Stark häst

F

fjordingMagnus

Hejsan alla goa hästmänniskor.
Min häst blir så stark, jag rider på träns bett och rider i westernsadel, men gillar plumsa runt i skogen, hästen blir i alla fall gö stark, drar ner huve å drar iväg, så tell me , vad ska jag göra? (jag är stark själv, men det är väl inte de som är grejen, att jag ska dra)?:eek:

Sv: Stark häst

Hur utbldad är du/häst? Bäst vore om ni fick hjälp att jobba bort det.

Jag tränade en fjording med låsa nacken, bita bettet och dra-fasoner. Jag jobbade in henne på små volter eller bad henne backa tills hon lyssnade på mej samt bad/tvingade henne gå i motsatt riktning än hon önskade varje gång hon misskötte sej. Att göra det jobbiagare för hästen att vara olydig än att lyda är det bästa knepet.. Iaf enligt mej.
Red ca 1 km (enkel sträcka) med henne och det tog ca 1,5 timme bort och tillbaka.
Efter det hade vi inte några problem.

Tålamod, vänlighet och envishet är nyckelord.

Finns säkert bättre knep och jag hooas folk delar med sej av dem:)

Sen kan det säkert hjälpa med annat bett. Har du själv bra koll på sådant? Eller kan du be någon om hjälp?

Har väl inget bra tips å ge egentligen, men ville bara säga att enligt mig finns det inga "starka" hästar utan det är en tränings-sak. Det jag menar är att alla hästar är ungefär lika känsliga i munnen från början. Sen har denna känslighet antingen behållts med finkänsligträning från början eller förstörts då man tagit till för hårda metoder och inte låtit hästen svara på den lilla signalen. Detta kan ju vara svårt att träna bort, men det går i alla fall till en viss nivå enligt mig.

Att slita och dra i en häst är inte bra. Hellre att man har ett bett som man inte behöver slita i. Många hästar kan bli väldigt heta vid uteritt och då får man se till att man är rustad för att kontrollera detta.

Første, sikre at hesten har det godt med den sadel du bruger. Har hesten ondt, får den svært med at lytte. Det er, nogle gang, som om hesten forsøger at løbe væk fra smerten.

Næste, har du nogensinde overvejet at forsøge at ride bidløs? Har flere gang oplevet at heste, som er svært at styre på bid, bliver meget mere lydig når de rides med en bidløs hovedtøj (som en western bosal). Nogle heste har lært at gå igennem biddet eller andet, så man kan nogle gang hjælpe med at tage en pause fra biddet og gentage træningen bidløs. Senere når hesten er blevet mere lydig på de andre hjælper (vægtskift, ben, neck reining, osv), kan man igen forsøge med bid.

En hest som bliver taget meget hårdt i, bliver hårdt i munden. En bosal påvirker andre steder, så det er lidt som at starte forfra.

God held med træningen.

Håller med!

Ett bettlöst träns kan vara ett smart sätt att bryta en negativ spiral med hästar som biter tag i bettet och drar.

TS:
Med det bettlösa får hästen nya signaler och kan läras om - läras rätt. Sidepull fungerar på ungefär samma sätt som tränsbett, du kan göra ledande tygeltag etc, det är enkelt att testa. Sedan kan man gå tillbaka till bett om man vill.

Men det kräver ju att ryttaren också faktiskt skolar hästen på det bettlösa, så att hästen lyssnar på det. Men det är lättare att bryta en dålig vana om man ändrar lite grann på förutsättningarna / inverkan.

En häst behöver inte vara hårt tagen i munnen för att den ska vara het att rida! Det är ansvarslöst att säga till osäkra ryttare på heta hästar att dom måste rida med verkningslösa bett som gör att dom inte kan ta kontroll över hästen när dom rider ut. Lika väl som det är viktigt att ha hjälm så är det ännu bättre att kunna få stopp på kusen om den drar.

Absolut - men ett skarpare bett behöver inte vara detsamma som mer kontroll. Det KAN bli så att hästen får mer respekt för ryttarens hand. Eller så överreager den och drar järnet direkt när det bettet känns mer i munnen och / eller trycker på nacke/underkäke om den inte är van. Den kan också vänja sig vid de nya tryckpunkterna och efter en månad beter den sig likandant även på det skarpare bettet. Ser inte uppbetsling som någon långsiktig lösning. Framförallt inte för en ovan ryttare.

Fullblodet här kan jag sätta kandar i munnen på och den springer lika fort ändå. Den behöver ridas dressyr på och läras om.

Men jag kan vara tydligare:
TS: Om hästen garanterat är fräsch och frisk - dvs inte reagerar som den gör pga fysiskt obehag - så är den olydig och behöver få en disciplin genomgång av de förhållande hjälperna. Den får inte bara köra ned näsa och dra.

Ex sidepull trycker på nosen, och du ska inte rida ut i skogen med ett sådant om du inte ha kontroll med bettet. Men att rida på banan och träna gas/broms/gas/broms, korta och länga stegen i alla gångarter, övergångar och tempoväxlingar - det är ett bra sätt att öva lydnad, dressyr. Det är också ett utmärkt sätt att bygga muskler. Det var det jag menade med att skola hästen på sidepullet.

Du kan rida dressyr direkt med bettet också, i grunden är det en lydnadsfråga som man löser genom att vara tydlig och konsekvent. Hästen ska lyssna. Tanken med sidepullet var att hästen då inte har några minnen (gissar jag) av att sticka med det huvudlaget. Trycket blir annorlunda, och den kommer får något att fundera på, istället för att "veta" att den ska sticka när det inte passar.

Det ÄR också ok att ta tag i en häst som hänger sig på och ignorerar sin ryttare... inte dra och slita givetvis... men ta ett bestämt tag i ena tygeln och vrid in huvudet på hästen emot dess bog. Då kommer den springa in på en liten volt. Det är inget jag tycker är lämpligt att använda som träningsmetod - om inte annat så för att det sliter väldigt på hästen ben att dras in på småvolter. Vi vill ju dessutom att den ska lyssna på små hjälper och inte göra den stum i munnen genom hårda tag. Men om det händer igen att den sticker så hade jag gjort så för att få stopp i den omedelbara situationen. Sedan övar man lydnad, och berömmer noga när den är duktig och lyssnar.

Att ha en lydig och lyhörd häst på volten är nödvändigtvis inte samma sak som när man rider ut sin häst i naturen. Det är många skickliga ryttare som föredrar ett annat bett vid uteridning än det dom har i ridhus eller ridbana. Uteridning ligger i en högre riskklass för olyckor och den trygga häst man lärt känna på volten kan helt eller delvis bli som förbytt när man kommer ut. Då är det bra om man är förberedd på detta och att ha ett skarpare bett kan vara skillnaden mellan kontroll och sken. Att man sedan inte behöver slita i bettet är ju bara en fördel.

Håller lite med dej här. Att ta bort ett bett kan vara helt galet om hästen inte är tränad för det. Samt att lägga till ett skarpare bett.

Jag vet inte vilken erfarenhet TS har i vare sej ridning eller utrustning. Men jag skulle ha kontaktat någon som är mer kunnig och bett om hjälp i både hantering och utrustning.

Visst är det så - har inget emot skarpare bett per automatik. Däremot inte alltid. Som sagt, fullblodet kan man betsla upp hur mycket man vill, det är fullt ös medvetslös ändå. Där hänger det inte på bettet.

Jag rekommenderar hellre en (eventuellt) mindre kunnig ryttare att öva lydnad, än att sätta på skarpt bett.

tänker vidare... det är ju alltid svårbedömt på ett forum. Man får väldigt lite information om ekipaget. Det klassiska (och oftast bästa) är ju alltid att be TS ta kontakt med tränare, som kan se på plats vad det är som falerar. Bara det faktum att hästen sticker kan ju ha många orsaker - inte bara olydnad.

Kan du stanna din bil enbart med handbröms uttan att lössa hjular?
Konstig fråga jag vet, men om du gå över till en 2-delad Billy Allen bet och träna stoppning med den kan det nog hjälpa, dra - slapp, dra - slapp.

En cavalry stop virker lige så godt på en bosal, som på en bid. Og trækker ikke hesten ud af balancen, som en one-rein stop gøre.

En skarp bid kan ikke erstatte det rigtige træning. Desværre er der rigtig mange (også "professional"), som vælger denne snyde vej, istedetfor at ligge arbejdet i hesten. Kan rytteren ikke selv magte det, så må de ride under mere kontrolleret forhold eller få en mere erfaret rytter/træner til at arbejde med hesten.

Der er altid risikoer med ridning. Man skal være ansvarlig og ikke sætte sig selv i situationer man ikke kan styre, og få hjælp om nødvendig.

For det meste, kræves det ikke det stor træning at ride bidløs. Hesten viger for trykket.

Vi lært det fra Curt Pates bog Ranch Horsemanship. En hurtig google fandt ikke en god vejledninger på det.

Den ene hånd skal holde hestens hoved og hals lige. Den anden løftes op og tommelfingeren drejes ud ad.

Han råder man til at øve det først når hesten står stille og så arbejder op i farten. Så kan man gøre det uden at tænke i en nødstilfælde.

Vi har ikke haft nødstilfælden endnu, men har afprøvet det med snaffel og bosal med god held.

Den "låser" hestens hals/ryg på et eller andet måde, så den tager farten ned. Og så trækker man ikke hesten ud af balance, på samme måde som man gøre med en one-rein.

http://westernhorseman.com/index.php?option=com_content&task=view&id=168&Itemid=77

Hejsan alla goa hästmänniskor.
Min häst blir så stark, jag rider på träns bett och rider i westernsadel, men gillar plumsa runt i skogen, hästen blir i alla fall gö stark, drar ner huve å drar iväg, så tell me , vad ska jag göra? (jag är stark själv, men det är väl inte de som är grejen, att jag ska dra)?:eek:

Jag ser av ditt nick att du rider fjording :) De kan bli som små pansarvagnar :devil:

En fjording som har bestämt sig och inte lyssnar är som att försöka bromsa en stridsvagn :angel:

Hur är den i annan hantering? Lyssnar den på dig eller klampar den på i sin egen lilla värld?

Om den drar iväg med dig, kan du som någon sa svänga huvudet kraftigt åt ena eller andra hållet, då är den tvungen att svänga. Om du är konsekvent, så kommer gula ponnyn att bli mer lyhörd, för fjordingar är inte dumma, de har ofta bara lärt sig att störst, buffligast och starkast bestämmer :p

Det er en to-tøjle stop jeg taler om. Den ene holder hesten lige og den anden stopper den. Men kan man få fingerne i den omtalt bog, er der RIGTIG MEGET nyttig i den.

Det med at dreje hovedet rundt, som er den almindlig one-rein stop, er den vi fraråder imod at bruge. (Hvor man drejer hestens hoved højt rundt med den ene tøjle). Som sagt, trækker den hesten ud af balancen så de kan vælte og både hest og rytter kommer til skade.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 190
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka