Sv: Stark,

Det är ju inte ovanligt att problemen kommer just när man växlar upp, särskilt på lite piggare hästar. Se till att ytterligare befästa signalerna från skritt (där ni verkar ha bättre kommunikation) och gå sedan vidare i trav. Så snart du märker att du tappar kontrollen så bryter du av och skrittar tills hästen lyssnar igen. I början kanske det innebär att du bara travar några steg i taget och sedan saktar av. Så småning om kan det vara till hjälp att sätta ut koner och göra övergångar och halter på bestämda platser på banan.
Många gånger hjälper det bra med s.k. evighetsövningar där man rider samma övning åt bägge håll med övergångar på samma ställen etc. och att övningen börjar om där den slutar. (Förstår du mig?)
Med risk för att verka tjatig vill jag ändå förtydliga det skadliga i att rida på ett delat hävstångsbett. Har du ingen möjlighet att testa ett rakt? Det är ju samma typ av bett men inverkar bättre, trycker inte i gommen och signalerna till hästen blir tydligare. Ju tydligare signaler hästen får desto bättre kommer ju också er kommunikation att bli. Det skadar ju inte att prova :laugh:

Bra att du väger in träningsvärken. Jag rider alltid ett lugnare pass (lätt lösgörande dressyr eller skritt/jogging i skogen) både dagen före och dagen efter ett hårt pass. Det minimerar träningsvärken. Att ställa hårda krav på en häst dagen efter ett hårt pass är sällan lönsamt. Har hästen ont kommer det inte att gå bra. Man vet ju själv hur extrem träningsvärk känns, man blir inte sugen på att ta i precis. Så undvik att kräva så mkt av honom dagen efter träning, jogga ur slaggprodukter och träningsvärk i lugnt tempo med lägre krav istället och satsa på att träna mer seriöst nästa dag istället.

Lycka till!

Sv: Stark,

Jag har inte läst vidare så vet inte vad TS rider på för bett men eftersom hon skrev att hästen, kort sagt, inte tar bettet borde hon kanske byta till tex ett tränsbett eller liknande.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 916
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter