Stapplig , snubblig vid ojämna ytor vid ridning?

Sv: Stapplig , snubblig vid ojämna ytor vid ridning?

Skriv upp allt detta och ta med lappen till veterinären. Sånt här kan vara viktigt för att rätt diagnos ska ställas! Det är lätt att glömma bort detaljer när man väl står där och är nervös!

Han har inte fångkänningar då och då? Min gamling var snubblig från och till innan fången bröt ut ordentligt. Numera är det helt ok sedan jag fick kontroll över fången.

Jag har funderat lite på det jag oxå, min gamling var också snubblig ett tag innan han fick ett fånganfall. Vet inte om det hade med fånget att göra, då han var 26 år och alltså ingen ungdom, så det kan ju varit ålderskrämpor som syntes oxå.
TS: ta med den funderingen till din veterinär!

Han har inte fångkänningar då och då? Min gamling var snubblig från och till innan fången bröt ut ordentligt. Numera är det helt ok sedan jag fick kontroll över fången.

Fång är det inte kollat det :laugh: skönt något att utesluta ...

ingen annan som har en tanke

Hur har det gått med hästen? Har den varit hos veterinär ännu?

*Hallå* Hur har det gått? Trevligt med en uppdatering för alla som har engagerat sig i din häst och gett diverse råd...

*Hallå* Hur har det gått? Trevligt med en uppdatering för alla som har engagerat sig i din häst och gett diverse råd...

Visade att han var värmeökad i vä fram ben från hoven upp över knäet, samt bogen behandlades med Biolight och nu mkt bättre.
Hov slagaren såg över hovarna , lite kvar fortfarande men det går inte att ändra allt på en gång :(

Vänder i dag utan problem förtfarande lite stapplig vid ojämn yta

Vilar från ridning ännu har Back on Track paddarna på efter schema.

Är mkt bättre nu än innan, men inte ridbar men klart det tar lång tid, funderar fortfarande på om han ska pensioneras helt .. eller att han kanske blir bra ...
Tankar någon

Min ponny var snubblig och det var fångvarning.
Generellt sett är det inget bra tecken när de blir snubbliga eller har svårt att gå i nedförsbackar. Kan tyda på hälta el likn.

Vad bra att du kollade upp det. Det har ju inte gått så lång tid än, fortsätt att försöka innan du tar beslut om ev. pensionering. Sen är det väl så att ju längre de har gått med en hälta desto svårare kan det vara att få dem friska igen.
En liten sak bara. Tror du ska göra uppehåll med back&tracken (som f.ö. är super!!) innan du ska på återbesök, annars finns det en risk att de inte visar hälta etc. Tror jag, men hör med din vet!!!
Lycka till med pållen, håller tummarna.

Senast ändrad:

Hej nu vänder jag mig till er kloka hästmänniskor för lite feedback:)

Halblods valack -90 pigg och glad häst som rör sig obehindra i hagen .
Dock ibland till och från blir han (lite) snubblig ibland mer och inget alls i blad . Sen om vägen är ojämn lutar eller är bombad får han också svårt att ta sig fram blir liksom stapplig fram , allt detta är i skritt
Vid trav på böjt spår går han även orent.

Har bytt hovslagare som ska försöka fixa till det den så kallade andra hovisen fördärvade , (långa tå)
Tänkte att det skulle bli bättre nu efter 2 verkningar 8v mellanrum men ingen skillnad .

Provat 2 månader med Glukosamin gav inget resultat
Provat vila , ingen skillnad

Har nu införskaffat Back On Track till honom med och se om det hjälper honom
Vet kommer snart och tittar på honom se vad hon säger

Så igång med era idéer:idea:

inga påhopp snälla :eek:

Tack för svaret , och tanken

Lite uppdatering

Äntligen har vi hittat felet, och det sitter i ryggen , länden och bak?!!!

Så med kiropraktik skulle detta lösa sig :)
Skönt är det hoppas hoppas:bump:

Hej,

Min häst har också haft "snubbelproblem" bak till och från under dessa fem år jag haft henne.
Det har också blivit bättre efter att vi skott...
Misstänker nu nervskada....:-( wobbler....ataxi

// Mia

Hej,

Min häst har också haft "snubbelproblem" bak till och från under dessa fem år jag haft henne.
Det har också blivit bättre efter att vi skott...
Misstänker nu nervskada....:-( wobbler....ataxi

// Mia

Får återkomma efter nästa vecka då han varit på sin försa genomgång (han har aldrig varit snubblig bak utan fram ) ???

precis så där var min häst för två år sen. Han ömmar,snubblar och går stappligt på grusvägen. Men går på jättebra i skogen!

Hade vet. ute som inte hittade något utan bara konstaterade att hästen inte gick rent (som om jag inte visste det redan)

Jag tog ut ET som hittade stelhet i ryggen bogen och på länden.

Antagligen en sträckning efter ett ihopsläpp då hästen blev sparkad några veckor tidigare.

Min häst blev bra efter några behandlingar med akupunktur och laser.

Nu har jag märkt att han börjar reagera likadant IGEN, med ovilja att gå på hårt underlag (känns stel bak), så nu kommer ET igen, så får vi se om han hittar något den här gången också.

Måste bara svara då min häst hade liknande problem i flera år, av o till snubblig fram, gick sämre på hårt underlag, ibl halt, värmeökning ibl på framhovar, ibl gallor kotsenskidan. Han blev rgt flera gånger, klarade böjprov blev kollad av ET många många gånger (o han hade ju låsningar o stelheter lite överallt) och jag visste hela tiden att det var nåt annat som va galet... och till slut hittades felet.
Förslitningar på ledbandsfästena båda fram, vilket alltid förvärrades då han fick gå med långa tår och vid dåligt underlag ute i hagen. TYvärr fick han en akut sen skada o fick somna in för två veckor sen :(
Hoppas din inte har samma diagnos, tyckte bara att det va ganska likt min hästs problem.

kl
hur har det gått för er nu?
är hästen pensionär eller blev han bra?

kl
hur har det gått för er nu?
är hästen pensionär eller blev han bra?

som jag skrivit tidigare sitter det i ryggen och han ska till vet/kiro på fredag

men annars mår han bra fick någon gluco/msm blandning av vet med , dyrt var det 750kr, svarar bra på detta bättre än vanligt glucosamin som han fått tidigare. Länger på steget , har han inte gjort på hela sommaren :bump:

Var du verkligen hos ngn Vet?
Låter inte som det.:confused:

Var den ren på böjprov?

Sen kan hästen behöva verkas/ skos om dubbelt så ofta.

Man brukar inte sko av en häst som har uppenbara problem med underlag.

har du inte gjort något mer på 4 månader än att ringa ut kiropraktor och tagit ut någon veterinär som inte verkar ha gjort ett böjprov?

Var det verkligen en veterinär du tog ut eller någon filur med värmekamera och annat kraffs? Detta kan man göra EFTER veterinärbehandling men inte innan.

Jag har erfarenhet av en häst som snubblade på ojämn mark väldigt ofta. Den hästen var nästan blind!

Mark som är bombad?? Vad menar du med det, gropig?

Åk in med din häst på klinik och få den ordentligt genomkollad!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett snart 24 år gammalt varmblodssto. I somras började hon snubbla mycket vid ridning och vid några tillfällen gick hon ner på...
Svar
14
· Visningar
4 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka