Stark häst

Sv: Stark häst

Av de westernbett jag sett har majoriteten varit ledade. Hänger att antal sådana i stallet. Pelham - samma där.

Själv föredrar jag rak kandar stång. Vill inte ha tunfrihet alls. Inte min pålle heller som vantrivs på tvådelat tränsbett men stormtrivs på tredelat.

Jag har aldrig sett ledat kandarstång men det finns de som kan vippa och de som har rörliga skänklar.

Men westernbett rids inte med kedja, och verkar som pessoat, med en typ av hisseffekt. Jag tycker att det är kedjan som gör stången, inte ledningen. Ska man rida med stång (stång för mig=mundel och kindkedja) så bör mundelen vara rak, oavsett hur många olika typer av ledning det faktiskt finns att få tag på i affären.

Håller med, det finns otroligt mycket i ridsport affärerna men bara för det finns betyder det inte att det är bra för hästen eller ryttaren!

Pessoa säljs ju i princip i alla affärer men det finns många många många som kan intyga och hålla med om att effekten inte är något lämpligt för någon häst oavsett problem man har. På samma sätt finns det en hel del saker som säljs som i grunden är vettiga men som används utan en tillstymmelse till sunt förnuft och därför motverkar sitt ursprungliga syfte. Exempelvis graman kan jag hålla med om kan i vissa fall vara en bra säkerhet men har sett den användas som både bestraffning och i kombination med skarpa skarpa bett och sporrar, i ett sånt läge är det ju inte längre något hjälpmedel utan enligt mig mer ett tortyrredskap eller oerhört grym bestraffning.

Nu seglade jag iväg i lite annat men jag ville bara ha sagt att:
Bara för att något säljs ska det inte betraktas som ofelbart!

Så nu var det sagt :)

nej jag har inte gjort det, ska nog ta och pröva det. det verkar ju vara himla bra :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 455
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama