Står inte still vid uppstigning

Sv: Står inte still vid uppstigning

Har inte läst hela tråden men mitt tips är:
Använd alltid pall när du hoppar upp (sparar hästens rygg)
Eftersom din häst inte vill stå still lär den ju inte stanna vid pallen;) Så börja med att ni är två personer. Du håller hästen. Går fram till pallen och stannar hästen där. Se till att den står lungt och avslappnat. Beröm. Gå ett varv och stanna igen vid pallen. Låt den andra personen komma fram till hästen, röra vid sadeln dra ner stigbyglarna. Beröm när hästen står still, var nog med att den står still innan den andra personen går därifrån. Sen varvar du med att gå ett varv, stanna vid pallen, låt den andra personen förbereda uppsittning. I början kanske det räcker att man rör lite vid hästen och drar i stigbyglar osv. Man får ta det sakta och bit för bit. Efterhand kan du som håller hästen stå längre ifrån (använd långt grimskaft alt. longerlina)
Till sist lär sig hästen oftast att man ska stå still vid pallen. Mycket beröm när den gör rätt!

Lycka till!

*kl*

Min 4 åring hade lite svårt att stå still hemma och mycket svårt att stå still borta.

Jag använder pall och är jättenoga med att hon ska stå still hemma nu. Förut så brydde jag mig inte om hon tog ett steg fram, jag kom ju ändå upp. Sen utan att jag igentligen märkt det så började hon gå utan att JAG sa till henne. Dessa små saker gjorde ju att det var hon som bestämde inte jag.

Jag har belönat henne med lite pellets ur handen när hon står still, hon fattade vinken rätt omgående och nu är hon bättre borta med. Men vi är inte riktigt framme, men på rätt väg.

Min pålle vägrade stå still när jag hoppade upp (hoppar upp från pall/står på pallen och sätter foten i stigbygeln). Han är lite vinglig av sig och fick liksom streta emot min vikt när den kom i stigbygeln = stod inte still och försökte komma undan. Så jag började att vid upphoppning dra i stigbygeln lite innan så hästen satte fötterna rätt för balansen och satte sen i foten, sen lugnt men kvickt och smidigt så försökte jag komma över med överkroppen på andra sidan sadeln för att stabilisera min tyngd så mycket över ryggen, eventuellt ta i andra stigbygeln och trycka ner den med ena handen under tiden. Detta verkar ha funkat rätt bra, hästen hittar sin balans och jag har fått i system att fördela min vikt så mycket i mitten av hästen som möjligt. Han står blickstilla och bara väntar på att jag ska bli klar,

men det kan ha med sadeln att göra också, jag köpte ny under denna perioden. Men min annars rätt stressiga häst väntar på att få komma iväg på ridtur tills jag är klar.

Hej!

Du har redan fått många bra tips! Jag kanske kan bidra med att påpeka att det är jättebra att även träna på att hästen står still även efter det att du suttit upp. Om han tar några steg, gör halt och använd ett röstkommando, upprepa det även när ni är ute och rider så han lär sig att halt, stop eller still eller vad du vill använda betyder att han ska stå still. På min häst funkade det jättebra.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 772
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar