Stark häst

H

hippibabe

Jag har precis köpt en ny häst. När jag provred honom tyckte jag inte alls han var stark och lyssnade och han gick på tredelat bett.
Jag rider honom nu på tredelat men jag tycker han blir för stark, han drar upp huvudet och springer (paddok och ute). Han drar mig ur sadeln och lyssnar inte riktigt. Säker kan han testa mig och sen när det är ett nytt ställe som han har kommit till så kanske kan det vara ha en anledning. Han är även lite omusklad. Jag känner nu att jag inte har riktigt kontroll på honom och vill verkligen ha det i hoppningen samt kunna arbeta honom i dressyren. Just nu har jag inte riktigt den. Någon som har några tips? Har funderat på att betsla upp för att få mer kontroll,kan detta vara något?

Tack på förhand!:)

Sv: Stark häst

Backa några steg i stället och se till att du kan kontrollera skritten innan du travar, traven innan du galopperar osv, för eftersom den fungerat med 3-delat tidigare är det en ryttarfråga, och säkert lite som du säger att den testar.
Rider du för tränare?

Lycka till, och låt det ta lite tid!

Nej jag rider inte för tränare än men ska ta min första hopplektion på söndag. Ville känna lite först innan jag började för tränare men vi ska ju hitta varandra också.

Precis som du skriver ni måste "hitta varandra".
var bara lugn och ge honom en chans att stadga sig:).
För du har inte haft honom så länge väl? :banana:

Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om hoppningen innan markarbetet satt där det skulle. Jag skulle definitivt inte slösa tid och pengar på hopplektioner utan skulle lägga det på en markarbets/dressyrtränare istället.
Betsla upp kan man väl göra om vardagsridningen känns farlig, men du löser bara ett symptom, inte problemet.

Min tränare blir väldigt förbannad om jag råkar nämna att min häst blir för stark. Hon menar att för stark häst = för dålig bakbens-aktivitet hos hästen = för lite ben hos ryttare :P
det är inte så att han har ont någonstans?

Min tränare blir väldigt förbannad om jag råkar nämna att min häst blir för stark. Hon menar att för stark häst = för dålig bakbens-aktivitet hos hästen = för lite ben hos ryttare :P
det är inte så att han har ont någonstans?

Kan bara hålla med din tränare där.
9 gånger av 10 är problem med att hästen är stark fram till beroende på att motorn där bak inte är ordentligt igång.

TS

Som en del tidigare sagt jag hade sett till att ta tag i dressyr/markarbetet i första hand innan det är dags att hoppträna.

/Camilla

Har haft lite samma problem på min nu 19 åriga halvblodstant, hon var fruktansvärt stark i framförallt hoppning, o drog alltid i väg innan hinder o gillade att hoppa av för tidigt... Ett tag i början när vi tränade var ja tvungen att styra henne rätt in i väggen för att hon skulle stanna o lyssan på mej... Inte alls kul o framförallt farligt! Efter en preiod slutade jag med hoppträningarna o började träna dressyr för en duktig tränare, men damen var envis o ville inte jobba alls, om ja förstås inte tog i för kung o foster land med ben o lirka ner henne, då kanskede gick i ungfär 2 steg... Snacka om frusterande! Min stackars armar orkade inte med hennes envishet o vi stod o stampade på samma ställe :( Men så fick ja prova ett bet av min tränare ( kan tillägga att ja inte alls var sugen på att betsla upp överhuvudtaget, gick bara med på att prova på en träning) det var ett jaktkandar o vilken skilland :O visst det är gansk skarpt men hon trivs verkligen på bettet! o hon jobbar utan att ja ska behöva slita o kämpa o rida dåligt helt enkelt. Så just nu bygger vi muskler så att ja ganska snart kan gå tillbaka till mitt vanliga 2-delade.

Så mitt tips är att prova ordentligt innan du betslar upp, som dom andra i tråden säger, för mej var det än chansning o de funkar jättebra!

Lycka till!

man brukar räkna med att det tar 1 år att lära känna hästen och hitta alla knappar osv.
räkna inte med att hästen ska gå lika bra som den gjorde hos förra ägaren.
nya människor och en helt ny omgivning kan "störa" mkt på psyket.

min dam var likadan när jag köpte henne, iofs så provred jag aldrig men i början var hon STÖRD i hoppningen. hon kastade med huvudet konstant, efter hindrena drog hon ner huvudet och släpade mulen mot marken (nästan iaf :angel: ).och hon har förövrigt gått svår hoppning. jag la ner tid och pengar på dressyren för att lära känna varandra.
glöm inte bort att dressyren är grunden till ALLT

jag fick konstaterat igår delvis varför min dam har varit som hon varit.
låsningar och spänningar i heela kroppen. varenda liten kroppsdel.

sen brukar man också säga att ett bett blir inte starkare än vad handen gör det till.
men börjar du rida med ett skarpt bett är risken stor att du aldrig kommer kunna rida på ett vanligt tränsbett = ingen dressyr

jag upplever oftast att hästar med skarpa bett med en skarp hand har en häst som endast kröker på nacken för att minska trycket i munnen.
kanske bara är jag men så upplever Jag det! :)

Betsla upp kan du göra om du känner att du inte har kontroll när du rider ut. Sedan tycker jag att du ska träna lydnad med tredelat bett på pyttesmå hinder (20-30 cm) flera dagar i veckan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 359
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 380
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka