Stark häst

E

exina

Jag har ett 17 årigt hbl sto, som rids med martingal och pessoabett.
Nu har hon stått under en period pga skada, och är nu under igångsättning.
Problemet jag har med henne är att hon är så jä*a stark. När hon drar iväg så sitter man bara där, trots halter, skänkelvikningar osv.

Har något nåt bra tips för hur jag ska få henne att lyssna bättre på mig?
Det är ju inte så kul att ha en häst man inte kan galoppera på, för att hon tycker det är för kul och bara sticker. Är dessutom rädd att hon ska riva upp gamla skadan också, såsom hon rusar.

Sv: Stark häst

får inte det tyvärr. veterinären har sagt stopp för longering tills jag är 200 % säker på att hon är bra i lederna. vill inte riva upp något :/

Om hästen inte lyssnar i trav skulle jag hålla mej till skritt så länge tills den verkligen lyssnar där sedan börja trava korta sträckor så den inte hinner få upp farten och bli för stark... lika med galoppen.

en gramantygel kan underlätta för dig otroligt. Den hjälper mycket bra om den används rätt! den ska hjälpa dig att hålla ihop och få henne att ge efter och inte streta emot. Hon har lärt sig att hon kan dra iväg och utnyttjar det. alltså struntar i dig... så då kan du ta tag i henne ch säga; hallå där! Det är jag som bestämmer!

har övervägt det, ska nog ta och låna en och se om det fungerar.
Men funkar den mot att hon drar upp huvudet, om inte, kan jag använda martingal samtidigt?

halvhalter, halvhalter, halvhalter. nycklen till all bärig, balanserad ridning. ingen galopp innan hästen svarar för halvhalterna ;) har du kindkedja/rem på pessoat ? annars är det inte särskillt starkt alls.

nej, man använder inte graman och martingal samtidigt. en graman eller tidemanntygel är dom ända hjälptyglarna som ryttaren själv kan reglera eftergiften på.

kan man inte rida på graman så bör man inte göra det utan instruktör då det lätt kan bli så att ryttaren "knäcker nacken" på hästen (formen osv. blir totalfel och hästen går sönder) på graman är det väldigt lätt att dra nosen på hästen i bringan.

Galoppera inte förrns du kan rida i en kontrollerad skritt och trav.

Och för guds skull - byt bett. Pessoabett är fruktansvärda mot hästens mun! :mad: Om det inte räcker med ett vanligt tränsbett så testa ett pelham eller en jaktstång t.ex.

pelham och jaktstång är väldigt mkt. skarpare än ett pessoa utan kindkedja/rem. det är kindkedjan/remmen som ger hävstångs effekten. ett pessoa utan den remmen ditsatt är bara marginellt skarpare än vanligt tränsbett, i övre ringen inte skarpare alls.

inget bett är skarpare än handen som håller i det ;)

Jag tycker nog att du borde läsa på lite om pessoa-bettets inverkan och bieffekter. Inte bara de i munnen, utan även påverkan på resten av kroppen. Din beskrivning av bettet är väldigt felaktig, inte bara för att jag tycker det.

Fast det där är ju inte riktigt sant.

Ett stångbett ska för det första alltid vara oledat.

De flesta pessoabett är ledade. När man tar i tygeln blir det tryck i nacken som säger till hästen att sänka huvudet. Samtidigt knäcks bettet inne i munnen rätt upp i gommen och ger ett obehag så hästen vill höja huvudet. Dessutom, om det inte finns nån kedja, så dras bettet upp i munnen på hästen vid tygeltag, utan nån som helst begränsning. För att kunna ge någon som helst eftergift måste du släppa ut tyglarna helt. Ett riktigt skarpt hissbett alltså :mad:

En jaktstång fungerar helt annorlunda. I mitt exempel har man valt att fästa tyglarna i den stora ringen. Jag förutsätter även att bettet är oledat. När man tar ett tygeltag är det i stort sett som ett vanligt oledat tränsbett om du håller handen i en normal nivå. Hög hand = väldigt liten hävstångsverkan. Om du sänker handen så tyglarna glider ner lite i ringen så ökar hävstången, alltså kan du väldigt snabbt variera dina tygeltag för att få optimal effekt av bettet. Släpper du efter på tygeln så blir eftergiften omedelbar och tack vare kedjan kan du inte heller få hur stor hävstång som helst.

Rider man på ett oledat pelham med dubbla tyglar är det samma sak där. Bettet är supermilt så länge du bara rider på den översta tygeln. Och blir hästen stark kan man använda sig av stångtygeln och själv reglera exakt hur mycket kraft man behöver för att få hästen att lyssna. Och direkt när du släpper stångtygeln får hästen sin belöning i form av eftergift.

Så nej, pessoabett är bra mycket skarpare än nåt av de andra betten. Skulle nån sätta ett sådant bett i min hästs mun skulle de bli polisanmälda för misshandel. :cool: Om bettet nu inte användes tillsammans med kedja och var oledat förstås.

Observera även att utan kedja är de andra betten precis lika grymma som ett pessoabett.

det här kan låta hårt, men lär dig rida med kroppen istället för handen/bettet.

mvh Zsara (med en otroligt stark nordis som förr inte gick att få stopp på ens med de starkaste betten, nu rids han på vanliga tredelade bett)

inget bett är skarpare än handen som håller i det ;)

Jag är så otroligt trött på det uttrycket!

Om en ryttare rider mjukt på ett tränsbett, och hon rider lika mjukt på ett pessoabett, så blir pessoabettet ändå en skarpare upplevelse för hästen. Därför att bettet är konstruerat så. Man kan inte förklara två bett som är konstruerade helt olika, som likvärdiga, om handen som rider med dem är den samma.

hej och hallå alla.
jag har testat, tro mig jag har testat att inte ta i munnen på henne (och nej jag har ingen kedja eller liknande på pessoabettet), rida med vanligt tränsbett och martingal, och det blir samma effekt varje gång.
hon bara sticker från mig såvida jag inte sitter och gör förhållningar hela tiden.

Jag ville inte dra igång någon som helst diskussion om vilket bett som är skarpast, då jag känner att pessoabett är ungefär det skarpaste jag är villig att ha på min häst. Det jag var ute efter var att få lite tips om övningar och liknande för att få henne att lugna ner sig och börja jobba och lyssna på mig, istället för att bara springa. :)

Om pessoa är det skarpaste du kan tänka dig att ha på hästen så är det, bara såa tt du vet, ett utav de skarpaste betten som går att få tag på en vanlig marknad. Om ett av målen är att få hästen att arbeta ordentligt (en stadig form med aktiverade bakben/rumpa), ja, då är lösningen enkel. Släng pessoat. Det kommer varken ge dig eller hästen några bra förutsättningar.

Jag tvivlar på att prblemet ligger i bettet. Om hästen inte vill lyssna, även om du provat milda och skarpa bett så är det inte där problemet ligger tror jag. Antingen mår hästen inte bra eller så behöver du förbättra/bli tydligare i din ridning. Hästen kanske är så upptagen med att gå emot bettet att den inte har någon koll på vad du som sitter på ryggen vill. Prova bettlöst? Jag rider även de "hetaste" hästarna i stallet med bettlöst och det funkar jättebra.

får inte det tyvärr. veterinären har sagt stopp för longering tills jag är 200 % säker på att hon är bra i lederna. vill inte riva upp något :/

Varför skulle det vara farligare att longera än att rida? Hästen går ju uppenbarligen inte i ett lugnt tempo när du rider heller. Jag förstår inte resonemanget?

när man longerar springer jästen på ett böjt spår. när man rider springer den på rakt spår. inte så svårt att förstå.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 455
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama