Står med benen under sig

S

Sóley

Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden under "Hästvård" eller här, men hoppas att ingen misstycker.

Vår ena foderhäst står med båda benparen under sig när hon vilar i hagen, så att benen formar ett slags "V". Hovarna möts inte, men det ser lite märkligt ut när både fram- och bakben lutar inåt och under buken. Är det normalt?

Hon visar inga tecken på smärta och haltar inte, så kanske är det helt enkelt så hon vill stå när hon kopplar av. Men innan jag andas ut tänkte jag se om någon av er vet om det är okej eller tecken på att något är fel. Någon som har en aning?

Sv: Står med benen under sig

Det låter ju konstigt !
Har ni haft henne länge ??
Är det nåt hon börjat med helt plötsligt ?
Hon verkar avlasta Ryggen ???
Annars får du ringa ägaren och fråga hur
hon betett sig innan.

Hej från Hambo

Kan ni ta ett foto på hästen och lägga in så vi får se...

Jag rekommenderar att du ringer ägarna samt en vet för rådgivning.

står hon som ett fång läge kan det vara hovarna . har hon skor ? ta av dom och kalla hem en hovvårdare inte hovslagare , jag hade skor innan men nu har jag inte det och mina hovar är bra nu , bara ett tips ,:love: nummer finns i häst fokus ,du kan gå in på www.harmonyhorse.se läs om han har varit på hans föreläsning nu har jag en tjej som kommer hem till mig och kollar hovarna lycka till

Det känns som en avlastningsställning.
Det kan vara olika orsaker till att hästen ställer sig så till exempel bakknäsproblem eller ryggproblem.
Vid bakknäsproblem kan det vara svårt att upptäcka hälta särskilt som 80% av bakknäsinflammationer är dubbelsidiga.

Kanske värt att kolla upp så det inte blir värre.

Tack för era svar! Vi ska prata med både ägarna och veterinär så vi får klarhet i varför hon står som hon gör.

Sóley skrev:
Tack för era svar! Vi ska prata med både ägarna och veterinär så vi får klarhet i varför hon står som hon gör.

Glömde ju den bugande gubben ;) :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 584
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 051
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama