stark häst

A

anniehessbo

hejsan :)
jag undrar om det finns någon som har något tipps hur man kan göra för att hästen inte ska " ta tyglarna"

min Nypa är nämligen väldigt stark och jag orkar inte hålla henne när hon drar emot, vilket hon har kommit på att hon kan göra för att slippa undan vilket kan vara ganska frustrerande .

tack på förhand :D

Sv: stark häst

Fjalar har en tendens att rycka tyglarna ur handen på mig, eller bli väldigt stark eller så är det JAG som blir stum i handen, oftast är det jag som blir stum och då rycker han osv osv.

Jag har tränat in att han ska sakta av/stanna med hjälp av kroppen och sätet, jag kniper med knäna när jag vill att han saktar av och det funkar himla bra! Jag började träna in det för ett år sen ungefär och nu sitter det nästan till hundra iaf. :)

Tipset från Carla är inte dumt - testa gärna det. Bara att träna in något sådant gör hästen mer lyhörd och kanske mindre benägen att bara sticka när saker blir jobbiga... Du kan också träna enhandsstopp, dvs ta tag i ena tygeln och ta in hästen på en liten, liten volt tills den stannar. Detta tränas mjukt och fint från skritt först. Luta dig lite, lite framåt precis när du tar tag i innertygeln för att få ett bra tag i en kort tygel. Detta gör också att hästen, när den fattat vad det är fråga om, börjar stanna redan innan du fått ordentligt tag i tygeln, och du har tränat in ytterligare ett sätt att stanna!

Enhandsstoppet kan sedan bli verkligt användbart om hästen VERKLIGEN sticker - den har mycket svårare att hålla emot ett böjande tygeltag än om du drar i båda tyglarna.

I övrigt är ju dressyr- och lydnadsövningar att rekommendera, plus att du givetvis skall kolla tänder på hästen, så att den inte sticker för att det gör ont när du tar i tygeln.

One-rein stop är verkligen effektivt. Använde det mkt på min busa innan lydnaden kom på plats. Lade även till röst och numera är det för det mesta bara att släppa tyglarna och säga hoow så stannar hon. Har fått lägga till ett sååjaa när hon bara ska lugna sig eftersom hon kan tvärtnita ibland vid hoow från galoppen :D.

Allt markarbete, NH mm är bra för lydnaden, Sedan har jag ibland en förmåga att hänga kvar i tyglarna och då blir det lätt som Carla skrev. Är inte så lätt alltid när man sitter på en häst som vill dra att släppa tyglarna och jobba med halvhalter. Min dam hade en rutin som hon nästan alltid körde i samma serie. Backa, kasta, resa sig lite för att sedan slänga ner huvudet mot backen så man skulle tappa tyglarna. Hon var inte ute att få av en utan bara så man tappade kontrollen så hon kunde göra vad hon villr (hem och äta :angel:)

Ett fullcheek (http://www.myhorseshop.fi/images/581700_iso.jpg) bett är suveränt på en sådan häst då man kan hålla kraften i en tygel och inte riskera att bettet åker. Det har varit mitt standardbett vid inridning genom åren.

Om du rider hästen böjd till höger eller vänster bör hon inte bli så "tung". Sen är det bra om du lär henne att alltid stanna lite böjd och inte bara dra henne i båda tyglarna. Lycka till.

Vi har också en isis som ibland vill "dra iväg" när vi är ute och rider i skogen och ibland på ovalbanan och det är inget vidare. Det konstigaste är att det ibland kan gå flera månader utan att det händer och sedan plötsligt får han för sig att dra iväg.
Jag försöker analysera vad själet är att han sticker, men jag kan inte komma på någon anledning. Det konsigaste är att han vid alla andra tillfällen (i paddock/ridhus, markarbete, skötsel mm) är otroligt lydig!?
Det vi försöker göra för att försöka förhindra det är att öva extra mycket ledarskap i alla situationer samt när vi är ute och rider öva extra mycket att sänka farten/stanna från alla gångarter och i alla typer av situationer.

Det har pratats en del om one rein stop (eller vad det heter:o), men jag har svårt att få till det på ett bra sätt. De gånger jag har använt det så har jag bara lyckats få ner honom i en mycket snäv volt och eftersom det vad smalt på vägen så gick vi nästan ner i diket och det vad nästan läskigare än att han stack!!! tar gärna tips om vad jag kan göra för att få till det bättre och även andra tips om vad vi kan göra för att få stopp på honom när han väl sticker.

Det har pratats en del om one rein stop (eller vad det heter:o), men jag har svårt att få till det på ett bra sätt. De gånger jag har använt det så har jag bara lyckats få ner honom i en mycket snäv volt och eftersom det vad smalt på vägen så gick vi nästan ner i diket och det vad nästan läskigare än att han stack!!! tar gärna tips om vad jag kan göra för att få till det bättre och även andra tips om vad vi kan göra för att få stopp på honom när han väl sticker.

Det heter one rein stop ja, det betyder "Stopp med en tygel".
Träna in detta då du rider på ridplan först, så slipper du att hästen går ner i diket om du är rädd för det. Eller träna där det är brett eller på en äng eller liknande.

Du tar bara tag i ena tygeln rätt så långt fram, och drar, då snurrar hästen runt i början, men till slut lär den sig att den ska stanna på en gång. för du släpper ju på tygeln så fort hästen har stannat som beröm :)

One-rein-stop i all ära (har räddat oss ett antal gånger), men det krävs en hel del för att våga/kunna göra det när hästen sticker. Om man inte tränat tillräckligt på det under "kontrollerade former" kan det lätt leda till diverse farosituationer.
På smala vägar med t.ex. djupa diken på sidorna är det inte så roligt att göra det, eftersom man sedan ev. ligger i diket/skogen om hästen tappat kontrollen tillräckligt mycket... Inte heller är det att rekommendera på trafikerade vägar om det råkar komma bilar, eftersom det är svårt att hållas på sidan av vägen när man gör det.
Och att försöka sig på det när hästen redan fått upp full fart kan leda till att hästen går omkull. (Har erfarenhet av allt det här o litet till...)
Bäst alltså att träna i lugn och ro i situationer då hästen är lugn och under kontroll. Först i skritt, sedan andra gångarter. Personligen tycker jag inte det känns så trevligt att träna det här "hårda greppen" i normalsituationer då hästen ändå gärna lyssnar på små hjälper - i alla fall vår ena häst blir jättesur om man i "onödan" använder sig av o-r-s. Men har man en häst som man vet att ibland sticker med en är det säkert ändå värt.
Vår ena häst stannar nuförtiden ganska bra så fort man tar litet mer i ena tygeln, vilket leder till att o-r-s fungerar också på smala vägar osv. Den hästen tränade vi aldrig det hela på, utan efter ett par nödsituationer i terrängen fattade hon det hela.
Den andra kan ännu i besvärliga situationer bita sig fast och kämpa emot o åtminstone jag vågar inte dra ner henne i diken eller försöka stoppa då hon redan fått upp farten :( Har varit med om både den ena och andra tokfärden på den hästens rygg även om det är ganska länge sedan nu. Använder gärna på den här hästen o-r-s GENAST då jag märker att hon inte tar lätta förhållningar, eftersom jag vet att om hon hinner få upp farten är det kört... Blir kanske onödigt hårda grepp ibland, men hellre det än fler vansinnesfärder. Och det här är en häst som behövde TRÄNAS till att göra one-rein-stop. Första gångerna hon stack och vi försökte göra det utan att ha tränat hade det ingen effekt! Hästen rusade rakt fram hur mycket man än drog i bara ena tygeln. (Eller båda tyglarna eller släppte båda eller drev på henne - ingenting fungerade...) Fattar inte hur hon hade kraft att hålla emot, men det bara inte gick att böja den halsen :devil: Diverse bett åkte genom munnen :crazy:, men hästen stannade INTE förrän vägen tog slut el nå´t dylikt.

jag skille nog göra so carla. det är ju bra om hästen lyssnar för ryttarens minsta hjälper:D

ja det verkar som ett jättebra tips :) tack! :idea:

jag har försökt träna att hon ska lugna ner sig när jag andas in och spänner kroppen vilket funkar riktigt bra i paddocken men sen ute i skogen lyssnar hon ibland men iblan är det som hon stänger av hjärnan och värkligen inte tänker alls,

haha aja det är bara att träna, träna och träna , :)

Hej
Det jag menade med att stanna hästen i en one rein stop är svårt om hästen har fått fart. För även om Du är bestämt och tar ett rejält tag i en tygel och drar den till dig så kommer hästen ändå att börja med att vända huvudet och volta runt innan innan Du kan få stopp, och som sagt vad det är inte kul när det går fort coh det är trångt. Jag får väl försöka att "känna av" när han är på "G" och göra det i ett förebyggande syfte:crazy:
Hur gör ni annars när hästen väl har stuckig och fått upp farten och man märker att hur man än "drar" i tyglarna så finns det ingen där!! :cry: en gång funderade jag på att hoppa av eftersom det blev lite lurig terräng framför, men jag vågade inte eftersom det gick så fort. Det gick tillslut bra den gången, men det är klart att det sitte ri ett tag frammöver.

Klart de sitter i. Har man en gång suttit på en skenande häst och vet hur det känns, så finns den känslan med en nästa gång man märker en tendens att hästen kommer att sticka.

Det är svårt när hästar sticker. Dom stänger av på nåt vis och lyssnar inte på någonting alls.

Klart de sitter i. Har man en gång suttit på en skenande häst och vet hur det känns, så finns den känslan med en nästa gång man märker en tendens att hästen kommer att sticka.

Det är svårt när hästar sticker. Dom stänger av på nåt vis och lyssnar inte på någonting alls.

Jo, det är skitsvårt och det sitter i länge efteråt.... Jag har faktiskt hoppat av en gång när jag kände att det var omöjligt att få stopp. Allt gick bra med både mig och hästen den gången, men läskigt var det förstås.

Just för att undvika den där situationen när hästen "stänger av" tror jag det är bra både att träna så som Carla beskrev ovan, och att träna one rein stop / enhandsstopp. Jag tror att själva träningen på att göra hästen lyhörd egentligen är viktigare än att ha en "nödstoppsfunktion" när det väl händer, eftersom träningen förebygger ATT det händer.

Till drysno: Man måste ju inte ta i så mycket för att träna enhandsstopp. Lyssnar hästen med en gång tar man givetvis inte mer! Som jag skrev i tidigare inlägg så är det sannolikt så att hästen till slut kommer att stanna så fort man flyttar fram handen för att ta tag i ena tygeln, bara för att slippa det jobbiga snurrandet.... Och det är först då, anser jag, som man nått målet med träningen! Då har hästen lärt sig att stanna för SMÅ signaler.

Till TS: Det kan också vara värdefullt att träna in ett röstkommando för att stanna - då slipper man "slåss" mot bettet om hästen tar tag i det, och även detta ökar hästens lyhördhet.

Jo, det är skitsvårt och det sitter i länge efteråt.... Jag har faktiskt hoppat av en gång när jag kände att det var omöjligt att få stopp. Allt gick bra med både mig och hästen den gången, men läskigt var det förstås.

Just för att undvika den där situationen när hästen "stänger av" tror jag det är bra både att träna så som Carla beskrev ovan, och att träna one rein stop / enhandsstopp. Jag tror att själva träningen på att göra hästen lyhörd egentligen är viktigare än att ha en "nödstoppsfunktion" när det väl händer, eftersom träningen förebygger ATT det händer.

Det har faktiskt jag också gjort :eek: Men ibland vet man bara inte vad man ska göra när hästen skenar iväg.

Det enda man kan göra är som du säger träna för att förebygga att detta händer. Det är svårt att göra nåt när det väl är för sent liksom.

Jo, det är klart att man inte "drar för fullt" när man tränar utan går försiktigare till väga. Men när man har o göra med en häst som normalt lyssnar på mycket små hjälper (vikt) och som blir klart förnärmad och uppstressad om man tar i det minsta mer än nödvändigt, då känns det inte ändå så roligt... Men har visat sig nödvändigt på den här hästen.

Du verkar ha en häst som har liknande sätt som vår i fråga om att dra järnet. Så gott som helt oförutsägbart utan synbar orsak, hemåt/bortåt - ingen större skillnad - och med NADA bromsar när farten väl kommit igång. Inte stack hon för att hon blev rädd heller, nej då tvärstannar hon...
På vår dam fungerade verkligen ingenting - lyckades inte ens få in henne på en volt fast det skulle ha funnits utrymme...
Övade en del o-r-s på planen, men hästen blev (som jag tidigare skrev) alltid lika stressad o sur av det :(
Största problemen har vi alltid haft i början av året då hästen piggnar till. Har (till all tur?) en man som är modigare och starkare än jag. Senaste vinter när hästen igen började visa dessa tendenser red han helt sonikt ut med henne och utmanade ödet. Utrustad med curb-strap (el. vad det nu heter) för att inte dra bettet genom munnen på hästen vilket vi lyckats med diverse gånger tidigare :crazy:
När hon sedan helt väntat stack utan att lyssna på nå slags förhållningar, drog han allt han orkade ut henne i dike/skog/buskar vad som råkade finnas bredvid vägen! Efter att några gånger varit med om det här verkade hästen ge upp o inse att det lönar sig att stanna före man springer in i diverse träd el.dyl...
Kan väl inte påstå att det är ett sätt att rekommendera, precis, eftersom det är riskfyllt för både ryttare och häst. Men vi tyckte oss ha prövat på allt annat och tog det som sista utväg. Det eller göra oss av med hästen, som i allt annat är jättetrevlig att hantera och rida. Frånsett de där bromsarna vissa årstider...
Har sen dess gått att stanna med mildare tag, men nu börjar den kritiska årstiden igen och vi väntar med spänning på om hon tänker försöka sig på gamla trick igen. Försökte faktiskt sticka med mig en gång för ett par veckor sedan, men då lyckades jag stoppa henne med o-r-s ut mot diket.
Och som jag tidigare skrev - hellre gör också jag en o-r-s för mycket än märker att jag är för sent ute, även om hästen blir stressad av det och det känns tråkigt.

Jo, det sitter i vill jag lova...
Efter diverse vansinnesritter (o luftfärder pga dem) kommer jag säkert aldrig att lita till fullt på vår "rushäst" fast hon skulle bete sig hur fint som helst. Och det har hon ju faktiskt gjort nu i snart ett år. :banana:
Ändå hoppar hjärtat upp i halsgropen varje gång hon inte lyssnar på en förhållning absolut GENAST. Känslan av att sitta där o vara totalt hjälplös gör sig genast påmind.
Efter att hon (i början av förra året) senast visade tendenser på att sticka tog det MÅNADER innan jag överhuvudtaget gick med på att rida henne framför den andra. Hölls snällt bakom vår andra häst varenda gång vi var i terrängen. Red ALDRIG ut ensam på henne. Min man, däremot tog litet större risker, vilket var tur, så fick hästen öva på sånt också...
Efter hand vågade jag rida före i olika gångarter när vi red bortåt (fast hon visst har stuckit bortåt också...), men smög in bakom kompisen så fort vi svängde hemåt. Ungefär i samma veva vågade jag börja SKRITTA hemåt utan bromskloss. Och eftersom hästen varit lyhörd i långa tider växte förtroendet så smånigom så jag vågade rida ensam, galoppera hemåt eller t.o.m. fungera bromskloss åt andra "vildbasare". Ja göra vad som helst :) Hur skönt det känns förstår säkert bara den som varit i samma situation. Har ju till all tur vår andra häst, på vilket man hela tiden kunnat "rida fritt". och som har kunnat fungera som bromskloss och sällskap. Annars skulle situationen givetgvis ha varit mycket tråkigare och besvärligare.
Nåja, som sagt får man se vad som händer nu. Damen försökte som sagt dra iväg här om dagen, fast jag lyckades stoppa henne (den här gången). Vet ju själv att det behövs väldigt litet för att det nyfunna förtroendet skall blåsa all världens väg. Men man får väl kämpa på o hoppas på det bästa - och kanske inte i onödan sätta sig i de situationer man vet att kan orsaka problem nu när man vet att risken för återfall är som störst.

Ja, det sitter i länge, speciellt om man rider samma häst och den har tendenser att fortsätta sticka.

Min syster har en häst som stack jämt förut, alltså varenda gång hon var ute och red! Hon kommer nog aldrig lita på den hästen till 100% även fast han är duktig nu och mycket lugnare. Men det sitter kvar och som du säger minsta lilla den försöker, så blir man jätterädd och tror på en gång att nu sticker hästen.
Hon har också andra hästar, så som du säger det hade aldrig gått utan dom.

Det här känns som en tråd för mig:D

Har lyckats träna dorri att inte ta bettet på volten och lyckats få honom både att göra halt o halvhalt för skänkeln - men när vi är ute är det en annan femma. Iallfall om man rider ut fler, då kan de trigga upp varandra till bus. Böjer man eller gör volter så blir det iaf samma sak på rakt spår igen - full fart framåt tendens vilket blir en ny volt osv:cool: Har börjat överväga bett med hävstångsverkan vid uteritter mer o mer.

Jo, med vår häst kan man också få göra många o-r-s eller småvolter efter varandra... Ibland blir hon bara mer uppstressad o springig efter att man gjort o-r-s (sur???), men har ändå valt att göra dem genast då det finns minsta antydan till att hon skall sticka.
Nu har hästarna vilat ett par veckor o skall "tas i bruk" igen den här veckan. Skall bli ytterst intressant att se hur damen har tänkt bete sig nu när det börjar vara den mest kritiska årstiden. Skall nog börja med löslongering över hela planen först, så de får springa av sig ordentligt. :bump: I det avseendet är det ju bra att vi inte har nå´n vinter här, så planen är i någorlunda skick o man kan låta dem rusa på bäst de vill.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
879
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 077
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar