F

foxtrot

Nu börjar jag tröttna på sönderslitna fingrar o helt utmattade armar efter VARJE hopp/markarbetes pass .. Han har alltid gått på vanliga tränsbett, äppelbett eller tredelat o d har inte vart problem för förra ägaren, nu har jag ett D-ringat bett med snurr på så att han inte ska ta med men jag vet inte riktigt om det är så att han försöker ta bettet elr om han bara är stark .
Hur som helst, finns det några bra övningar som jag kan göra då jag helst inte vill byta till något skarpare bett?
Sen så har jag en liten fråga till , det är nämligen så att hästen min har hög rang o sparkar o tjurar på de flesta hästar , finns det något man kan göra åt saken? Visst på tävling o träning kan jag ha röd rosett i svansen men han sparkar även när han står uppbunden utan för boxen eller om jag håller i honom etc , finns det något sätt som man kan avvänja honom vid att iaf inte sparka o tjura när jag rider o pysslar med honom? Det känns inte så himla bra när jag knappt kan rida i en paddock med fler än tre pers i ..

Sv: Stark !!

Att du får så ont är ju helt klart bevis på att du säkert drar och sliter lika mycket som din häst något som snabbt blir en ond cirkel. Du måste få din häst att lyssna på dina hjälper bättre och framförallt måste ni bägge två utveckla er kommunikation.

Det finns vissa universalövningar, en är att rida en serpentin med tre bågar mellan A och C, börja i skritt de två gånger du passerar medellinjen på väg in och ut ur mittenbågen gör du halt. Så småningom lägger du till trav på rakt spår mellan A och C, sedan in i serpentinen igen, halt på medellinjen och så vidare.

Denna övning kan ridas i alla gångarter och om och när man är avancerad kan man lägga till både galoppombyten i serpentinbågen likaväl sm man kan rida öppan och sluta längs med långsidan.

Poängen med övningen är att man själv är mycket aktiv med förhållningar och framåtdrivning lika mycket som man aktiverar hästen, ett antatl timmar senare brukar de flesta utövare av denna övning märka stor skillnad.

Det finns fler där den kom ifrån så pm;a mig så kan du få en till superövning!:)

Den vanligaste orsaken till detta är som tidigare sagt att man drar för mkt, då i båda händerna samtidigt! Va noga med att inte dra i båda tyglarna utan ta ledande tygeltag i en tygel åt gången. Men akta dig så du inte börjar "såga", blir bara värre då.

Lycka till!

Amiable skrev:
Den vanligaste orsaken till detta är som tidigare sagt att man drar för mkt, då i båda händerna samtidigt! Va noga med att inte dra i båda tyglarna utan ta ledande tygeltag i en tygel åt gången. Men akta dig så du inte börjar "såga", blir bara värre då.

Lycka till!

Tack så mkt, nu när du säjer det så har jag faktiskt hört det förut . att man inte ska ta i båda på en gång:)

Ett annat tips är att byta tillbaka till de bett han hade innan?
Det kan ju vara så att hästen inte trivs med just det bettet.

(och det är inte säkert att det blir bättre efter första ridturen om du byter tillbaka heller, det kan ta några veckor på vissa hästar..)

Btw. Jag har som "motto" att aldrig vara trött i armarna efter att jag ridit!
Det är faktiskt en bra sak att tänka på. Blir man trött i armarna så får man rida mer med sitsen och mjuktmjukt stöd i handen (på vissa hästar kan man även ha lite hängande tygel ett tag), strunta i formen på hästen tills den känns mjukare i munnen. Man ska aldrig ta så mkt i tyglarna så man känner att man drar hästen i munnen!

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska prova att bara göra övergångar från trav till skritt. Det låter inte som at det skulle hjälpa, med det gör det faktiskt :D .
Prova med att trava ca 4 steg, sen sakta av till skritt 2 steg och så upp till trav igen. Gör du det länge nog blir han mjuk i munnen och rund i formen och så lyssnar han bättre på dina hjälper sen också.
Du kan även göra övningen från galopp till trav eller galopp till skritt.

lycka till!

Om du har möjlighet så kan du kanske be förra ägaren om hjälp några gånger. Det låter som om hästen nog är van vid betydligt mer säte/skänkel än vad den får nu om du inte orkar hålla den kvar "mellan skänklarna" liksom. Det brukar sluta med alldeles för mycket hand då. Även den starkaste/hetaste hästen behöver en stadig skänkel.

välkommen in starka hästarnas klubb :bump:
eller envisa ryttare kanske man ska säga eftersom det på ett sätt är vi ryttare som får hästarna starka, ju mer vi drar ju starkare bli hästen. Jag hade detta problem med min arabkorsning för ca 1år sedan, red då inte för tränare utan red för mig själv och trodde att jag gjorde rätt. När jag började träna för en tränare förra sommaren så började min lilla söta bebis att bli hur stark som helst, helt omöjligt att hålla in honom framför ett hinder. Jag var då och är fortfarande emot starka bett såsom pellham osånna bett. Började i höstas/vintras att rida med side-pull+ tre-delat och det gick hur bra som helst, dock jobbigt att hålla reda på två tyglar men efter ett tag lärde jag mig det också. Sedan blev det jobbigare och vi försökte med en massa övningar men det var lönlöst. I dressyre gick han hur bra som helst med ett helt vanligt bett. Då började min trändare fundera på om jag skulle prova att byta bett. Jag blev då fundersam vilket bett hon menade, jag trodde först att jag skulle byta tillbaka till tre-delat och blåvägrade för jag visste då vad som skulle hända. Jag fick chansen att prova ett jaktkandar och det fungerade perfekt. Jag har nu ridit med det ett tag men ska nu gå tillbaka till tre-delat. Ibland kan det vara bra att kanske prova ett lite starkare bett. Grejen med min häst var att om jag inte orkade hålla in honom så började han bocka och stegra och han är en ganska envis kille så han gav sig aldrig, blev nått brutet finger innan vi provad skarpare bett.. Nu säger jag inte att det bästa är att prova ett starkare men oftast så skadar det aldrig att prova..

Hoppas att det löser sig..

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
13 309
Senast: caballus
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 981
Senast: Lager
·
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025