Står inte still i transporten

Sv: Står inte still i transporten

Min foderhäst är likadan men det fungerar bättre när hon åker i mitt släp än i ägarens. Jag vet inte om det beror på att jag kör henne utan mellanvägg i mitt eller om det beror på att mitt är ett äldre enaxlat släp. (vilket innebär att hon kanske behöver fokusera mer på att hålla balansen och mindre på att skrapa med frambenet?)

Jag kör även med bakluckan öppen, kanske är hon lugnare när hon kan se vad som häder (hon är ett kontrollfreak)? Det kanske kan vara värt att prova med din häst?

Det funkar inte riktigt i ett Star släp, då det är delade mellanväggar i dom. Men jag uppfattar inte det som om att det är platsen som är problemet...
Du kan ha lång o kort bom o då ha den bakre mellanväggen på snisken.

hästen vet inte om resan är på sin sista minut. Den vet inte när den är framme.

jag vet inte hur du kör, men att släppa gasen eller att sitta o småratta ger direkt påverkan på släpet.

Med en så stor häst blir det även mer vindkänsligt- högre tyngdpunkt.

den kan ha blivit nervös för att den inte riktigt har lärt sig att balansera upp sig. Att bromsa gör den inte mer säker.

Jag märker en otrolig skillnad på mina- 167 o 184. både på tyngd o vingel- fast de står helt stilla. Den mindre märks knappt.

Jag skulle kanske prova med att sätta ngn form av vägg nedanför frambommen.

Just köpt häst och fick för första gången i mitt hästägande liv prova på att bli gungad en stor del av vägen- framåt och bakåt. Någon som provat på?
Säljaren sa att jag skulle bromsa för att få henne att sluta, det funkade väl ibland, men känns inte snällt att bromsa fram henne mot bommen. Jag kör mjukt och anpassar hastigheten. Hon är tung i typen så bilen lyftes ordentligt i framvagnen när hon pressade ner dragkroken...

Jag såg inte denna tråd utan startade en liknande,,
Min häst fick panik förra året o blev bredåkare. Jag böt transport o han fick mer plats med 3/4 bom, han har hö och proppar i öronen. Nu har han börjat liva om igen och jag blir hysteriskt nervös,tycker det är så himla otäckt när han sparkar o gungar där bak. Jag har han rätt kort fast satt tror ni de kan ha någon inverkan på hans beteende,,? Kan hästar bli åk sjuka??

Jag binder alltid i främre väggen långt ner, vilket gör att de får bra rörelsefrihet.
Har så pass långt grimskaft så att de bara ej kan få huvudet bakom bommen.

Om den blir nervös igen kanske man får rannsaka körsättet:confused:

Jag såg inte denna tråd utan startade en liknande,,
Min häst fick panik förra året o blev bredåkare. Jag böt transport o han fick mer plats med 3/4 bom, han har hö och proppar i öronen. Nu har han börjat liva om igen och jag blir hysteriskt nervös,tycker det är så himla otäckt när han sparkar o gungar där bak. Jag har han rätt kort fast satt tror ni de kan ha någon inverkan på hans beteende,,? Kan hästar bli åk sjuka??

Kan det ha med värme att göra? Min häst blir väldigt orolig om det är varmt ute och jag har transportskydd på. Åker man utan står hon som ett ljus.
OT
Någon som sett "kalla" transportskydd? Såg på Falsterbo att det fanns något slags gumminät aktiga senskydd. Något sådant till transport hade jag köpt på en gång. Känns inte bra att köra utan men ändå säkrare än med... Hon har boots på bara om det är varmt. Efter träning/tävling får hon ha "isskydd" på fram på hemvägen om det inte är för långt.

Man bör träna med att ha skydd på t.ex. i boxen- utan att man ska åka.

Inte sällan förknippar hästar skydden med färd. Är den dessutom ovan/ nervös kan det givetvis påverka.

Jag satte på dem när min ena hade kolik i våras. Dels därför att den alltid bajsar då- får igång magen.

Har också låtsats lasta när hästen haft kolikkänningar och det funkade bra med att få igång magen.

Hon har inga problem med skydden när det är kallt ute, men varma sommardagar verkar det som hon får panik av värmen.

Du kanske kan lösa ventilationen bättre. Jag kör med lilla luckan nere när det är varmt.

Man bör träna med att ha skydd på t.ex. i boxen- utan att man ska åka.

Inte sällan förknippar hästar skydden med färd. Är den dessutom ovan/ nervös kan det givetvis påverka.

Jag satte på dem när min ena hade kolik i våras. Dels därför att den alltid bajsar då- får igång magen.

Ett mycket bra knep :D. Gjorde själv så på min gamla häst en gång när han hade kolikkänning. Tog bara några minuter så kom det en skit.

*allmänt*

Risken med transportskydd och lite varmare väder är att det lätt börjar klia på benen. Redan vid 10-15 grader i transporten kan vissa hästar bli oroliga och vilja klia benen.

Min häst skrapar när hon åker själv. Har hon sällskap i transporten så står hon stilla som ett ljus.

Mvh

Tora

KL

Har bara skumläst de sista inläggen så vet inte om någon redan skrivit detta, men något som jag märkt är att det är mååånga hästar som är irriterade av transportskydd (även min egen) så om man bara använder hästens normala "ridskydd" eller lindar så är det många hästar som står helt stilla sedan. Min kille bara stog och spretade med ALLA ben när jag satte på honom höga transportskydd, han tycker inte heller om att ha boots bak. Idag kör jag enbart med senskydd och boots (nu åker ju inte vå några baouta sträckor men han står still.

Tänkvärt det där med benskydd... När jag körde mitt sto lindade jag alla 4 men det var också en extremt varm dag. Nästa gång jag flyttar henne blir på senhösten och det är troligtvis svalare. Ska vara uppmärksam på om hon beter sig lika. I övrigt verkar hon inte särskilt stressad över transportsituationen, ej spec. svårlastad och lugn när hon kommer av. Kanske jag borde prova låta henne åka brett. Vad tycker ni? Vi ska åka 30 mil. Jag tänker lite som så att om hon gungar åt sidorna blir släpet mer instabilt än om hon gungar fram och tillbaka som under förra resan. Iofs har jag ett väldigt stabilt boggiesläp, men ändå...

Alla hästar spretar BAK med skydd på.
Om de får gå en stund o om man inte drar åt över själva kotan lugnar de sig snabbt.

Det finns ingen häst som reagerar på framskydden! Om den har haft ngn form av skydd/ lindor på sig till vardags.
Att ha mellan väggen på sniskan alt. flytta hela väggen mer åt sidan( om man alltid kör endast en häst) gör att de kan bredda sig BAK- det som de behöver.

Alla hästar spretar BAK med skydd på.
Om de får gå en stund o om man inte drar åt över själva kotan lugnar de sig snabbt.

Det finns ingen häst som reagerar på framskydden! Om den har haft ngn form av skydd/ lindor på sig till vardags.
Att ha mellan väggen på sniskan alt. flytta hela väggen mer åt sidan( om man alltid kör endast en häst) gör att de kan bredda sig BAK- det som de behöver.

Jodå nog finns det hästar som reagerar på framskydden. Min gamlemärr tog inte ett steg framåt när hon hade skydd på sig (sådandär höga skydd som även täcker knäna fram och haserna bak). Började med att plocka av skydden bak och då försökte hon faktiskt ta ett steg framåt. Men sen blev det tvärstopp.

Försökte flera gånger men icke sa nicke. Så nu ligger mina superdyra, supersnygga, supersäkra transport skydd helt oanvända. Kanske blir det lilltjejen som får åka runt med dom istället.

Mvh

Tora

Ett mycket bra knep :D. Gjorde själv så på min gamla häst en gång när han hade kolikkänning. Tog bara några minuter så kom det en skit.

Tora
En annan gång- för flera år sen- åkte vi till närmaste stora anläggning, där det var städdag:banana: Full rulle o den blev bra fort.
Men jag blir lika orolig var gång:eek:. Detta är första hästen som har haft kolik överhuvudtaget.
Har många bekanta som har fått buköppna med både positiv o negativ utveckling:crazy:

Finns nog säkert en hel del hästar som reagerar på framskydd med speciellt när det blir höga skydd då dem går upp mer och dem kan tycka det är "äckligt" min häst gör det inte men bakskydd går inte därav använder jag hans vanliga skydd och boots..hellre det än atthan ska kicka hela tiden han skadar sig mindre om han står still och har lite mindre med skydd än tvärtom

Hade problem med min häst som bara stod och skrapade och stampade i transporten när jag körde henne själv. Hon är lätt att lasta, verkar inte ha svårt med balanser och blir inte svettig eller panikslagen - men stod och slog med frambenen i golvet på transporten, vilket fick mig stressad och svettig ...

Letade i denna tråd och andra för tips och råd. Hittade två tips som jag prövade:idea:

1) Sätta en matta i frambommen så att skrapandet blir obehagligt när mattan slår mot benen. Köpte en sådan matta från tillverkaren av min transport som uppenbarligen stött på detta problem tidigare. Mattan är gjord av samma plast som man har i mellanväggen och fästes med remmar i frambommen. Pris 300kr = Min häst brydde sig inte närmvärt ...

2) Skaffade öronproppar ( sådana man har till bla travare ) och satte på en luva ( en sådan man har när man rider med öron och lite fransar framtill) för att få ner bullernivån = Hästen slutade skrapa och stamapa nästen helt! Problemet löst!:bump::bump:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 424
Hästhantering Lite samma ämne som tråden om unghingsten, men inte riktigt samma problem. Jag kör min häst till träning och andra aktiviteter några...
Svar
19
· Visningar
2 539
Senast: Karoliten
·
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka