Står inte still vid uppsittning!

J

jezzscar

Min isis vägrar stå still när jag ska sitta upp! Hon går undan med bakdelen, vi kan snurra på ett bra tag... Nu har hon börjat gå emot mej också. Alltså, hon står still och hur snällt som helst tills jag sätter foten i stigbygeln, då börjas det! Ibland håller jag kvar foten i stigbygeln och hoppar med, då brukar hon gå ett varv och sen står hon hur snällt som helst tills jag kommit upp. Men det är ju inte så lyckat när det är ojämnt underlag eller lerigt, att hoppa omkring efter henne. Dessutom har hon stor mage så sadeln hålls inte still utan snurrar i sidled så när jag väl kommer upp är sadeln sned... Suck!

Hon är ännu värre när någon håller emot i stiglädret på andra sidan för att inte sadeln ska snurra...

Jag har köpt ny sadel för att den gamla var för lång.
Jag har köpt en gelpad så nu sitter sadeln iaf lite stadigare.
Jag har haft kiropraktor till henne.
Jag har haft massör till henne.
Jag har haft IR-terapeut till henne.
Jag har försökt berömma och ge henne morotsbitar så fort jag kommit upp, oavsett hur länge det tagit.

Det konstiga är att i alla andra situationer är hon jättelydig, har tränat en hel del NH med henne, flytta, backa, ledövningar...

Börjar bli lite lätt desperat! Hon gör lika med mina medryttare...

Hjälp! :eek:
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Ingen som har nåt förslag???
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Låter som att hon försöker hitta balansen...kommer i obalans när du lägger din tyngd i stigbybeln. Du kanske ska stå på en pall el. dylikt istället!?
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Jo jag har åxå tänkt så, jag är ganska tung... Men hon står inte stilla vid lådan heller, hon går t.o.m så att hon har den under sej när hon går undan, om du fattar hur jag menar? Alltså hon snurrar så att hon går över den... Hon står still vid låda/pall så länge jag inte försöker sitta upp... Så fort foten är i stigbygeln, eller i närheten så går hon. Det har även hänt när hon står i boxen utan sadel, jag skulle visa en av sambons kompisar "principen hur man kommer upp på en häst" :angel: . Ställde mej bredvid henne och satte foten i luften typ där stigbygeln brukar vara, och hon flyttade bakdelen mot mej.

Börjar fundera på om det är en maktdemonstration, hon testar med jämna mellanrum när jag rider också, försöker vända om, bestämma vägen osv... Men hon har aldrig vunnit hittills. Och när jag tränar NH är hon hur lydig som helst och tuggar och så...
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Har samma problem med min fyra åring. Väluppfostrad annars på alla sätt och utbildad LC/LB dressyr och tävlad 1 m hoppningar. Har väldigt svårt att stå still och har provat samma som du. Han har så bråttom verkar det som. En sak som jag har testat (dock inte med något vidare resultat) är att när jag hoppar av honom så gör jag det väldigt sakta. Hänger och klänger och klappar. Fick tipset av någon, kanske du kan prova. Själv härdar jag ut och tar det lugnt och hoppas det ger sig om ett par år.
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Ja det ska jag prova! Min häst är 15 år så jag tycker nog att det ska funka... Jag har försökt stå med foten i stigbygeln och vänta på att hon ska stå still, och hoppat efter henne. Då stannar hon efter ett varv, sen står hon helt still så jag kan hoppa upp. Så den metoden använder jag nu. Men det är så lerigt och ojämnt underlag och jag har ledbanden uttänjda i höger fot och vänster knä, så vilket ben jag än hoppar runt på är ju risken stor att jag skadar mej! :(

Igår fick jag lite tips när jag var på träning, ska försöka med dom tipsen nästa gång. Att styra med tyglarna när hon går undan eller kommer mot. Att öva sätta i foten i stigbygeln och hon SKA stå stilla! Man ska tänka att det är hästen som ska vänta på dej, inte en själv som som ska vänta på hästen. Jag tänker inte ge mej!!! :bump:

Dom hade också lite synpunkter på hur jag gör, man fastnar ju lätt i sina invanda mönster. Så kanske det är en idé att ha nån annan att titta på också...
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

En grej som funkat för mig hittills på alla hästar är följande:
Ha hästens huvud något böjt mot dig, sätt i foten och "börja hoppa upp". Så fort hästen börjar snurra, med dig stående i ena stigbygeln, så böjer du bara hästens huvud ännu mer (så hon har nosen vid din fot) och håller där till hon stannar. Ibland slutar de direkt och ibland kan de hålla på flera minuter men ha TÅLAMOD och var KONSEKVENT! Så fort hon stannar släpper du omedelbart tygeln HELT så hon får full eftergift. Släng över benet så du sitter på henne som vanligt och om hon börjar snurra igen så upprepa proceduren.

Med tanke på ditt sadelproblem så kanske du dock måste slänga över benet så du sitter på henne medan hon snurrar där med halsen böjd. Så inte sadeln snurrar runt :D
Men om den här övningen ska funka måste du vara konsekvent och ALLTID göra så VARJE gång du ska sitta upp. Och som sagt; fortsätter hon fastän du kommit upp så gör proceduren igen så hov vet vad som gäller.
Lycka till! :rofl:
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Tack, det låter som en bra grej att testa! Jo har ju lite problem med den där sadeln... :crazy:
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Hade exakt samma problem som du förut. såhär löste jag det:
Varje gång din häst inte står blick stilla när du ska upp eller redan sitter där tar du tag i tygeln närmast dig, för den till hästens manke. Så fort hästen går framåt är det enda hållet den får gå åt en pytteliten, verkligen pytteliten cirkel. Viktigt att den inte får vandra runt på en volt, utan i princip runt sin egen axel. Du håller kvar handen där och den får fortsätta tills den självmant stannar och ger eftergift så att tygeln blir lös. Då släpper du den genast. Börjar den röra sig igen: tygeln tajt till manken. Gör precis likadant om du sitter uppe och hästen rör sig. Handen till din höft, och så fort hästen stannar och ger eftergift till din hand så släpper du.

En del hästar fattar poängen efter två försök, endra efter femito, men när hästen vet vad som gäller behöver du bara tänka tanken att föra handen till manken och hästen står stilla. är du riktigt konsekvent funkar detta garanterat. Du får en häst som inte trampar runt när det är halt som gäller.

Det viktiga är att när hästen stannar och böjer huvudet mot din hand ska du släppa helt. Står man brevid och proar o ber den stanna gång på gång blir det efter ett tag väldigt otydligt vad du vill, men på det här sätter är det extremt tydligt vad du var ute efter, och det är lättare för hästen att göra rätt än fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Står inte still vid uppsittning!

tar du mantag när du sitter upp? vissa hästar är mer hårömma än man tror, och min tjej tycker det gör jätteont om man klänger i mnaen.. En annan grej att tänka på. Det ska ju liksom inte göra ont att stå stilla och göra rätt.
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Har haft samma problem med min travare. Jag kliver alltid upp på en stol, och han vek ut sig så fort jag satte första foten på stolen. Detta avhjälptes med att varje gång han gjorde så var jag snabb med att rygga honom tillbaka så pass långt så han även fick gå några steg framåt till den plats han ska vara. När han råkade stå still i 5 sekunder och jag hunnit upp i sadlen så blev det mycket beröm. Första dagarna blev det mycket ryggande och en jättesur häst innan vi kom iväg. Men efter ett par dagar fattade han och står oftast stilla nu. Men skulle han få återfall är det ryggning som gäller.Det kan ju fungera för dig också....
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Tack för alla tips! Ska testa dom alla,nåt borde väl bita på damen!? Det är väl det där med konsekvent som är mitt problem, ska verkligen försöka skärpa mej!

Nej jag tar inte mantag, håller båda händerna på sadeln, i fram- och bakvalvet!
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Hej!
Jag har inte läst igenom hela tråden. Men jag hade en häst som var JÄTTE jobbig vid uppsittning förr... Jag fick tipsen att jag skulle trycka runt henne i en cirkel runt mig. Så fort hon börja tvinna runt så "peta" jag henne på rumpan men pekfingret så hon fick gå runt mig... Fick gå runt nåt varv till hon tröttna och prova å sitta upp igen, börja hon krångla igen så gjorde jag samma procedur en gång till. Tillslut så tröttna hon. När vi hållt på så ett par veckor räckte det med att peka på rumpan så stod hon still:)
Lycka till! Kram Anna
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Jag har testat det! Jag kan trycka hela mej mot hennes bak, då kommer hon emot ännu mera. Jag måste typ knuffa iväg henne med axeln för att hon ska flytta undan... Men när jag tränar NH och ska ha henne att gå undan behöver jag bara peka på bakdelen så går hon undan... Så det är bara vid uppsittning som hon inte gör som jag vill. Mysko!

Men tack ändå! :)
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Prova med min metod(eg inte min, jag har lärt mig den av en mkt duktig tränare). Håll dig till den varje gång ett tag så får du se att det borde ge resultat. Det viktiga är att du tar tag ordentligt i tygeln men handen stilla så det inte bara är att masa sig runt i en ring om man inte har lust att stå still. Hästen ska själv välja att det är trevligare att stå stilla.

Eftergiften med huvudet är viktig så att du inte bara släpper när hon segar sig och står nästan stilla, utan det att hon undergivet böjer halsen åt sidan visar att du fick igenom det du ville, och då släpper du ordentligt på en gång. Det kan inte bli tydligare, och det är en väligt trygg situation för hästen utan bråk. Den vet efter ett par gånger exakt vad du är ute efter och det är väldigt enkelt att göra rätt.

Det är då viktigt att du inte drar i tygeln då när hon står stilla.
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Jag skulle bara vilja varna dig lite nu när du fått så många olika tips, som de alla säkert fungerar lika bra fast kanske på olika hästar.

TETSA INTE RUNT FÖR MYCKET mellan de olika metoderna! Bestäm dig för en och använd den KONSEKVENT ett tag! Visar det sig att det inte funkar efter att du använt metoden en längre period (dvs. inte efter 10 ggr) så byt först då. Annars kommer hästen bara bli förvirrad och kommer inte acceptera nåt av sätten, och du har fått ett ännu större problem än innan...:eek:
Så ge metoderna tid, men om du känner på en gång att det inte funkar för nån av er så byt- självklart.
Lycka till!:banana:
 
Sv: Står inte still vid uppsittning!

Jo jag tänker nog testa en metod först ett långt tag! Tror heidi marias metod är den som passar oss båda bäst, så jag börjar med den! Hon är väldigt smart min häst, så hon fattar nog snabbt!

Självklart blir hon ju förvirrad om jag håller på och ändrar mej hela tiden! Nu har jag ju hållit på och testat olika sätt för mej själv som jag tänkt ut på min kammare, men nu har jag ju mer "handfasta" råd att gå efter! :bow:

Tänkte också prova träna NH med sadeln på, ska ju inte vara nån skillnad i hur hon är beroende på om den är på eller av!

Tack för alla tips!:bump: :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp