Stannar vid ridning o vägrar gå framåt.

S

_smirnofff_

Hur tränar man bort det? :crazy:

Han stannar, fryser fast, känns som att han ska resa sig men har hittills inte gjort det. Går man på honom försöker han kasta av en.

Hästen i fråga är 5 år.

Sv: Stannar vid ridning o vägrar gå framåt.

Tråden kanske skulle ligga på ridning istället, eller hantering, eftersom där finns mängder av trådar om samma problem, och mängder av tips ang detta. Du kan söka på tex "ridning".

Jag har samma problem med min 5åring. Det brukar ofta vara på ett hårt, tråkigt träningspass eller också när man rider ut när han blir "rädd" för nåt. Rider du på bana eller är det ute han fryser fast? Jag tror du måste få hästen att tycka det är kul att gå framåt hela tiden, att han får lön för att han gör som du vill. Latcha lite. Men jag är definitivt ingen expert ;)

Hur tränar man bort det? :crazy:

Han stannar, fryser fast, känns som att han ska resa sig men har hittills inte gjort det. Går man på honom försöker han kasta av en.

Hästen i fråga är 5 år.
Detta är ett inte helt ovanligt unghästproblem som många av oss som rider unghäst drabbas av. För vissa går det snabbt att arbeta bort, för andra tar det längre tid. Min lilla dam, som är en 4-årig arab, gick med på allt fram till i maj. Då växte hon fast i marken så fort hon förstod att vi skulle rida ut utan sällskap. Nu har jag stort tålamod så jag ställde lite åt ena sidan för att genast ställa åt andra å då kom vi ett par steg framåt. Massor av beröm så fort hon gjorde rätt och på några veckor var problemet borta. Har även kämpat en period med framåtbjudningen som plötsligt var som bortblåst. Min strategi var helt enkelt att få hästen att tycka att ridning är kul så jag lade kraven åt sidan o var ute o "busred". Sen började jag kräva att hon svarade på mina hjälper igen och det verkar som detta fallit väl ut. Ha tålamod och ge mycket beröm är för mig a och o. När det gäller att hästen ställer sig på bakbenen så kan du ju sätta på ett martingal om du inte redan har det. Mitt sätt är inte allenarådande, långt därifrån men det har funkat för oss.:banana: Lycka till !

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama