Står inte stilla vid uppsittning...

M

monet

Jag har ett litet problem med min d-ponny, jag har haft honom i lite mer än 2 år nu men han har börjat vägra stå stilla när jag hoppar upp. Det började för ett tag sen när jag började rida barbacka nästan hela tiden. Jag får dra mig upp lite för att jag annars inte kan ta mig upp på honom barbacka, tror ni att han tycker att det är så obehgligt att han nu vägrar stå stilla? Hur som helst ska jag börja att alltid hoppa upp med pall, men om inte det hjälper hur hårt kan jag säga till honom? Jag får dåligt samvete av att bara korta tyglarna och dra lite i dom, men han verkar inte vara så känslig i munnen... Tacksam för hjälp på hur jag ska få han att stå stilla(allt annat går bra med honom....)

Sv: Står inte stilla vid uppsittning...

Du tror inte att du skulle kunna få hjälp av någon att hålla honom när du sitter upp?
Min pålle var sådan oxå till en början, kunde inte stå stilla. Så jag fick hjälp med att någon höll henne.
Sen när vi kom tillbaks från ridturen hoppade jag av och sedan upp igen ett par gånger.
Utnyttjade av att hon var lite trött efter ridturen. Efter ett tag stod hon still utan att någon höll i henne. Värt att prova.

Det verkar ju som att din häst kan ha reagerat på det, vem vet :)

Jag höjer aldrig rösten eller bestraffar i det läget, jag tycker det handlar mer om förtroende. Istället håller jag mig lugn, håller den inre tygeln något kortare så när jag gör en förhållning går hästen runt mig. Den får då gå runt mig tills den stannar, allt går lugnt till och ingen stress. När hästen har stannat stoppar jag foten i stigbygeln. Så snart hästen börjar gå börjar jag om.

Jag har även haft en tillridningshäst som problemet löste sig på genom att jag gav helt långa tyglar under uppsittning. Jag kunde senare korta dem lite i taget för att det skulle bli "korrekt".

Men hur som helst tjänar det ingenting till att bli arg eller irriterad.

vet inte anledningen men rekommenderar den dar pallen vid alla uppsittnings tillfallen.. med sadel eller barbacka. Visst kommer man i situationer dar man inte har en pall, men kanske en sten eller grind el. dyl.
Genom att du hoppar upp pa hasten far den sta och halla emot, och det kanske var en av de saker som var mindre trevligt tyckte den.
Sa anvand pallen, fran bada sidor och ta hjalp med ngn som haller i hasten till att borja med. Och igen TALAMOD massor av det.. lycka till

Ett bra sätt som funkar för många hästar är att så fort hästen går framåt när du hoppar upp, så hoppar du direkt av igen, backar hästen några steg. Går sedan fram igen, står stilla lite och hoppar sedan upp igen.

Det funkar visserligen bäst på hästar som är otåliga och lite pigga, men brukar funka på allmänt ouppfostrade hästar också =)

Varför inte lyssna på ponnyn?

Den är ju förändrad av en anledning som du själv skriver om.

Den kanske inte tycker om när du hoppar, kör armbågarna i ryggen eller sparkar den på korset.

Sitt du upp från en pall o bara lägg över benet så ska du se att det går över.
Beröm den istället.

Du har ju fått en hel del tips, men se till att när du väl kommer upp i sadeln, så rid inte iväg med en gång, stå still en stund och sen rider ni iväg.

Jag brukar ta det i små steg, først ska hæsten kunna stå still mens jag tar tygeltag før uppsittning nær den gør det berømer jag.
Næsta steg ær att den ska stå still medans jag sætter ena foten på en stol.
Tredje nær jag står uppe på stolen.
Fjærde mens jag sætter foten i bygeln och femte att jag hoppar lite på stolen med foten i bygeln.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets