Sv: Stark häst
Men westernbett rids inte med kedja, och verkar som pessoat, med en typ av hisseffekt. Jag tycker att det är kedjan som gör stången, inte ledningen. Ska man rida med stång (stång för mig=mundel och kindkedja) så bör mundelen vara rak, oavsett hur många olika typer av ledning det faktiskt finns att få tag på i affären.
Av de westernbett jag sett har majoriteten varit ledade. Hänger att antal sådana i stallet. Pelham - samma där.
Själv föredrar jag rak kandar stång. Vill inte ha tunfrihet alls. Inte min pålle heller som vantrivs på tvådelat tränsbett men stormtrivs på tredelat.
Jag har aldrig sett ledat kandarstång men det finns de som kan vippa och de som har rörliga skänklar.
Men westernbett rids inte med kedja, och verkar som pessoat, med en typ av hisseffekt. Jag tycker att det är kedjan som gör stången, inte ledningen. Ska man rida med stång (stång för mig=mundel och kindkedja) så bör mundelen vara rak, oavsett hur många olika typer av ledning det faktiskt finns att få tag på i affären.