Stark ponny,

R

Rebecca-M

Hejhej, tänkte höra om det är någon därute som har lite tips på hur man ska tänka runt en ponny som drar extremt när man rider ut :angel:
Skritt och trav funkar bra, men i galoppen blir han en helt annan häst, han skjuter iväg och sen är det bara att försöka hålla in honom någorlunda.
Jag hatar att sitta och tjuvhålla i munnen och jag letar efter tips/övningar hur jag kan få honom mer lyhörd/känslig och avslappnad.
Rider på vanligt 3-delat.:p

Tack på förhand :)

Sv: Stark ponny,

Lyssnar han bra på halvhalter och förhållningar i traven? Är det alltid i galoppen eller finns det några speciellt sträckor som han är extra jobbig, galopperar du alltid på samma ställen?

Rider jag på banan är han en helt annan häst, lyssnar väldigt bra, har inte haft honom så länge men vill göra ngt åt dt så fort som möjligt. Jag upplever att han lyssnar bra i traven, han drar lika mkt i princip överallt :crazy:

Hade jag en sån häst så skulle jag jobba väldigt mycket med halvhalter/halter och förhållningar i skogen. Galoppera en liten bit, bryt sedan av till trav och gör om samma sak tills han lyssnar. Låt han inte galoppera några längre sträckor om han inte lyssnar på dig. Drar han iväg så ta tag i honom ordentligt och gör halt. Jag anser att det är bättre att ta tag ordentligt i hästen ett par ggr än att hela tiden sitta och dra..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar