Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett stångbett ska för det första alltid vara oledat.
Det där ar absolut inte sant. Det är inte delen i munnen som ger namnet, om du tror det. Det är skänklarna på varsida utanför som gör att det kallas stångbett. Stångbett finns mycket som är ledat. Kandarstång är inte ledad men både pelham, postkandar, körstänger och westernstänger finns ledade och oledade och samtliga är stångbett.
Det var inte heller det som Snyggve påstod, antar jag. Ett stångbett bör vara oledat för att kunna verka så bra och skonsamt som möjligt på hästen. Ett ledat stångbett reser sig och slår i gomtaket när hästen går emot med tungan vid tygeltag. Dessutom "omsluter" inte ett rakt bett lanerna på samma sätt som ledade bett, vilket är en klar fördel under ridning på stångbett. Jag har aldrig sett en delad kandarstång?
hej och hallå alla.
jag har testat, tro mig jag har testat att inte ta i munnen på henne (och nej jag har ingen kedja eller liknande på pessoabettet), rida med vanligt tränsbett och martingal, och det blir samma effekt varje gång.
hon bara sticker från mig såvida jag inte sitter och gör förhållningar hela tiden.
Jag ville inte dra igång någon som helst diskussion om vilket bett som är skarpast, då jag känner att pessoabett är ungefär det skarpaste jag är villig att ha på min häst. Det jag var ute efter var att få lite tips om övningar och liknande för att få henne att lugna ner sig och börja jobba och lyssna på mig, istället för att bara springa.