Står inte stilla!

L

LiselotteA

Hejsan!
Vet inte om denna hamnar rätt, men jag provar.

Min 6-åriga arab har bestämt sig för att inte alls vilja stå stilla när någon ska sitta upp på honom...

Ni vill jag har lite råd om dels vad detta kan bero på? Svårt att säga kanske men kanske det vara att han är missnöjd med någon del av utrustningen eller att någonting inte känns rätt, eller är det bara ren dumhet? Har bara haft honom i 3 veckor och jag har fått extremt lite info från den förra ägaren.

och nu till min nästa fråga... :angel:
Är det någon som har några bra tips på hur man tränar bort det här snurrandet vid uppsittning. Det är lite ganska irriterande faktiskt. Jag tror inte på skrik och gap, eller slagsmål så kanske någon mer pedagogiskt träningsmetod skulle passa mig utmärkt...

Hoppas ni visa har råd till en förvirrad, för tillfället expert på att hoppa runt i cirkel på ett ben.. :banana:

Sv: Står inte stilla!

3 veckor är inte så lång tid...
Han kanske behöver testa?
Min erfarenhet av pållar som ej står still är att om man låter de snurra tills de stannar för att sedan få beröm i massor, ja då tröttnar de tillslut på att snurra runt. Mao med envishet står de still då de märker att det inte är sååå kul i längden ändå.
Lycka till.

Tänkte också på att du kanske kan prova att sitta upp från pall. Kanske blir det någon skillnad?

Hej!

Jag har själv haft samma problem med min häst, han trampade runt runt och stannade upp och då försökte jag sitta upp och det gick bättre och bättre.

Men sen slutade han snurra runt av sig själv och då gjorde jag som så: att om han inte stod still vid uppsittning så smackade ja på honom så att han fick snurra några varv tills ja sa åt han att stanna och då tröttnade han rätt snabbt på att hålla på att strula vid uppsittning:rofl: och nu står han still för det mesta!

Och på frågan hur du får bort snurrandet, det är samma sak där visa att det är du som bestämmer, när han stannar upp i snurrandet, smacka på han igen, det blir till slut jobbigare än att snällt stå still och låta dej sitta upp.

Är inte världens bäta på att förklar men hoppas du förstår!

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

låt hästen hålla på tills den står stilla och sen beröm massor! det är det bästa. har själv gjort så med några hästar och det tog inte jättelång tid innan dom fattade vinken... hehe :P

Tack för jättebra tips allesammans....

Nu blir det hem och testa! :bump:

3 veckor är inte så lång tid...
Han kanske behöver testa?
Min erfarenhet av pållar som ej står still är att om man låter de snurra tills de stannar för att sedan få beröm i massor, ja då tröttnar de tillslut på att snurra runt. Mao med envishet står de still då de märker att det inte är sååå kul i längden ändå.
Lycka till.

Tänkte också på att du kanske kan prova att sitta upp från pall. Kanske blir det någon skillnad?

Hej!
och tack för dina tips... jag har testat pall också, problemet då är att han vägrar att komma fram till pallen, och när jag väl flyttar pallen så har han redan hunnit iväg igen.. :smirk: Så det blir lite moment 22... Just nu har vi haft en som håller i honom, och en gång har jag suttit upp i stallet, och det gick ju också lite smidigare... vi har ett sådant stall att det faktiskt funkar att sitta upp inne.. men det är ju inte en helt bra lösning, för jag måste ju kunna komma upp och ner när jag vill... :crazy:

Min ponny snurrade oxå runt i början, testa hoppa upp från pall eller marken då. Men att hoppa upp från pall nöter ju inte lika mkt på hästens rygg. Hästen kanske tkr de är obehagligt när du hoppar uppfrån marken. såg nu att han inte ville stå still vid pallen, men de gäller att vara konsikvent, går/snurrar han iväg backa/snurra/gå tillbaka till samma plats som du var på när du skulle sitta upp. var noga! går han fram 8 steg ska han oxå backa 8 steg. Lycka till! :D

Kör med snurret när våran lilla ponny inte vill stå still. Han står stilla nu mera, vissa återfall kan det bli men dom är få och sällsynta. Han är klok den lilla. Sen med mycket beröm när han gör rätt så verkar poletten ha trillat ner.

Så gjorde min ena häst också när hon var ny. När man satte tyngd i stigbygeln började hon dårrusa... Inte kul alls :devil:

Vet inte om sättet var så bra, men för oss funkade det kanon, två dagar så går hon aldrig en dm när jag ska sitta upp! Jag är väldigt snabb på att sitta upp och stark i benen, så jag tog henne med överaskning. Hon började gå runt runt och jag gick efter. Så fort hon tvekade eller gav mig minsta pyttesekund så fort som attans in med foten i stigbygeln och upp. Många gånger hann hon börja galoppera innan jag fått över benet ordentlig, så det gäller att vara med. Väl uppe så var det bara ett stadigt tag i tyglarna och få ner tempot, hon skulle STANNA innan jag gav mig och stå still = beröm!

Kan säga att det gick väldigt fort, hon märkte att det enda som hände var att hon blev snabbt nerbromsad till stillastående igen och därefter var allt lugnt. Sedan dess har hon alltid stått stilla, t o m vid uppsittning barbacka då jag får kava en hel del - hon väntar snällt. La även till ett kommando där, "stilla". Så om hon tänker på att börja gå säger jag stilla och då blir det aldrig av att hon försöker.

Hejsan!
Vet inte om denna hamnar rätt, men jag provar.

Min 6-åriga arab har bestämt sig för att inte alls vilja stå stilla när någon ska sitta upp på honom...

Ni vill jag har lite råd om dels vad detta kan bero på? Svårt att säga kanske men kanske det vara att han är missnöjd med någon del av utrustningen eller att någonting inte känns rätt, eller är det bara ren dumhet? Har bara haft honom i 3 veckor och jag har fått extremt lite info från den förra ägaren.

och nu till min nästa fråga... :angel:
Är det någon som har några bra tips på hur man tränar bort det här snurrandet vid uppsittning. Det är lite ganska irriterande faktiskt. Jag tror inte på skrik och gap, eller slagsmål så kanske någon mer pedagogiskt träningsmetod skulle passa mig utmärkt...

Hoppas ni visa har råd till en förvirrad, för tillfället expert på att hoppa runt i cirkel på ett ben.. :banana:

Hej! Det kanns som om jag skrivit och forsokt forklara detta hundratals ganger nu, men det ar en metod som jag har fullt fortroende for och jag vet att den funkar, om man bara har talamod och ar tillrackligt oppen for signaler fran sin hast. Om du forstar ovningen, och har talamod sa kommer du alltid att ha nytta av den, vad du an kommer att gora med din hast, sitta upp ar det forsta steget, rykta, umgas med i stallet, transportera, rida i skog och mark, hog niva pa dressyrbanan, you name it.

Jag har alltid ett grundlaggande krav pa de hastar jag arbetar, och det ar att de ska sta stilla. Det ar av sakerhets skal och ocksa for hogsta mojliga valbefinnande hos hast och manniska. Det handlar om fortroende och kommunikation. Jag sitter ALDRIG upp pa en hast som inte kan vanta pa mig. Inget annat spelar nagon roll om detta inte funkar.

Jag anvander en parkerings ruta att jobba med. Till en borjan anvander jag samma plats varje gang jag gor nagot. Jag ritar helt enkelt upp en ruta i marken runt hastens hovar, dar jag ber den sta och vanta tills jag ar fardig med vad jag gor, borta, sitta upp, peta nasan eller tar en fika.

Jag placerar hasten i rutan. Da den gar ivag later jag den ta nagra steg, inget ryckande, slitande eller nejande. Jag flyttar lugn och tyst tillbaka hasten till rutan, ibland med en ryggning, ibland med en liten volt. Spelar mindre roll hur, bara den kommer tillbaka till samma plats, lugnt och stilla. Lat det ta sin tid, ha talamod, det viktiga ar att hasten kommer tillbaka till samma plats, inte hur snabbt. Se till att ALDRIG stressa upp hasten. Da vantar du tills den ar lugn, lat den snurra pa om den vill det, men ha ALLTID dina ogon pa rutan och ha i huvudet att malet ar att komma tillbaka dit. Var malmedveten, lugn och saker, hasten kanner det.

Om hasten bara tar ett steg med en hov, flytta lugnt tillbaka den. Om hasten sa bara har halva hoven utanfor, flytta lugnt tillbaka den.

Arbeta alltid med denna ovning, tills hasten forstar den, och fortsatt sen pa andra platser. Da du och hasten har byggt upp er forstaelse for ovningen och borjat kommunicera med varandra, da behover du inte en ruta langre. Du har det hela tiden i ditt bakhuvud, du vill att hasten ska vanta pa dina signaler och du flyttar automatiskt tillbaka den nar den springer ifran dig.

Hastar reagerar lite olika pa den har ovningen. En sak som ar saker dock, ar att alla hastar reagerar pa den. Det ar ett valdigt starkt tecken pa ledarskap att flytta hasten dit man vill.

Hastar med mycket starkt ledarskap blir ofta irriterade och tjurig till att borja med, vill inte ga tillbaka till rutan, gor allt for att halla sig darifran. Jag har till och med haft upplevelser med hastar som blivit riktigt, riktigt arga da de marker att jag forsoker styra och stalla med deras position. Men var lugn och envis, det kommer att ge resultat och du har ett enkelt och sakert verktyg for att hjalpa din stallning som ledare.

Stressade och spanda hastar blir lugna nar de marker att man har en rutin att jobba efter, de vet att de far vila i rutan och de far fortroende for dig, under forutsattning att du jobbar pa ett satt som inte stressar hasten.

Jag hoppas att du orkar lasa, det ar svart att forklara over ett forum sahar. Och det hjalper inte att gora det en eller tva ganger, du maste jobba med det. Ta ut hasten och borsta den i rutan nar vadret tillater. Eller istallet for att binda upp den i gangen eller boxen, gor en liten ruta att jobba med. Jag gor alltid det, och prioriterar en lugn, lydig, avslappnad hast som vantar framfor en valryktad.

Lycka till, och fraga om du ar intresserad men inte forstar:)

låter liknande som jag gör :D
kul att höra då jag ibland känner mig som en dåre när jag håller på.:D
jag har inte en ruta utan snara ett ställe där jag kräver samma sak. min nya häst reste sig en massa då jag började med den tekninken.han gillade det inte alls :rofl:
men nu går det bättre
funkar prova men precis som tidigare inlägg man måste jobba jag gör det varje dag.
lycka till

låt hästen hålla på tills den står stilla och sen beröm massor! det är det bästa. har själv gjort så med några hästar och det tog inte jättelång tid innan dom fattade vinken... hehe :P

Håller med! :)

Sen funkar såklart olika bra med olika metoder på hästarna. En tränare som skulle rida till min häst körde den hårda metoden och sa "Nej!" och ryckte en gång i tyglarna (eller snarare "skakade" i tyglarna så det lät) för varje gång den började gå väldigt konsekvent vilket fungerade för henne eftersom hon har ganska bra pondus :p
Snurrmetoden funkar på vissa, men då gäller det ju att hästen är lite "lat" av sig och hellre står stilla än snurrar runt. Själva snurrandet sliter ju en del..

Kan vara bra att kolla upp orsaken till att hästen inte vill stå stilla om man inte redan vet, är hästen lite öm och har dåliga minnen från ridningen, eller en illa passande sadel som känns när ryttaren sätter sig, då är det ju inte konstigt att den vill gå. Risken om man då "lär bort" beteendet är att den hittar på nya sätt att komma undan.

En liten tanke bara, PALL är ett bra hjälpmedel mot sneda sadlar, sneda stigläder, sneda hästryggar.
Är hästen rädd för en pall har du även mycket förtroendeövningar att jobba med, kanske innan du rider hästen alls.
I övrigt gör jag nog likadant, driver hästen om den snurrar, och sen kräver en halt med rösten.

Nu har jag körhäst, och då funkar inte driva runt metoden, utan jag backar till ursprungsplatsen, berömmer och jobbar vidare med påselning som om inget har hänt. Ett stort lugn och förtroende krävs. Brukar ta 3-4 gånger sen förstår hästen vad som krävs för att alla ska behålla humöret uppe.
Lycka till!

Det finns två tänkbara orsaker till det här problemet. En av dem är att utrustningen inte passar eller att hästen av någon annan anledning inte gillar att bli riden. Uteslut alltid dessa orsaker innan du börjar "hålla på".
Den andra tänkbara orsaken är att hästen inte har blivit lärd att stå still. Detta går naturligtvis att träna jättebra.

Lär hästen att stå BLICKstilla från handen först, du ska kunna promenera iväg, gå runt, och göra allt möjligt, hästen ska bara stå stilla och vänta på att du säger åt den att den får gå.
Detta tränar du genom att be hästen att stå stilla. (Ha ett specifikt kommando, t.ex. "Whoa" (eller wooow eller hur man nu skriver det :D), som du säger med lugn stämma.) När hästen tar ett steg framåt, ber du den ta ett steg bakåt.
Detta kommer ta en smärre evighet för hästen att förstå. Naturligtvis berömmer du när den gör rätt. Om du gör precis som jag har beskrivit, kommer din häst lära sig stå blickstilla vad du än gör och vänta på din signal. Om du gjort "rätt" kommer du kunna sitta upp utan problem och hästen kommer inte försöka gå iväg förrän du smackar.
Var noga med att ge tydliga kommandon, det är viktigt!

Lycka till!

Jag har en häst som inte vill stå still och gärna snurrar runt när någon hoppar upp ute men nu hoppar jag upp på i stallgången på en pall utan problem.

Jag har vant mig vid hästar som inte står still och snurrar runt ´med galoppörerna, men hoppar nästan alltid upp i stallgången.

låter liknande som jag gör :D
kul att höra då jag ibland känner mig som en dåre när jag håller på.:D
jag har inte en ruta utan snara ett ställe där jag kräver samma sak. min nya häst reste sig en massa då jag började med den tekninken.han gillade det inte alls :rofl:
men nu går det bättre
funkar prova men precis som tidigare inlägg man måste jobba jag gör det varje dag.
lycka till

Haha ja nog undrar folk vad man pysslar med ibland... :rofl: Men oj sa effektivt, pa alla sorters hastar! Vissa blir irriterade, det ar ju ett tecken pa lagre rang da nagon annan bestammer var den far vara och var den inte far vara och da den maste flytta sig for en annan hast.

Och rutan ar mest till for en sjalv, for att minnas var man parkerade hasten. Speciellt innan man sjalv ar van vid ovningen. Kul att hora att nagon annan tanker i samma banor! De hastar som ar vana vid det ar sa latta och trevliga att jobba med:banana::banana:

Hejsan!
Låter som en superbra övning... han är ju helt klart lite på tårna ibland, och det känns ibland som att allting ska hända på en gång annars är det inte roligt...

Nu har jag ju inte haft honom så länge, så jag tror absolut att jag måste träna mycket ledarskap framåt med honom, så detta var en jättebra övning! Är det vikigt att man är ute, eller kan man börja med att använda sig av en ruta inne i stallet tex?

En fråga till, hur börjar du testa hästen? Går du runt den och så vidare, och hur börjar man att sitta upp så att säga...

Han är väldigt snäll annars, och står väldigt stilla, men det är först när man ska sitta upp som han börjar att gå..

I och för sig så tror jag inte att han skulle stå jättestilla om jag bara släppte honom ute på stallbacken, utan han skulle nog försöka att ta sig till närmaste grästuva.. :smirk:

Har du grimskaft eller någonting på hästen, eller är den helt lös?

Tack för jättebra svar!

Du har rätt i det du säger...

Jag är absolut ingen expert på sadlar, så jag ska ta ut en sadelprovare först så han får titta om det är någonting som är illa med sadeln så att den stör hästen på något sätt...

Hittar han inga konstigheter med sadel, så får man ju kolla vidare, om man samtidigt tränar lite på det övriga som har nämnts....

Han är ju väldigt ung.. han är bara 6 år, så det kan ju också vara att han tycker att någonting är otäckt kanske.. jag har precis tagit hem honom från en annan tjej, och hon sa att hon hade ridit mycket barbacka.. jag vet inte om det är för att han inte gillar sadeln, eller för att hon ville det. Vi har inte så bra kontakt så....

Han gillar inte när man lägger på sadeln direkt.. han går fram och tillbaka i gången, och han gillar inte när man spänner gjorden.... så vi kör med lite parallell felsökning ifall det är någonting annat som stör honom. Vill ju inte att lille skrutten ska tycka det är obehagligt på något sätt... :(

va bra skrivet...:banana: jag ska hem och ova bumms...

jag brukar "fuska" med en mjuk pad (t ex fårskinn) under och resårgjord! :angel:
förra kusen var helt omöjlig med sadlar och verkligen hatade när man sadlade efter att ha haft en illa passande sadel länge, men när jag hittade en sadel han gillade och bytte till resårgjord var han fromm som ett lamm vid sadling! :) det var samma kuse som tränaren körde den hårda metoden på vid uppsittning ("nej!" med sträng röst och skak/ryck i tygeln när den rörde sig vid uppsittning) och kanske hade det fungerat vid sadlingen också men när jag VET att den gör det pga obehag eller minne av obehag så vill jag inte vara elak mot hästen :p sen hade han iofs dålig rygg också av den dåliga sadeln så han fick massor med ET-behandlingar.

Men som sagt, kolla upp sadeln låter som en bra idé! En ung häst kan ju växa ur den ganska snabbt.

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: Tuggben
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar