Sv: Står inte stilla!
Hejsan!
Vet inte om denna hamnar rätt, men jag provar.
Min 6-åriga arab har bestämt sig för att inte alls vilja stå stilla när någon ska sitta upp på honom...
Ni vill jag har lite råd om dels vad detta kan bero på? Svårt att säga kanske men kanske det vara att han är missnöjd med någon del av utrustningen eller att någonting inte känns rätt, eller är det bara ren dumhet? Har bara haft honom i 3 veckor och jag har fått extremt lite info från den förra ägaren.
och nu till min nästa fråga...
Är det någon som har några bra tips på hur man tränar bort det här snurrandet vid uppsittning. Det är lite ganska irriterande faktiskt. Jag tror inte på skrik och gap, eller slagsmål så kanske någon mer pedagogiskt träningsmetod skulle passa mig utmärkt...
Hoppas ni visa har råd till en förvirrad, för tillfället expert på att hoppa runt i cirkel på ett ben..
Hej! Det kanns som om jag skrivit och forsokt forklara detta hundratals ganger nu, men det ar en metod som jag har fullt fortroende for och jag vet att den funkar, om man bara har talamod och ar tillrackligt oppen for signaler fran sin hast. Om du forstar ovningen, och har talamod sa kommer du alltid att ha nytta av den, vad du an kommer att gora med din hast, sitta upp ar det forsta steget, rykta, umgas med i stallet, transportera, rida i skog och mark, hog niva pa dressyrbanan, you name it.
Jag har alltid ett grundlaggande krav pa de hastar jag arbetar, och det ar att de ska sta stilla. Det ar av sakerhets skal och ocksa for hogsta mojliga valbefinnande hos hast och manniska. Det handlar om fortroende och kommunikation. Jag sitter ALDRIG upp pa en hast som inte kan vanta pa mig. Inget annat spelar nagon roll om detta inte funkar.
Jag anvander en parkerings ruta att jobba med. Till en borjan anvander jag samma plats varje gang jag gor nagot. Jag ritar helt enkelt upp en ruta i marken runt hastens hovar, dar jag ber den sta och vanta tills jag ar fardig med vad jag gor, borta, sitta upp, peta nasan eller tar en fika.
Jag placerar hasten i rutan. Da den gar ivag later jag den ta nagra steg, inget ryckande, slitande eller nejande. Jag flyttar lugn och tyst tillbaka hasten till rutan, ibland med en ryggning, ibland med en liten volt. Spelar mindre roll hur, bara den kommer tillbaka till samma plats, lugnt och stilla. Lat det ta sin tid, ha talamod, det viktiga ar att hasten kommer tillbaka till samma plats, inte hur snabbt. Se till att ALDRIG stressa upp hasten. Da vantar du tills den ar lugn, lat den snurra pa om den vill det, men ha ALLTID dina ogon pa rutan och ha i huvudet att malet ar att komma tillbaka dit. Var malmedveten, lugn och saker, hasten kanner det.
Om hasten bara tar ett steg med en hov, flytta lugnt tillbaka den. Om hasten sa bara har halva hoven utanfor, flytta lugnt tillbaka den.
Arbeta alltid med denna ovning, tills hasten forstar den, och fortsatt sen pa andra platser. Da du och hasten har byggt upp er forstaelse for ovningen och borjat kommunicera med varandra, da behover du inte en ruta langre. Du har det hela tiden i ditt bakhuvud, du vill att hasten ska vanta pa dina signaler och du flyttar automatiskt tillbaka den nar den springer ifran dig.
Hastar reagerar lite olika pa den har ovningen. En sak som ar saker dock, ar att alla hastar reagerar pa den. Det ar ett valdigt starkt tecken pa ledarskap att flytta hasten dit man vill.
Hastar med mycket starkt ledarskap blir ofta irriterade och tjurig till att borja med, vill inte ga tillbaka till rutan, gor allt for att halla sig darifran. Jag har till och med haft upplevelser med hastar som blivit riktigt, riktigt arga da de marker att jag forsoker styra och stalla med deras position. Men var lugn och envis, det kommer att ge resultat och du har ett enkelt och sakert verktyg for att hjalpa din stallning som ledare.
Stressade och spanda hastar blir lugna nar de marker att man har en rutin att jobba efter, de vet att de far vila i rutan och de far fortroende for dig, under forutsattning att du jobbar pa ett satt som inte stressar hasten.
Jag hoppas att du orkar lasa, det ar svart att forklara over ett forum sahar. Och det hjalper inte att gora det en eller tva ganger, du maste jobba med det. Ta ut hasten och borsta den i rutan nar vadret tillater. Eller istallet for att binda upp den i gangen eller boxen, gor en liten ruta att jobba med. Jag gor alltid det, och prioriterar en lugn, lydig, avslappnad hast som vantar framfor en valryktad.
Lycka till, och fraga om du ar intresserad men inte forstar