Stapplig , snubblig vid ojämna ytor vid ridning?

C

Crona

Hej nu vänder jag mig till er kloka hästmänniskor för lite feedback:)

Halblods valack -90 pigg och glad häst som rör sig obehindra i hagen .
Dock ibland till och från blir han (lite) snubblig ibland mer och inget alls i blad . Sen om vägen är ojämn lutar eller är bombad får han också svårt att ta sig fram blir liksom stapplig fram , allt detta är i skritt
Vid trav på böjt spår går han även orent.

Har bytt hovslagare som ska försöka fixa till det den så kallade andra hovisen fördärvade , (långa tå)
Tänkte att det skulle bli bättre nu efter 2 verkningar 8v mellanrum men ingen skillnad .

Provat 2 månader med Glukosamin gav inget resultat
Provat vila , ingen skillnad

Har nu införskaffat Back On Track till honom med och se om det hjälper honom
Vet kommer snart och tittar på honom se vad hon säger

Så igång med era idéer:idea:

inga påhopp snälla :eek:

Sv: Stapplig , snubblig vid ojämna ytor vid ridning?

ingen som har några funderingar alls ?

Har du tagit borrelia/ehrlichiaprov?

min ponny var också snubblig och ingen veterinär hittade några fel på honom, han hade ehrlichia

// Josefine

Har du tagit borrelia/ehrlichiaprov?

min ponny var också snubblig och ingen veterinär hittade några fel på honom, han hade ehrlichia

// Josefine

Visade din häst bara de symtomen när du red den med ?

ja

// Josefine

ja

// Josefine

Kom det också och gick blev bättre och sämre , tack för ditt svar ...ska höra med vet när hon kommer .. är det e tt valigt blod prov de tar för att se ...

Ja, vissa dagar var han som vanligt och andra snubblade han och tappade takten i traven.

Men stå på dig vi fick tjata halv ihjäl oss innan de tog ett blodprov på honom.

// Josefine

Ja, vissa dagar var han som vanligt och andra snubblade han och tappade takten i traven.

Men stå på dig vi fick tjata halv ihjäl oss innan de tog ett blodprov på honom.

// Josefine

ok tack för tipset

Ingen annan som har några tankar

Snubbligheten kan också bero på något värre. En gammal kallblodspojke jag kände hade jättmkt artros i bakknäna och hade ont, blev väldigt snubblig och hade svårt att lyfta ordentligt på benen. :cry:

Vill inte göra dig orolig, men går det inte över kan det vara vettigt att röntga så du får se om nåt är fel där. :(

Ömfotad?
Långtåad?
Artros?
Okoncentrerad? (Är det nån skillnad på kort vs lång tygel?)

Ömfotad?
Långtåad? J
har varit det börjar bli bättre nu med ny hovis
Artros?
kanske ?hade inte glucosamine hjälp då
Okoncentrerad?
(Är det nån skillnad på kort vs lång tygel?)
nej ingen skillnad

Senast ändrad av en moderator:

Snubbligheten kan också bero på något värre. En gammal kallblodspojke jag kände hade jättmkt artros i bakknäna och hade ont, blev väldigt snubblig och hade svårt att lyfta ordentligt på benen. :cry:

Vill inte göra dig orolig, men går det inte över kan det vara vettigt att röntga så du får se om nåt är fel där. :(

Tack för svar....

Men Snälla du, Boka tid på en klinik och gör en hältutredning för hästens skull!
Du skriver att den är oren i trav på böjt spår, då behöver den beh av en veterinär som ställt diagnos om varifrån hältan kommer! det är inte stor ide att spekulera varför/varifrån rörelsestörningen kommer här på Internet, det gör inte din häst friskare.
Lycka till och boka tid redan i morgon!

Men Snälla du, Boka tid på en klinik och gör en hältutredning för hästens skull!
Du skriver att den är oren i trav på böjt spår, då behöver den beh av en veterinär som ställt diagnos om varifrån hältan kommer! det är inte stor ide att spekulera varför/varifrån rörelsestörningen kommer här på Internet, det gör inte din häst friskare.
Lycka till och boka tid redan i morgon!

Vet är bokad , ;)

Ingen annan som kan tillföra något ..

Det är svårt att gissa diagnoser såhär, det krävs en hältutredning och ev blodprover för det. Bra att du bokat veterinär! Hoppas denne hittar något på din häst, för såhär ju hästen inte ha det. Något är fel.
Berätta gärna vad undersökningen gav!

Det är svårt att gissa diagnoser såhär, det krävs en hältutredning och ev blodprover för det. Bra att du bokat veterinär! Hoppas denne hittar något på din häst, för såhär ju hästen inte ha det. Något är fel.
Berätta gärna vad undersökningen gav!

Yes det ska jag göra :)

Kan tillägga att han visade samma symptom en tid då han var oskodd , som försvann helt sen när han blev skodd ? ?

samt att sadel är kollad ...

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett snart 24 år gammalt varmblodssto. I somras började hon snubbla mycket vid ridning och vid några tillfällen gick hon ner på...
Svar
14
· Visningar
4 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka