elisabethgrund

Trådstartare
Min häst stannar på hinder. Tränare och jag är ganska säkra på att det beror på att hästen har upptäckt att det går att göra. Jag har en tendens att släppa skänkarna och luta mig fram när det är långt eller dåligt med energi.
Till frågan, tips på hur man tränar bort detta?

Min häst stannar på hinder. Tränare och jag är ganska säkra på att det beror på att hästen har upptäckt att det går att göra. Jag har en tendens att släppa skänkarna och luta mig fram när det är långt eller dåligt med energi.
Till frågan, tips på hur man tränar bort detta?

Hur kan ni vara "ganska säkra" på det? Är det ett nytt beteende? Hur länge har det pågått?

Hur kan ni vara "ganska säkra" på det? Är det ett nytt beteende? Hur länge har det pågått?
Fast det TS beskriver, är ju klassiska "hjälper" för att stanna hästen framför hinder. Så jag tycker helt klart att TS ska träna bort den ovanan. Är man osäker på om det är fel på hästen, ber man någon annan hoppa den. Men för att ge TS tips, mkt markarbete så du kan jobba med position vid hinderövningar utan höjd. Finns många bra övningar på Hippsons hemsida.

Fast det TS beskriver, är ju klassiska "hjälper" för att stanna hästen framför hinder. Så jag tycker helt klart att TS ska träna bort den ovanan. Är man osäker på om det är fel på hästen, ber man någon annan hoppa den. Men för att ge TS tips, mkt markarbete så du kan jobba med position vid hinderövningar utan höjd. Finns många bra övningar på Hippsons hemsida.
Nja, jag tänker på på om hästen har hoppat med ryttaren tidigare trots att ryttaren har "släppt skänklarna och lutat sig framåt". Det är alltså frågan om hästen har ändrat beteende under samma ryttare.
För mig betyder ett förändrat beteende i första hand att något är fel, inte att hästen har räknat ut något.

Om det är något som kommit plötsligt skulle jag börja med att kolla upp hästen.
Min häst hjälper inte till för fem öre, han tycker om att hoppa men är väldigt försiktig och vill inte slå sig. Det krävs att jag är med och stöttar och hjälper hela vägen.

Har oxå en häst som älskar att hoppa men blir tvärnit om jag överger honom innan hinder eller hoppar före.

Är det du eller hästen som ändrat beteende?

Har oxå en häst som älskar att hoppa men blir tvärnit om jag överger honom innan hinder eller hoppar före.

Är det du eller hästen som ändrat beteende?

Det var hästen som började, då blev jag osäker och så blev den osäker och nu är vi osäkra båda två. Det började när vi började hoppa högre, och jag hade behövt stötta den över hindren.

Skall kolla dessa övningar

Nja, jag tänker på på om hästen har hoppat med ryttaren tidigare trots att ryttaren har "släppt skänklarna och lutat sig framåt". Det är alltså frågan om hästen har ändrat beteende under samma ryttare.
För mig betyder ett förändrat beteende i första hand att något är fel, inte att hästen har räknat ut något.
Stor skillnad på att räkna ut och på att lära sig. Det är det senare vi tror att min har gjort.

Ungefär så blev det för mig när hindren blev större.
En tråkig ond cirkel med att hästen stannade för att jag blev passiv, jag blev passiv för att hästen stannade och sen var det igång. Fick höra av tränaren att det 'inte var mitt fel/jag gjorde allt rätt/han borde hoppat' osv osv.

Så vi tragglade, toktappade självförtroendet. Och...vi slutade hoppa...

Provade annan duktig tränare och han såg direkt på första träningen på första linjen vart felet låg, förklarade hur tusan jag behövde rida den här hästen och stöttade mig i den ridningen genom hela passet. Problemet försvann....

Jag ångrar att jag inte provade andra tränare mycket mycket tidigare och inte litade på magkänslan att 'nåt måste jag ju göra fel i min ridning' utan lyssnade på tränare att 'hästen gör si och så och borde ha.....'
(Hästen var frisk kan tilläggas)

Prova annan tränare med andra infallsvinklar
Rannsaka sig själv och sin ridning
Sänk hindren

Skulle jag börjat med :)

Ungefär så blev det för mig när hindren blev större.
En tråkig ond cirkel med att hästen stannade för att jag blev passiv, jag blev passiv för att hästen stannade och sen var det igång. Fick höra av tränaren att det 'inte var mitt fel/jag gjorde allt rätt/han borde hoppat' osv osv.

Så vi tragglade, toktappade självförtroendet. Och...vi slutade hoppa...

Provade annan duktig tränare och han såg direkt på första träningen på första linjen vart felet låg, förklarade hur tusan jag behövde rida den här hästen och stöttade mig i den ridningen genom hela passet. Problemet försvann....

Jag ångrar att jag inte provade andra tränare mycket mycket tidigare och inte litade på magkänslan att 'nåt måste jag ju göra fel i min ridning' utan lyssnade på tränare att 'hästen gör si och så och borde ha.....'
(Hästen var frisk kan tilläggas)

Prova annan tränare med andra infallsvinklar
Rannsaka sig själv och sin ridning
Sänk hindren

Skulle jag börjat med :)
Loli

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
356
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar