Star wars - vilken ordning?

nyttnick

Trådstartare
Jag erkänner! Jag har inte sett en enda star wars-film. Men jag tänker att det börjar bli dags och skulle vilja dela upplevelsen med mina barn.
I vilken ordning ska man se dem? I kronologisk ordning vad gäller när filmerna skapades, eller handlingens kronologiska ordning?
 
Jag erkänner! Jag har inte sett en enda star wars-film. Men jag tänker att det börjar bli dags och skulle vilja dela upplevelsen med mina barn.
I vilken ordning ska man se dem? I kronologisk ordning vad gäller när filmerna skapades, eller handlingens kronologiska ordning?
Jag började skriva att jag tycker att jag självklart tycker att du ska se dem i kronologisk ordning men ändrade mig samtidigt som jag skrev.

Jag tror att upplevelsen blir större och helt annorlunda om du ser dem i den ordning de producerades. Man får ett helt annat perspektiv på personerna t ex. Och storyn håller absolut ihop även om man börjar med 4,5,6.
 
Jag tror att upplevelsen blir större och helt annorlunda om du ser dem i den ordning de producerades. Man får ett helt annat perspektiv på personerna t ex.
Jag kan inget annat än instämma i det här, det är därför jag ångrade mig att jag sett dem i den ordningen - för mig när jag såg dem var det tydligt att det hade gett en bättre upplevelse att se de äldre filmerna först :)
 
Jag tycker tvärtemot @Lingon - se 4-6 först och sedan 1-3 :)
Första gången jag såg dem så såg jag dem i handlingens kronologiska ordning, dvs. 1-6, vilket jag ångrat efter det.

Jag såg först 4-6 och tyckte att de var töntiga och töntigast av alla var Darth Vader. Sen såg jag 1-3 och då fattade jag varför Vader var som han var i 4-6. Och då blev 4-6 jättebra!
 
Du kommer få olika svar från olika personer. Jag tycker att man ska se dem i handlingens kronologiska ordning. Tyvärr är 1-3 de sämsta filmerna enligt mig.
Det är helt okej med olika svar. Jag tänker att med svaren så kanske det kommer en motivering till varför och utifrån det så kan jag bilda mig en uppfattning om vad jag vill göra :)
 
Jag såg först 4-6 och tyckte att de var töntiga och töntigast av alla var Darth Vader. Sen såg jag 1-3 och då fattade jag varför Vader var som han var i 4-6. Och då blev 4-6 jättebra!
Alltså - till största del gör jag det här för att jag känner att jag har ett stort hål i min "kulturella allmänbildning", samt för att jag ändå tror att kidsen kommer att gilla att se filmerna. Det kryllar ju av Star wars-referenser i deras vardagliga liv, men varken de eller jag vet ju egentligen de fulla innebörden av dessa (jo jag har ju koll på det översiktligt, men det saknas ju massor).

Jag tror inte att de kommer att uppleva filmerna töntiga på det viset, de är inte riktigt där än i mognad och för min skull kvittar det lite. Halva grejen är bara att få göra det ihop tänker jag.
 
Jag erkänner! Jag har inte sett en enda star wars-film. Men jag tänker att det börjar bli dags och skulle vilja dela upplevelsen med mina barn.
I vilken ordning ska man se dem? I kronologisk ordning vad gäller när filmerna skapades, eller handlingens kronologiska ordning?
Får man vara riktigt hemsk? Tänker mig att man ser 456 mellanfilm mellanfilm 789 och sedan inte ser några fler :laugh:
 
Alltså - till största del gör jag det här för att jag känner att jag har ett stort hål i min "kulturella allmänbildning", samt för att jag ändå tror att kidsen kommer att gilla att se filmerna. Det kryllar ju av Star wars-referenser i deras vardagliga liv, men varken de eller jag vet ju egentligen de fulla innebörden av dessa (jo jag har ju koll på det översiktligt, men det saknas ju massor).

Jag tror inte att de kommer att uppleva filmerna töntiga på det viset, de är inte riktigt där än i mognad och för min skull kvittar det lite. Halva grejen är bara att få göra det ihop tänker jag.
Om det är barn inblandade så kan du ju se 1-3 de kan absolut tilltala barn.

Är barnen små skippar man Rogue one och Solo. (för de är mer vuxna)
 
Ja, 1-3 är ju inte bra. Sen tycker jag ju att just Jar Jar är en av de stora höjdpunkterna i de filmerna. Anakin och hon fjanten är ju olidliga...
Anakin gör mig grisblå av irritation. Han är liksom hemsk på ett plan där man inte ens skulle vilja ha ungen hemma på besök om han var vän med ens barn :rofl:.

(enligt all rimlighet borde han i alla fall varit 15 i början av filmen, Galaxens bästa pilot när jag träffade honom, Ha! (säger de i 4 eller 5 till Luke)
 
Anakin gör mig grisblå av irritation. Han är liksom hemsk på ett plan där man inte ens skulle vilja ha ungen hemma på besök om han var vän med ens barn :rofl:.

(enligt all rimlighet borde han i alla fall varit 15 i början av filmen, Galaxens bästa pilot när jag träffade honom, Ha! (säger de i 4 eller 5 till Luke)

Plus att Hayden Christensen är så ohyggligt träig att det finns inte! I nivå med Keanu Reeves :rofl:
 

Liknande trådar

Tjatter Som rubriken lyder - har ni någon grej som är en sån där "alla andra har gjort det" men inte ni? Nu tänker jag inte stora grejer som att...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
11 950
Senast: Lingon
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 122
Samhälle Huuur kan det fortfarande vara en grej folk tänker vad gäller brott, oavsett om det gäller sexuella övergrepp, våld i nära relationer...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 313
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 403
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp