Sv: stark häst
Du verkar ha en häst som har liknande sätt som vår i fråga om att dra järnet. Så gott som helt oförutsägbart utan synbar orsak, hemåt/bortåt - ingen större skillnad - och med NADA bromsar när farten väl kommit igång. Inte stack hon för att hon blev rädd heller, nej då tvärstannar hon...
På vår dam fungerade verkligen
ingenting - lyckades inte ens få in henne på en volt fast det skulle ha funnits utrymme...
Övade en del o-r-s på planen, men hästen blev (som jag tidigare skrev) alltid lika stressad o sur av det
Största problemen har vi alltid haft i början av året då hästen piggnar till. Har (till all tur?) en man som är modigare och starkare än jag. Senaste vinter när hästen igen började visa dessa tendenser red han helt sonikt ut med henne och utmanade ödet. Utrustad med curb-strap (el. vad det nu heter) för att inte dra bettet genom munnen på hästen vilket vi lyckats med diverse gånger tidigare
När hon sedan helt väntat stack utan att lyssna på nå slags förhållningar, drog han allt han orkade ut henne i dike/skog/buskar vad som råkade finnas bredvid vägen! Efter att några gånger varit med om det här verkade hästen ge upp o inse att det lönar sig att stanna före man springer in i diverse träd el.dyl...
Kan väl inte påstå att det är ett sätt att rekommendera, precis, eftersom det är riskfyllt för både ryttare och häst. Men vi tyckte oss ha prövat på allt annat och tog det som sista utväg. Det eller göra oss av med hästen, som i allt annat är jättetrevlig att hantera och rida. Frånsett de där bromsarna vissa årstider...
Har sen dess gått att stanna med mildare tag, men nu börjar den kritiska årstiden igen och vi väntar med spänning på om hon tänker försöka sig på gamla trick igen. Försökte faktiskt sticka med mig en gång för ett par veckor sedan, men då lyckades jag stoppa henne med o-r-s ut mot diket.
Och som jag tidigare skrev - hellre gör också jag en o-r-s för mycket än märker att jag är för sent ute, även om hästen blir stressad av det och det känns tråkigt.