparka ifrån med sin starkare vänster. En parantes bara.

Jag skulle fokusera mig på den svagare höger och faktist rida i det varv där han känns lättare, för att få honom att ta i mer med höger.

Sidförande, öka minska volt, skänkelvikningar. Övergångar, typ 7000stycken eller nåt.

Jag ang håll att kasta sej håller jag med, jag känner igen det där med balansen bättre på ena bakbenet. I vårt fall var det så då jag började rida henne och det var då hö bak som hon använde då hon gärna slängde sej åt vänster.

Eftersom hon är tittig, så då hon såg något på håll ute som kunde leda till att hon blev upprörd:cool: så ville hon slå om galoppen för att vara "beredd" s a s. Det satt i ett bra tag (då var hon ung och av naturen mycket mer stark åt ena hållet)
Hon hade svårast med högergaloppen osv.

Hon gillade inte alls då (som unghäst) är jag ville ha henne i hö galopp ute eftersom det gjorde att hon inte kunde "busa" som hon tyckte, hon hade inte lika bra koll på sej själv i höger galopp och inte lika stark.

Håller annars med om att stärka via skolor, växling mellan skolor, bakdelsvändningar, volt med tagen bakdel några meter osv. Det rättar till sig med tiden bara hästen i övrigt är ok.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp