Stark häst

Sv: Stark häst

Det er en to-tøjle stop jeg taler om. Den ene holder hesten lige og den anden stopper den. Men kan man få fingerne i den omtalt bog, er der RIGTIG MEGET nyttig i den.

Det med at dreje hovedet rundt, som er den almindlig one-rein stop, er den vi fraråder imod at bruge. (Hvor man drejer hestens hoved højt rundt med den ene tøjle). Som sagt, trækker den hesten ud af balancen så de kan vælte og både hest og rytter kommer til skade.

Förlåt, jag förstå inte riktig?
Du mena 2 person som samarbete?
Finns det non youtube video man kan titta på?

Har ikke haft held med en hurtig google, men du må selve søge. Den hedder "cavalry stop" el. "cavalry-style stop". Det bruger begge tøjler, ikke kun den ene tøjle. It's a two rein (if you have split reins, of course), two hand stop, not a one rein or one hand stop.

One hand holds one rein firmly so the horse can't turn its head and stays balanced. With the other hand/other rein, lift the rein up and twist your thumb out.

Liknar en gammaldags nödbroms jag lärde mig som liten för typ hundra år sen... Man låser ena handen (och tygeln) mot hästhalsen och tar tag i hästen med den andra tygeln.

I´ll take this in english if it´s OK with you.

I googled and it´s as I thought:
1 or 2 hand stoping of the run-away-horse, shortning the reins and lifting the head as too lighten the front end thus slowing down the horses momentom.

Stop Training should be an intregal part of the young horses ground work.
In the beginning of mounted training hand and leg signals should be preformed at a slow pace in order too implant them for the rest of the horses life and thus be responsive at faster paces or in a panik situation.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 190
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka