stark häst

Sv: stark häst

Ja, han är lika dan, gör man en volt verkar han vilja springa ifatt den sträckan han tycker att han borde ha hunnit med, eller nå´t. Han blir också lite sur verkar det som. Ibland på hemvägen när jag vill skritta ner o inte han, har jag klivit av o gått bredvid istället. Vill inte att han ska få bestämma. :D

Idag fick jag honom att stanna ute!

Tidigare har jag lärt honom att stanna för skänkeln, det lyssnar han inte på ute och då sa m att de på island brukade lära hästar som bara rusade framåt att göra halt för en tygel genom att göra o-r-s.
Och mycket riktigt, efter att ha gjort det två gånger, båda gångerna i skritt när han varit på väg in i annan gångart, så gjorde han halt för mitt bäckkenknyck i kombination med tygeltag i vänster tygel!:D:banana:

Ja det är underbart! Började överväga att köpa ett skarpare bett att ha på uteritter, man vill inte att det ska ta två hundra meter att komma ner från galopp, även om det är på en galoppsträcka. Helt plötsligt kan det vara halt, eller så får man möte eller what ever. Men fortsätter det så här så behövs det nog inte:)

Här jag har samma problem med min häst, svårt få han stanna efter ha skenat.. Har mig raka bett ute,
han är väldig stark.. Red ut i söndag efter han f¨ått vila några dagar pga feber, hade tänkt bara skritta ut i lugna tak..
Nähe det blev istället pigga turer i att med skena hemvägen.
från stallet 200 meter..får han sig att hoppa över mot åkern o ta kortaste vägen mot stall istället gå hem via grusvägen..Vi hoppar över diket mot åkern. där får jag stopp han efter ca 10 meter, gör volter vänster. Han får "panik" el.sagt blir stressad, samt under marken är det rätt blöt..vi bråkar en stund han vägrar gå tillbaka grusvägen..han verkar ha bestämt sig åka hem kortaste vägen kompisar i stall tjuter o han med.. jag blir tvunge hoppa av pga blöt iåkern leder tillbaka honom där han började dumma.. vi går hem.. Där står han i box som inget hade hänt. puuh... rakbett på han fungerar bra.. han är väldig stark o envis.
Har haft han 9 år, började bete så här 1 år sen.. hmm.. hade en medis som inte klarade av han skenade hemvägen hela väg.. till stall.. förra vintras. därefter gör han ibland så här.puh..

Tror hästar lär sig ganska fort: om det en gång lyckats att sticka så testar de gärna på nytt! O ju fler gånger det lyckas, desto oftare börjar de göra det. Är nu i alla fall min teori o har stämt på båda våra hästar. (Fast den ena slutade ganska så fort efter ett par hårda o-r-s då den märkte att det inte fungerade mer.)
Därför är vi nu (efter nästan ett år utan skenfärder) mycket noga med att inte släppa iväg vår springglada dam det minsta mer än vi ger lov till. Gör hellre en extra o-r-s än låter henne öka utan lov. Har lyckats så här långt (hästen har nu faktiskt inte försökt sticka så många gånger heller på senare tid), men få se hur det går i framtiden. Känns som om allt är kört om hon en enda gång lyckas sticka igen...:cool:

Om du tex töltar och hon är jätte jättestark så ta tag i tyglarna och håll. Håll till hon släpper. Inte dra eller lirka. Bara håll i tyglarna. I början måste man oftast stanna för att hästarna ska sluta hänga i handen och bli stark men efter ett tag räcker det med att man bara tar en halvhalt så slutar hästen hänga.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
879
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 077
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII

Omröstningar