Stark unghäst!

R

Rhox

Jag har ett 5 årigt halvblodssto som blir totalt övertaggad när vi ska hoppa. Hon tar bettet och rusar det fortaste hon kan, och lyssnar inte ett dugg. Vi har försökte med det mesta, så som att göra volter, halter, lägga in bommar osv, men inget hjälper. När hon får ett hinder framför sig så blir hon totalt "döv och blind" för ryttaren. Jag rider henne på vanligt tränsbett och remontgrimma, och hon är annars extremt välriden och lugn på marken. Går i stadig form i alla gångarter och är helt klar på byten, skänkelvikning m.m. Vi har kollat tänderna och där finns inget som kan förklara hennes beteende.
Hon verkar bara tycka att det är sjukt roligt helt enkelt, (alltid öronen spetsade och stannar ALDRIG) men känner att jag måste få kontroll på henne om vi ska kunna fortsätta hoppa. Är det någon som har tips på vad jag kan göra?

Sv: Stark unghäst!

Först... en femåring är en ung häst, det är bra att förvänta sig glädje och framåtbjudning, dvs bestraffa inte. (tror inte heller att du gör det, men ändå bra att skriva för 'protokollet' ;) )

Enligt din beskrivning som jag tolkat den, så låter det som att inhoppningen har gått ganska fort? Kanske så att vanlig ridning med hinder på banan inte skett så ofta? Har du övat mycket cavaletti utan att hoppa?

Nu kommer tips:

Ha ett hinder på banan, med 'lagom' anridning, men ställ det så att du får ena halvan av ridbanan till att rida igenom hästen på. Rid hästen som om du rider ett vanligt markpass, med hindret på banan. Om hästen stressar bara av att ha ett hinder där behöver du nog ha det där några veckor/månader, så lång tid det tar tills hästen klarar av och förstår att hinder på banan betyder inte alltid hoppning. Miljöträning alltså.

Ju mer du kan rida med hindret där och lugnet finns kvar desto bättre. Rid runt hindret, förbi hindret osv - så att det blir som en del av ridhuset utan att egga på stress. Rid i alla gångarter och känn att hästen känner lugnet.

Sen är ett bra tips att då och då mellan markarbetet rida an mot hindret i skritt, stanna framför hindret klappa och beröm och hästen ska stå still, sen rid förbi hindret. Variera avståndet ifrån hindret varje gång... 5m, 3m etc. Gör detta några gånger, och gå inte vidare till nästa gångart förrän du helt säkert känner lugnet i hästen. Du ska alltså här ha kontroll på när ni stannar och när ni ska gå och vilket håll ni ska gå.

När det funkar bra i skritt (kan ju ta en dag, eller flera ridpass) gör sedan samma sak i trav. Trava fram mot hindret, men stanna en bit innan, varierat avstånd varje gång. Beröm och klappa och skritta sedan förbi hindret, och rid lite som vanligt.

Om hästen klarar av att snabbt gå ner från galopp till halt kan det vara bra att öva detta i galopp oxå.

Det är alltså du som ska visa hästen att anridningen ska ske i mentalt samlad form, där ni båda lyssnar på varandra.

När du känner att du har koll på läget och hästen väntar in dig att stanna, så kan du prova att ta ett skutt. Hästen ska alltså helatiden vänta på din signal att gå fram eller hålla tillbaka hela vägen i anridningen. Hästen kommer antagligen bli förvånad över att den ska hoppa, och antagligen glad och uppe i gasen lite efter detta. VIKTIGT: Efter första skuttet - gå tillbaka till att stanna i anridningen!!

Förvänta dig inte att arbetet är klart här! Varva ett skutt på kanske vart femte anridning. Skutta inte igen förrän du helt känner att det är du som har kontroll och har hästen på dina hjälper, alltså.

Så får du antagligen hålla på med detta jobb under en längre period. Det blir alltså inte någon regelrätt hoppträning en gång i veckan, utan det blir att ha ett hinder på banan varje gång du markarbetar, och övar in hindret i den naturliga ridningen.

Hoppas det var till någon hjälp :)

Lycka till!

Kookaburras svar var väldigt bra, så har jag gjort när jag red (iofs en 17-åring!) som blev helfokuserad och ville ta hindrena i egen takt = full fart.
Jag red dressyr runt hindrena och när jag kände att han var fokuserad och lyssnade på mig så red jag an på ett hinder. Försök att väva in hoppningen i dressyrpass så att hoppning inte betyder fullt ös utan att lyssna för henne utan att hon ska lyssna lika mycket på dig oavsett vad ni gör! Låt henne inte hoppa om hon börjar springa, då kanske hon börjar förstå att man måste hålla sig lugn och kontrollerad för att få tillåtelse att ta hindrena!

Svarar som både innan mig. Du måste avdramatisera hoppningen!
Ha hinder på banan ståendes alltid, ta ett skutt när hon känns fin, fortsätt rida som vanligt och sen ett skutt till.
Ha hindret LÅGT så att du inte sliter på henne, men hoppningen ska "ingå" i vardagen", det behöver inte vara så hysteriskt roligt...
Variera vad du ha på banan, cavaletti, studds, enkelhinder osv. Allt kan stå framme alltid. Men gör som förste skrivare, anridningen är A och O så klart.

(håller själv på så här med min 5 åring. Inte för att hon attakerar hinderna utan för att det är så hysteriskt kul att hoppa att man MÅSTE bocka efteråt!
Änsålänge har vi bara klarat av kavalett i skritt utan att busa efteråt...)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... Och fortsatte gjorde du. Som en vålnad smög du längs väggarna i många år och ansträngde dig för att liksom smälta in i tapeten. Och...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: enough
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 571
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 408
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar