Står inte still vid uppstigning

_jullan_

Trådstartare
Har en ponny som är född 2003. När jag ska hoppa upp så börjar han backa eller/och svänga runt mot mig, alltså inte från utan lixom knuffar mig.
Är det bara något han har fått för sig (han är väldigt unghästig) För några veckor sedan fick han för sig att han itne ville komma in från hagen men det går bra nu, ibland får han för sig att bara stanna när man leder honom och vägrar att gå. Har klämt/kännt/tryckt på ryggen men han verkar inte ha ont där (är ju ingen expert men..)
Så behöver er hjälp!

Sv: Står inte still vid uppstigning

Det verkar ju vara lite unghästfasoner som du skrev. Lite ouppfostrad.:grin:
Du kan inte ha hjälp när du sitter upp? Någon som håller honom?
Sitt upp och av ett par gånger innan du rider ut.
Sedan när du kommer hem så gör du om samma, sitter av/upp.
Det brukar gå lättare när man varit ute å ridit en sväng.:angel:
Min häst var sådan oxå till en början och jag gjorde detta och det dröjde inte länge förrän hon stod blickstilla.:bow:
Värt att prova!

Var noggrann när du hoppar upp att ta det lugnt, gärna från pall. Vissa hästar upplever det som ett rovdjur som ska bita fast på ryggen på dem. Därav att de går vid uppsittning.

Fast det är inte så lätt eftersom han inte står still. Men det skulle nog funka om någon höll honom :)

Då är det nästan helt säkert att det är det som är problemet. Hästen blir stressad av att du "kastar" dig på, som ett lejon attakerade bakifrån. Då vill hästen försöka fly, vilket den gör genom att börja gå runt. Ta det lugnt när du sitter upp ska du se att hästen såsmåningom också lugnar ner sig. :)

Okej, ska prova hoppa upp lugnare eller vad man ska säga, även fast jag hoppar upp väldigt lungt :)
Men det konstigaste är att han har stått still förut, eller ja, det kommer i perioder nästan, när han står still och ett tag senare så står han inte still längre. Det blir ju bättre när någon håller honom också, och om jag skulle slänga mig upp så skulle han väl gå runt när någon håller i honom också? ;)

Det absolut enklaste sättet att lära en häst att stå still vid uppsittning är att du tar tag i tygeln och böjer in hästens huvud mot ditt lår, börjar hästen trampa runt så håller du bara kvar till hästen står still. sen sitter du upp fortfarande med hästens huvud inböjt. När du suttit uppp så kan du släppa efter, börjar hästen gå iväg då så böjer du in huvudet igen osv.

Hästar tycker det är väldigt svårt och jobbigt att gå runt med huvudet inböjt. Tillslut räcker det att du böjer huvudet lite grann så förstår hästen direkt och står still.

Ja, jag förstår det. Lättare att säga "på läktaren" än att göra det själv :)

Var nämligen på en privatlektion (titthindersträning) och hon sysslade mycket med NH träning. Hon sa att många gör fel när de ska hämta hästen i hagen. De går bakifrån tysta och stirrar på hästen, som ett rovdjur. Hästen springer iväg och ryttaren blir arg. Detta gäller även vid uppsittning, sa hon. :)

Ja, väldigt smart faktiskt, även fast jag inte står bakom hästen när jag hoppar upp men, haha xD

Min hæst høll på som den hæst du beskriver men slutade så fort den fick en bættre sadel.
Den hade helt enkelt ont av sadeln!

Många hæstar upplever nog obehag vid uppsittning oavsett, det drar ju i hæstens muskler.. førsøk stå på en stol nær du ska sitta upp så kanske den blir snællare.

Ja, väldigt smart faktiskt, även fast jag inte står bakom hästen när jag hoppar upp men, haha xD

Bara det att man hoppar upp från sidan innebär denna reaktion för hästen. Bakifrån menar jag både från sidan och bakifrån. Allt annat än framifrån alltså. :)

Unghästig? :crazy: Hästen är 7 år gammal!

Anyways. Eftersom du skrev i ditt första inlägg att det handlar om att hästen inte är så uppfostrad, så kan du prova denna metod:

http://www.youtube.com/watch?v=inS-7LiYEkU

Fungerade kanon på kallblodstravaren i stallet. Jag gjorde det en gång och sedan stod hon stilla. :)

Anyways. Eftersom du skrev i ditt första inlägg att det handlar om att hästen inte är så uppfostrad, så kan du prova denna metod:

Fungerade kanon på kallblodstravaren i stallet. Jag gjorde det en gång och sedan stod hon stilla. :)

Mycket bra tips! Så har jag gjort med min. Han ville inte alls stå stilla i början. Nu får jag påminna honom bara ibland, genom att backa honom så fort jag märker att han tänker bakåt.
Ett tips är att ha grimma (jag har repgrimma) under tränset och ett grimskaft, så att du inte sliter i munnen.

Mycket bra tips! Så har jag gjort med min. Han ville inte alls stå stilla i början. Nu får jag påminna honom bara ibland, genom att backa honom så fort jag märker att han tänker bakåt.
Ett tips är att ha grimma (jag har repgrimma) under tränset och ett grimskaft, så att du inte sliter i munnen.

:bow:

Kan nog vara bra att öva ryggning från marken också, så att hästen förstår vad du menar när du väl står där på stallbacken och ska upp!

Sådan var min också, innan jag bytte till en sadel som inte orsakade smärta...

Ja, om du skulle se honom eller rida honom så skulle du nog märka att han faktiskt är VÄLDIGT unghästig fortfarande ;)

Okej, kanske skulle vara bra men det skulle inte funka på honom då han bara skulle hetsa upp sig ännu mer och det skulle ta jätte lång tid att lugna ner honom men kan nog tänka mig att det skulle funka på de flesta hästar :)

Okej, då förstår jag. Inte lätt med hästar som blir stressade! I ditt fall tror jag nog att det bara gäller att traggla på. När han backar, ta bara fram honom till platsen ni började på och försök igen. Säg ingenting när han gör fel och berömm när han gör rätt. Han du provat att sitta upp från "fel" sida? Om han inte är van vid det kan detta enkla knep lura honom, och han står stilla. Att be någon annan hålla i hästen är ingen hållbar lösning, eftersom det inte kommer lösa ert problem!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 772
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar