Star Trekk Espaniola

nordiskridkonst

Trådstartare
Här är en fråga som främst är riktade till er Espaniola-ägare. Jag har tänkt lägga in en beställning på en ny Espaniola och satt och bollade lite information om dessa sadlar med en av Deubers återförsäljare i Sverige. Eftersom jag har lite problem med mina höfter så hade jag bestämt mig för att beställa en Espaniola Pro eftersom jag hört att den ska ha ett mer uppbyggt säte än originalet. Perfekt tyckte jag! Men ÅF skrev att detta inte stämde med de uppgifter hon fått av tillverkaren.

"När vi besökte Deuber i somras så frågade jag Ulli (Ulrich Deuber) just angående sätets uppbyggnad pga att Deluxen o Pron marknadsförs här i Sverige som om de har ett mera uppbyggt säte. Men enligt Ulli så är det inte korrekt information, utan de är uppbyggda på samma sätt (dock skillnad på tidigare modeller av Espaniolan). Det som skilljer är på Deluxen så andvänds ett något styvare/hårdare material i sitsen detta pga broderierna." (ÅF)

Därför undrar jag nu vad ni har för personliga erfarenheter av denna sadels uppbyggnad. Jag känner mig nu lite skeptisk till att köpa en Espaniola eftersom de Esp jag provsuttit som varit i originalmodellen känts aningen för breda för mina höfter, dvs gett lite för mycket "barbacka-känsla". Hade hoppats på en Pro som jag trodde skulle ge samma goda ryggverksamhet för hästen men lite mer avlastning för höfterna. Vad tror ni? :confused:

Sv: Star Trekk Espaniola

Precis som du så får jag problem med mina höfter och resten om jag sitter i en för bred sadel. Jag är kort och smal men har inga problem alls med Espaniolan utan tycker att den är smal även på en bred häst.

Men den första jag satt i tyckte jag också kändes för bred, men så köpte jag en förra året som var några år och den kändes smalare, och så har jag köpt en till nu som är sen i somras och den känns ännu smalare.

Jag valde mellan en vanlig och en pro då de fanns ute i den str. jag behöver ha. Men det där med sätets uppbyggnad känns som falsk PR för kikar man på bilderna och uppbyggnaden så finns ingen skillnad. Den jag valde har ett väl uppbyggd säte och känns helt annorlunda mot förra sadeln, kanske är det för att den är ny och den andra var lite mer nedsutten, kanske är det så att de satsat lite mer på sätet för i min så är sätet smal och väl uppbuggd och inte lika mjukt som de två tidigare jag suttit i, hur som så ser jag ingen skillnad iaf mellan standard och Pro sätesmässigt.

Säkerligen så kan du beställa en standard men med än mer uppbyggt säte om du ber om det. Väntetiden lär ju ändå bli lång.

Jag har ridit i PROn och den vanliga och jag anser att PROn är mycket smalare i sätet. Jag upplevde den som mycket enklare att rida i. Jag har också mycket problem med mina höfter och hade en riktigt bred häst. Espaniolan gick det med och i PROn var det inga problem. Så visst är det skillnad.

Om jag inte är helt ute och cyklar så red du i en espaniola från 2005.
En del kan ha hänt med modellen sen dess.

Har även testat nyare sadlar (nytillverkad i höstas) men tycker ändå att PROn är mer uppbyggd. Har iof bara testat 4 olika exemplar av STs Espaniolor 1 PRO och 3 "orginal".

Jag har ridit i två st vanliga Españolor (en äldre, en från -09) och den första som var ganska insutten och alldeles för stor för mig i sitsen kändes klart bredast att rida i. Den andra var också för stor och kändes ganska bred men inte som den första.
Sen har jag ridit i en Española Pro (min egen) och en Deluxe. Dessa tyckte jag var ungefär likvärdiga och då var deluxen lite mer insutten, båda kändes helt klart smalare än standard-Españolorna med reservation för att det kan ha varit antingen storlekarna (båda standard-sadlarna var alldeles för stora medans Pro´n och Deluxen var i ungefär rätt storlek för mig) som gjorde det eller kanske som någon skrev - att dom är fastare i materialet.

Tack!

Tack för alla kommentarer och hjälp! :bow: Funderar på att prova en skolsadel med läderbom istället. Borde ju vara lite mer uppbyggd i konstruktionen.

Jag har haft den "vanliga" espaniolan & har nu deluxen.
Jag tycker att sitsen är smalare att sitta i på deluxen.

Liknande trådar

M
Utrustning Någon som testat den eller vet mer om den? Har blivit rekomenderad en Espaniola men uppfattade i text om Deluxen att den skulle ha...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama